Konstytucja Republiki Francuskiej
Rozdział 5
O stosunkach między rządem a parlamentem
Artykuł 34
Ustawy uchwala parlament.
Ustawa ustala zasady 23 dotyczące:
- praw obywatelskich i podstawowych gwarancji przyznanych obywatelom w
celu realizacji wolności publicznych; świadczeń na rzecz obrony
narodowej nakładanych na obywateli i na ich majątek;
- obywatelstwa, stanu cywilnego i zdolności prawnej jednostki, prawa
małżeńskiego, dziedziczenia i darowizn;
- określenia zbrodni i występków, jak również orzekanych za nie kar;
procedury karnej; amnestii; tworzenia nowych pionów sądownictwa i
statusu sędziów;
- wymiaru stawek i sposobów pokrywania wszelkiego rodzaju podatków;
systemu emisji pieniędzy.
Ustawa określa również zasady dotyczące:
- systemu wyborczego do zgromadzeń parlamentarnych i zgromadzeń
lokalnych;
- tworzenia określonych kategorii zakładów publicznych;
- podstawowych gwarancji przyznanych państwowym funkcjonariuszom
cywilnym i wojskowym;
- nacjonalizacji przedsiębiorstw i przenoszenia własności
przedsiębiorstw sektora publicznego do sektora prywatnego.
Ustawa określa podstawowe zasady 24 :
- ogólnej organizacji obrony narodowej;
- samorządu wspólnot terytorialnych, ich kompetencji i źródeł dochodów 25
;
- szkolnictwa;
- prawa własności i praw rzeczowych oraz zobowiązań cywilnych i
handlowych;
- prawa pracy, praw związków zawodowych i ubezpieczeń społecznych 26 .
Ustawy finansowe określają dochody i wydatki państwa w myśl zasad i
zgodnie z zastrzeżeniami przewidzianymi w ustawie organicznej.
Ustawy dotyczące finansowania zabezpieczenia społecznego wskazują
ogólne warunki jego pokrycia finansowego i biorąc pod uwagę
przewidywane dochody, określają wydatki w tym zakresie na warunkach i z
zastrzeżeniami przewidzianymi w ustawie organicznej. Ustawy programowe
określają cele działalności ekonomicznej i socjalnej państwa 27 .
Postanowienia niniejszego artykułu mogą być precyzowane i
uzupełnione
ustawą organiczną.
Artykuł 35
Wypowiedzenie wojny wymaga upoważnienia ze parlamentu.
Artykuł 36
Postanowienie o stanie wyjątkowym jest podejmowane przez
Radę Ministrów
działającą na posiedzeniu.
Jego przedłużenie powyżej dwunastu dni wymaga zgody parlamentu.
Artykuł 37
Materie nie należące do zakresu ustawy stanowią sferę
działalności
reglamentacyjnej władzy wykonawczej.
Teksty w formie ustawy wydane w tych sprawach mogą być zmieniane
dekretami wydanymi po zasięgnięciu opinii Rady Stanu. Te z tekstów w
formie ustawy, które zostałyby wydane po wejściu w życie niniejszej
Konstytucji będą mogły być zmienione dekretem tylko wówczas, jeżeli
Rada Konstytucyjna stwierdzi, iż należą one do zakresu reglamentacyjnej
działalności, zgodnie z ustępem poprzednim.
Artykuł 37-1 28
Ustawy i rozporządzenia mogą zawierać jako przedmiot, w
ograniczonym
zakresie czasu, dyspozycje o charakterze eksperymentalnym.
Artykuł 38
Rząd może w celu wykonania swego programu zwrócić się do
parlamentu o
upoważnienie na czas ograniczony do wydawania ordonansów w dziedzinach
normalnie należących do zakresu ustawy.
Ordonanse są uchwalane na posiedzeniu Rady Ministrów po uzyskaniu
opinii Rady Stanu. Wchodzą w życie w momencie ich opublikowania, lecz
tracą moc obowiązującą, jeżeli projekt ustawy zatwierdzającej je nie
zostanie złożony w parlamencie przed upływem terminu określonego w
ustawie upoważniającej.
