Konstytucja Republiki Francuskiej
Rozdział 2
Prezydent Republiki
Artykuł 5
Prezydent Republiki czuwa nad przestrzeganiem Konstytucji. Zapewnia
przez swój arbitraż właściwe funkcjonowanie władz publicznych, jak
również ciągłość państwa.
Jest on gwarantem niepodległości narodowej, integralności terytorialnej
i przestrzegania traktatów 8.
Artykuł 6 9
Prezydent Republiki jest wybierany na 5 lat w wyborach
powszechnych i
bezpośrednich.
Sposób wykonania niniejszego artykułu określa ustawa organiczna.
Artykuł 7 10
Prezydent Republiki jest wybierany bezwzględną większością ważnie
oddanych głosów. Jeżeli większość ta nie została osiągnięta w pierwszej
turze głosowania, przeprowadza się w czternastym dniu drugą turę
wyborów. Mogą w niej uczestniczyć tylko dwaj kandydaci, którzy, w
przypadku ewentualnego wycofania się kandydatów wyżej uplasowanych,
otrzymali w pierwszej turze największą liczbę głosów.
Wybory zarządza rząd.
Wybór nowego prezydenta przeprowadza się najpóźniej dwudziestego dnia i
najwcześniej trzydziestego piątego dnia przed upływem kadencji
urzędującego prezydenta.
W przypadku opróżnienia urzędu Prezydenta Republiki z jakiegokolwiek
powodu lub zaistnienia przeszkody w jego sprawowaniu, stwierdzonej na
wniosek rządu przez Radę Konstytucyjną bezwzględną większością głosów
jej członków, funkcje Prezydenta Republiki, z wyjątkiem przewidzianych
w art. 11 i 12, są tymczasowo sprawowane przez Przewodniczącego Senatu,
a jeżeli ten nie może ich sprawować, przez rząd.
W przypadku opróżnienia urzędu prezydenta lub w przypadku stwierdzenia
przez Radę Konstytucyjną trwałej przeszkody w jego sprawowaniu,
głosowanie w celu wyboru nowego prezydenta odbywa się, z wyjątkiem
przypadków spowodowanych siłą wyższą i stwierdzonych przez Radę
Konstytucyjną, najwcześniej dwudziestego dnia, a najpóźniej
trzydziestego piątego od dnia opróżnienia urzędu lub orzeczenia
trwałego charakteru przeszkody w jego sprawowaniu.
Jeżeli w ciągu siedmiu dni poprzedzających końcową datę zgłaszania
kandydatur, jedna z osób, która co najmniej trzydzieści dni wcześniej
ogłosiła publicznie swą decyzję kandydowania, umrze lub znajdzie się w
sytuacji uniemożliwiającej ubieganie się o wybór, Rada Konstytucyjna
może zarządzić odroczenie wyborów.
Jeżeli przed pierwszą turą jeden z kandydatów umrze lub znajdzie się w
sytuacji uniemożliwiającej ubieganie się o wybór, Rada Konstytucyjna
zarządza odroczenie wyborów.
W przypadku śmierci lub zaistnienia przeszkody po stronie jednego z dwu
kandydatów najbardziej popieranych w pierwszej turze, przed ewentualnym
wycofaniem kandydatur, Rada Konstytucyjna zarządza rozpoczęcie
czynności wyborczych od nowa; podobnie postępuje Rada Konstytucyjna w
przypadku śmierci lub zaistnienia przeszkody po stronie jednego z dwu
kandydatów dopuszczonych do drugiej tury głosowania.
We wszystkich przypadkach wszczęcie postępowania przed Radą
Konstytucyjną następuje w trybie określonym w art. 61 ust. 2 lub na
warunkach określonych przez ustawę organiczną, o której mowa w art. 6,
a dotyczącej zgłaszania kandydatów.
Rada Konstytucyjna może przedłużyć terminy przewidziane w ust. 3 i
5, jednak pod warunkiem, by głosowanie mogło się odbyć najpóźniej
trzydziestego piątego dnia po dacie podjęcia decyzji przez Radę
Konstytucyjną. Jeżeli stosowanie postanowień niniejszego ustępu
spowoduje odroczenie wyborów na datę przypadającą po wygaśnięciu
kadencji urzędującego prezydenta, tenże pozostaje na dotychczasowym
stanowisku aż do ogłoszenia wyboru jego następcy.
W okresie opróżnienia urzędu Prezydenta Republiki, jak też w okresie
jaki upływa między stwierdzeniem zaistnienia trwałej przeszkody w
sprawowaniu funkcji Prezydenta Republiki, a wyborem jego następcy nie
mogą być stosowane art. 49 i 50 oraz art. 89 Konstytucji.
Artykuł 8
Prezydent Republiki powołuje premiera. Decyzję o odwołaniu go z
funkcji
podejmuje w wyniku złożenia przez premiera dymisji rządu.
Na wniosek premiera powołuje innych członków rządu i ich odwołuje.
Artykuł 9
Prezydent Republiki przewodniczy Radzie Ministrów.
Artykuł 10 11
Prezydent Republiki promulguje ustawy w ciągu piętnastu dni
następujących po przekazaniu rządowi ustawy ostatecznie uchwalonej.
Może on przed upływem tego terminu zwrócić się do parlamentu o ponowne
rozpatrzenie ustawy lub niektórych jej artykułów. Ponownego
rozpatrzenia odmówić nie można.
Artykuł 11
Prezydent Republiki, na wniosek rządu przedstawiony w okresie
trwania
sesji lub na łączny wniosek obydwu izb ogłoszony w "Journal Officiel",
może poddać referendum każdy projekt ustawy dotyczący organizacji władz
publicznych, reform w zakresie polityki ekonomicznej lub społecznej
Narodu i służb publicznych, które w tym uczestniczą, lub upoważniającej
do ratyfikacji traktatu, który nie będąc sprzeczny z Konstytucją,
wywierałby wpływ na funkcjonowanie instytucji.
