Sekcja III

Wyższy Sąd Sprawiedliwości

Artykuł 104

Wyższy Sąd Sprawiedliwości składa się z co najmniej trzydziestu trzech członków.

Paragraf jedyny. Członkowie Wyższego Sądu Sprawiedliwości są mianowani przez Prezydenta Republiki, spośród Brazylijczyków mających ponad trzydzieści pięć i mniej niż sześćdziesiąt pięć lat, o uznanej wiedzy prawniczej i nieposzlakowanej opinii, po uzyskaniu aprobaty Senatu Federalnego:

I - jedna trzecia jest wybierana spośród sędziów federalnych sądów regionalnych, a jedna trzecia spośród sędziów sądów sprawiedliwości, przedstawionych na liście, obejmującej trzy razy więcej kandydatów niż stanowisk do obsadzenia, opracowanej przez właściwy sąd;

II - jedna trzecia jest wybierana w równej liczbie, na zmianę, spośród adwokatów i członków prokuratury federalnej, stanowej, Dystryktu Federalnego i terytoriów wyznaczonych na zasadach określonych w art. 94.

Artykuł 105

Do kompetencji Wyższego Sądu Sprawiedliwości należy:

I - prowadzenie postępowania i orzekanie przede wszystkim w sprawach:

a) przestępstw popełnionych przez gubernatorów stanów i Dystryktu Federalnego oraz przestępstw i deliktów konstytucyjnych popełnionych przez sędziów sądów sprawiedliwości stanów i Dystryktu Federalnego, członków sądów obrachunkowych stanów i Dystryktu Federalnego, członków federalnych sądów regionalnych, regionalnych sądów wyborczych i pracy, członków rad lub sądów obrachunkowych gmin oraz prokuratorów, którzy występują przed sądami;

b) mandados de segurança i habeas data przeciwko aktom ministrów stanu, dowódców Marynarki, Wojsk Lądowych i Powietrznych lub samego sądu;

c) habeas corpus, kiedy organem stosującym przymus lub skarżącym jest którakolwiek z osób wymienionych w podpunkcie a), lub kiedy organem stosującym przymus jest sąd podlegający ich jurysdykcji, minister stanu lub dowódca Marynarki, Wojsk Lądowych lub Powietrznych, z wyjątkiem spraw należących do kompetencji sądownictwa wyborczego;

d) sporów kompetencyjnych między jakimikolwiek sądami, z zastrzeżeniem przepisu art. 102 pkt I, a także między sądami i sędziami z nimi niezwiązanymi oraz sędziami związanymi z różnymi sądami;

e) wznowienia postępowania karnego i wniosków o stwierdzenie nieważności jego wyroków;

f) skarg mających na celu zachowanie jego kompetencji i zagwarantowanie autorytetu jego orzeczeń;

g) sporów dotyczących uprawnień między władzami administracyjnymi i sądowniczymi Unii, sporów między władzami sądowniczymi jednego stanu a władzami administracyjnymi innego stanu lub Dystryktu Federalnego, lub między władzami Dystryktu Federalnego a władzami Unii;

h) wydania mandado de injunçăo, jeżeli ustanowienie normy wykonawczej jest uprawnieniem organu, jednostki lub władzy federalnej, administracji bezpośredniej i pośredniej, z wyjątkiem spraw należących do kompetencji Federalnego Sądu Najwyższego i organów Sądownictwa Wojskowego, sądownictwa wyborczego, sądownictwa pracy lub sądownictwa federalnego;

II - rozpoznawanie zwykłych środków odwoławczych w sprawach:

a) habeas corpus rozstrzygniętych w jedynej lub ostatniej instancji przez federalne sądy regionalne lub sądy stanowe, Dystryktu Federalnego i terytoriów, jeżeli wniosek został odrzucony;

b) mandados de segurança rozstrzygniętych w jedynej instancji przez federalne sądy regionalne lub sądy stanowe, Dystryktu Federalnego i terytoriów, jeżeli wniosek został odrzucony;

c) w których jedną ze stron jest państwo obce lub organizacja międzynarodowa, a drugą - gmina lub osoba przebywająca lub zamieszkała w kraju;

III - rozpoznawanie nadzwyczajnych środków odwoławczych w sprawach rozstrzygniętych w jedynej lub ostatniej instancji przez federalne sądy regionalne lub przez sądy stanowe, sądy Dystryktu Federalnego i terytoriów, jeżeli orzeczenie:

a) jest sprzeczne z traktatem lub ustawą federalną albo odmawia jej zastosowania;

b) potwierdza obowiązywanie ustawy lub aktu rządu lokalnego, zakwestionowanych na podstawie ustawy federalnej;

c) nadaje ustawie federalnej interpretację odmienną od tej, jaką nadał jej inny sąd.

Paragraf Jedyny. Przy Wyższym Sądzie Sprawiedliwości funkcjonuje Federalna Rada Sprawiedliwości, do której należy, na zasadach określonych w ustawie, sprawowanie nadzoru administracyjnego i budżetowego nad sądownictwem federalnym pierwszego i drugiego szczebla.