Z upływem terminu określonego w ust. 1 niniejszego artykułu, ordonanse
mogą być zmieniane, w zakresie należącym do materii ustawowej, tylko w
drodze ustawy.
Artykuł 39
Inicjatywa ustawodawcza przysługuje zarówno premierowi,
jak i członkom
parlamentu.
Rządowe projekty ustaw 29 są rozpatrywane
przez Radę Ministrów po
zasięgnięciu opinii Rady Stanu i wnoszone do prezydium jednej z izb.
Projekty ustaw finansowych i ustawy dotyczącej finansowania ubezpieczeń
społecznych są wnoszone w pierwszej kolejności do Zgromadzenia
Narodowego 30.
Z zachowaniem art. 44 ust. 1, projekty ustaw dotyczące wspólnot
terytorialnych, jak też instytucji reprezentujących Francuzów
zamieszkałych poza Francją są wnoszone w pierwszej kolejności do
Senatu.
Artykuł 40
Parlamentarne projekty ustaw 31
i poprawki zgłaszane przez członków
parlamentu są dopuszczalne, o ile ich uchwalenie nie spowoduje w
konsekwencji zmniejszenia zasobów publicznych, bądź stworzenia nowych
lub powiększenia istniejących wydatków publicznych.
Artykuł 41
Jeżeli w toku postępowania legislacyjnego okaże się, iż
jakiś
parlamentarny projekt ustawy lub poprawka nie należy do materii
ustawowej lub pozostaje w sprzeczności z upoważnieniem udzielonym na
podstawie art. 38, rząd może sprzeciwić się ich przyjęciu.
W przypadku braku porozumienia między rządem i przewodniczącym
zainteresowanej izby, na wniosek jednej ze stron, Rada Konstytucyjna
rozstrzyga spór w ciągu ośmiu dni.
Artykuł 42
Dyskusja nad rządowymi projektami ustaw toczy się nad
tekstem
przedłożonym przez rząd w izbie, do której projekt został wniesiony.
Izba, do której wpłynął tekst uchwalony przez inną izbę, obraduje nad
tekstem w takiej postaci, w jakiej został jej przedłożony.
Artykuł 43
Rządowe i parlamentarne projekty ustaw na wniosek rządu
lub izby, do
której wpłynęły, są przesyłane do rozpatrzenia przez specjalnie w tym
celu powołane komisje.
Rządowe i parlamentarne projekty ustaw wobec których wniosek taki nie
został zgłoszony są kierowane do jednej ze stałych komisji, których
liczba jest ograniczona do sześciu w każdej z izb.
Artykuł 44
Członkowie parlamentu i rządu mają prawo wnoszenia
poprawek.
Po otwarciu debaty rząd może sprzeciwić się rozpatrzeniu każdej
poprawki, która nie została uprzednio przedłożona komisji.
Na wniosek rządu izba, do której projekt został wniesiony,
przeprowadza
tylko jedno głosowanie nad całością lub częścią tekstu dyskutowanego,
obejmującego wyłącznie poprawki złożone lub zaakceptowane przez rząd.
Artykuł 45
Każdy rządowy lub parlamentarny projekt ustawy jest
rozpatrywany
kolejno przez obie izby parlamentu w celu przyjęcia identycznego
tekstu.
Jeżeli wskutek braku zgody między obiema izbami projekt ustawy nie
został przyjęty po dwóch czytaniach w każdej z izb, bądź gdy Rząd po
pierwszym czytaniu w każdej izbie zgłosił nagłość wniosku, premier może
spowodować zebranie się komisji mieszanej, utworzonej na zasadzie
parytetu, uprawnionej do zaproponowania tekstu opartego na
postanowieniach stanowiących przedmiot dyskusji.
Tekst opracowany przez komisję mieszaną może być przedłożony przez Rząd
do zatwierdzenia obydwu izbom. Żadna poprawka nie może być przyjęta bez
zgody Rządu.