Jeżeli referendum zostaje zarządzone na wniosek rządu, wówczas składa
on przed każdą z izb deklarację, nad którą przeprowadzana jest debata.
Jeżeli projekt ustawy zostanie przyjęty w referendum, Prezydent
Republiki promulguje ją w ciągu piętnastu dni następujących po
ogłoszeniu wyników głosowania.
Artykuł 12
Prezydent Republiki może, po zasięgnięciu opinii premiera i
przewodniczących izb, zarządzić rozwiązanie Zgromadzenia Narodowego.
Wybory powszechne odbywają się najwcześniej dwudziestego i najpóźniej
czterdziestego dnia po rozwiązaniu.
Zgromadzenie Narodowe zbiera się z mocy prawa w drugi czwartek po
wyborach. Jeżeli zebranie się Zgromadzenia Narodowego przypada poza
okresem przewidzianym na sesję zwyczajną, z mocy prawa otwarta zostaje
sesja piętnastodniowa 12.
Ponowne rozwiązanie Zgromadzenia nie może być zarządzone przed upływem
roku, następującego po wyborach.
Artykuł 13
Prezydent Republiki podpisuje ordonanse 13
i dekrety 14
uchwalane
na posiedzeniu Rady Ministrów 15.
Powołuje na stanowiska cywilne i wojskowe.
Radcy stanu, wielki kanclerz Legii Honorowej, ambasadorowie i posłowie
nadzwyczajni, starsi radcy Izby Obrachunkowej, prefekci, reprezentanci
państwa we wspólnotach zamorskich, określonych w art. 74 i w Nowej
Kaledonii, generałowie i admirałowie, rektorzy akademii, dyrektorzy
urzędów administracji centralnej są powoływani przez Radę Ministrów
działającą na posiedzeniu 16.
Ustawa organiczna określa inne stanowiska, które obsadzane są przez
Radę Ministrów, jak też warunki, w których uprawnienia nominacyjne
Prezydenta Republiki mogą zostać przez niego przekazane do wykonania w
jego imieniu.
Artykuł 14
Prezydent Republiki wysyła ambasadorów i posłów
nadzwyczajnych do
państw obcych; ambasadorowie i posłowie nadzwyczajni państw obcych są
przy nim akredytowani.
Artykuł 15
Prezydent Republiki jest zwierzchnikiem sił zbrojnych.
Przewodniczy on
najwyższym radom i komitetom obrony narodowej.
Artykuł 16
Jeżeli instytucje Republiki, niepodległość państwa,
integralność jego
terytorium bądź wykonywanie zobowiązań międzynarodowych są zagrożone w
sposób poważny i bezpośredni oraz gdy regularne funkcjonowanie
określonych w Konstytucji władz publicznych zostało przerwane,
Prezydent Republiki podejmuje środki, jakich wymagają okoliczności po
oficjalnej konsultacji premiera, przewodniczących izb i Rady
Konstytucyjnej.
Informuje on o tym Naród w drodze orędzia.
Środki te powinny wynikać z woli zapewnienia konstytucyjnym władzom
publicznym w jak najkrótszym czasie wypełnianie ich zadań. Rada
Konstytucyjna wyraża w tej sprawie swoją opinię.
Parlament zbiera się z mocy prawa.
Zgromadzenie Narodowe nie może być rozwiązane w okresie, gdy wykonywane
są uprawnienia wyjątkowe.
Artykuł 17
Prezydent Republiki stosuje prawo łaski.
Artykuł 18
Prezydent Republiki komunikuje się z obiema izbami parlamentu
za pomocą
orędzi, których odczytanie zarządza i nad którymi nie przeprowadza się
debaty.
W okresie między sesjami parlament zbiera się specjalnie w tym celu.
Artykuł 19
Akty Prezydenta Republiki, z wyjątkiem określonych art. art.
8 (ust.
1), 11, 12, 16, 18, 54, 56 i 61 podlegają kontrasygnacie premiera i w
określonych przypadkach, właściwych ministrów.
8 Treść ust. 2 w
brzmieniu nadanym przez art. 9 ustawy konstytucyjnej nr 95-880 z 4
sierpnia 1995 r.
9 Treść art. 6 w
brzmieniu nadanym przez art.1 ustawy nr 62-1292 z 6 listopada 1962 r.
Treść ust. 1 zmieniona ustawą konstytucyjną nr 2000-964 z 3
października 2000 r. w odniesieniu do kadencji Prezydenta Republiki.
10 Treść art. 7 w
brzmieniu nadanym przez ustawę nr 62-1292 z 6 listopada 1962 r. i
zmienionym przez ustawę konstytucyjną nr 76-527 z 18 czerwca 1976 r., a
ust. 1 zmieniła ustawa konstytucyjna nr 2003-276 z 28 marca 2003 r.
11 Treść art. w
brzmieniu nadanym przez art. 1 ustawy konstytucyjnej nr 95-880 z 4
sierpnia 1995 r.
12 Treść ust.2 w
brzmieniu nadanym przez art. 3 ustawy konstytucyjnej nr 95-880 z 4
sierpnia 1995 r.
13 W oryginale: "les
ordonnances" - dekrety z mocą ustawy.
14 W oryginale: "les
decrets" - akty wydane przez rząd i pozbawione mocy ustawy.
15 Zob. wyjaśnienie na
s. 21-22.
16 Zmiana brzmienia
ust. 3 została dokonana ustawą konstytucyjną nr 2003-276 z 28 marca
2003 r.