Jeżeli komisja mieszana nie zdoła przyjąć wspólnego tekstu lub jeżeli
tekst nie zostanie przyjęty w trybie przewidzianym w poprzednim
ustępie, Rząd może, po ponownym czytaniu w Zgromadzeniu Narodowym i
Senacie, zażądać od Zgromadzenia Narodowego ostatecznego
rozstrzygnięcia. W takim przypadku Zgromadzenie Narodowe może
rozpatrzyć bądź tekst wypracowany przez komisję mieszaną, bądź ostatni
tekst uchwalony przez siebie, zmieniony w określonych przypadkach przez
jedną lub wiele poprawek przyjętych przez Senat.
Artykuł 46
Ustawy, którym Konstytucja przyznaje charakter ustaw
organicznych są
uchwalane i zmieniane w następującym trybie.
Rządowy lub parlamentarny projekt ustawy nie może być poddany debacie i
głosowaniu w izbie, do której został wniesiony, wcześniej niż po
upływie piętnastu dni od daty wniesienia.
Stosuje się postępowanie przewidziane w art. 45. Jednakże w razie braku
zgody między obiema izbami, tekst może być przyjęty przez Zgromadzenie
Narodowe w ostatnim czytaniu tylko bezwzględną większością głosów jego
członków.
Ustawy organiczne dotyczące Senatu muszą być uchwalone przez obie izby
w identycznym brzmieniu.
Ustawy organiczne są promulgowane dopiero po stwierdzeniu przez Radę
Konstytucyjną ich zgodności z Konstytucją.
Artykuł 47
Parlament uchwala ustawy finansowe w sposób przewidziany
w ustawie
organicznej.
Jeżeli Zgromadzenie Narodowe nie zakończy pierwszego czytania w
terminie czterdziestu dni od wniesienia projektu, rząd przesyła projekt
ustawy do Senatu, który winien zająć stanowisko w ciągu piętnastu dni.
Dalsze postępowanie odbywa się w trybie określonym w art. 45.
Jeżeli parlament nie zajmie stanowiska w ciągu siedemdziesięciu dni,
postanowienia projektu ustawy mogą zostać wprowadzone w życie w drodze
ordonansu 32 .
Jeżeli ustawa finansowa ustanawiająca dochody i wydatki na dany
rok
budżetowy nie została przedłożona w terminie umożliwiającym jej
promulgowanie przed rozpoczęciem roku budżetowego, rząd zwraca się do
parlamentu z wnioskiem nagłym o upoważnienie do pobierania podatków i
otwiera, w drodze dekretu, kredyty będące przedmiotem uchwały
parlamentu przyjętej w roku ubiegłym.
Terminy przewidziane w niniejszym artykule ulegają zawieszeniu, jeżeli
parlament nie jest zebrany na sesję.
Izba Obrachunkowa służy pomocą parlamentowi i rządowi w kontroli
wykonania ustaw finansowych.
Artykuł 47-1 34
Parlament uchwala projekty ustaw w zakresie finansowania
ubezpieczeń
społecznych w sposób przewidziany w ustawie organicznej.
Jeżeli Zgromadzenie Narodowe nie zakończy pierwszego czytania w
terminie dwudziestu dni od wniesienia projektu, rząd przesyła projekt
do Senatu, który winien zająć stanowisko w ciągu piętnastu dni. Dalsze
postępowanie odbywa się w trybie określonym w art. 45.
Jeżeli parlament nie zajmie stanowiska w ciągu pięćdziesięciu dni,
postanowienia projektu mogą zostać wprowadzone w życie w drodze
ordonansu.
Terminy przewidziane w niniejszym artykule ulegają zawieszeniu, jeżeli
parlament nie jest zebrany na sesję, a także w odniesieniu do każdej z
izb w trakcie tygodni, w których postanowiły one nie odbywać posiedzeń,
zgodnie z art. 28 ust. 2.
Izba Obrachunkowa służy pomocą parlamentowi i rządowi w kontroli
stosowania ustaw dotyczących finansowania ubezpieczeń społecznych.
Artykuł 48 35
Z zachowaniem trzech ostatnich ustępów art. 28, porządek
dzienny izb
obejmuje, z utrzymaniem priorytetu i kolejności określonej przez rząd,
dyskusję nad rządowymi projektami ustaw i projektami parlamentarnymi
zaakceptowanymi przez rząd.
Co najmniej jedno posiedzenie w tygodniu jest zarezerwowane na
zapytania członków parlamentu i odpowiedzi rządu.
Jedno posiedzenie w miesiącu jest z góry zarezerwowane na przyjęcie
porządku dziennego ustalanego przez każdą z izb.
Artykuł 49
Premier, po obradach Rady Ministrów, stawia przed
Zgromadzeniem
Narodowym wniosek o udzielenie rządowi wotum zaufania w związku z
programem rządu lub ewentualnie w związku z deklaracją dotyczącą
ogólnej polityki.
Zgromadzenie Narodowe pociąga rząd do odpowiedzialności w drodze
uchwalenia wotum nieufności. Wniosek taki jest dopuszczalny tylko,
jeżeli został podpisany przez co najmniej jedną dziesiątą członków
Zgromadzenia Narodowego. Głosowanie nie może się odbyć przed upływem 48
godzin od momentu złożenia wniosku. Oblicza się jedynie głosy
popierające wniosek o wotum nieufności, który to wniosek może być
przyjęty tylko większością głosów członków tworzących Zgromadzenie. Z
wyjątkiem przypadków przewidzianych w ustępie następnym, ten sam
deputowany może podpisać w ciągu jednej sesji zwyczajnej najwyżej trzy
wnioski o wotum nieufności i tylko jeden w toku sesji nadzwyczajnej 36 .
Premier może, po obradach Rady Ministrów, postawić wobec
Zgromadzenia
Narodowego wniosek o wotum zaufania w związku z głosowaniem nad
określonym tekstem. W takim przypadku tekst uważa się za przyjęty,
chyba że w ciągu 24 godzin po postawieniu kwestii zaufania, zostanie
złożony wniosek o udzielenie wotum nieufności i wniosek ten zostanie
uchwalony w sposób przewidziany w ustępie poprzednim.
Premier może zwrócić się do Senatu o aprobatę rządowej deklaracji
dotyczącej ogólnej polityki.
Artykuł 50
W przypadku gdy Zgromadzenie Narodowe uchwali wotum
nieufności bądź
odrzuci rządowy program lub deklarację dotyczącą ogólnej polityki,
premier składa Prezydentowi Republiki dymisję rządu.
Artykuł 51 37
Zamknięcie sesji zwyczajnej lub nadzwyczajnej ulega z
mocy prawa
wstrzymaniu w celu umożliwienia, w danym przypadku, zastosowania
postanowień art. 49. W tym samym celu przewiduje się dodatkowe
posiedzenia z mocy prawa.
23 W oryginale: "fixe
les regles".
24 W oryginale: "les
principes fondamentaux".
25 Brzmienie tego ust.
zmienione przez art.. 2 ustawy konstytucyjnej nr 2003-276 z 28 marca
2003 r.
26 W oryginale:
"securite sociale".
27 Ust. 6 art. 34
wprowadzony przez art. 1 ustawy konstytucyjnej nr 96-138 z 22 lutego
1996 r.
28 Art. 37-1 został
wprowadzony przez art. 2 ustawy konstytucyjnej nr 2003-276 z 28 marca
2003 r.
29 W oryginale: "les
projets de loi".
30 Treść ust. 2 została
zmieniona przez art. 2 ustawy konstytucyjnej nr 96-138 z 22 lutego 1996
r.
31 W oryginale: "les
proposition", chodzi o projekty ustaw pochodzące od parlamentarzystów.
32 Zob. przypis 13.
33 W oryginale: "le
Cour des Comptes".
34 Art. 47-1
wprowadzony przez art. 3 ustawy konstytucyjnej nr 96-138 z 22 lutego
1996 r.
35 Treść art. 48 w
brzmieniu nadanym przez art. 4 ustawy konstytucyjnej nr 95-880 z 4 VIII
1995 r.
36 Treść ust. 2 art. 49
w brzmieniu nadanym przez art. 5 ustawy konstytucyjnej nr 95-880 z 4
VIII 1995 r.
37 Treść art. 51 w
brzmieniu nadanym przez art. 6 ustawy konstytucyjnej nr 95-880 z 4 VIII
1995 r.