Artykuł 1
Czym jest Kneset
Kneset jest parlamentem Państwa.
Artykuł 2
Miejsce posiedzeń
Miejscem posiedzeń Knesetu jest Jerozolima.
Artykuł 3
Skład
Kneset składa się ze stu dwudziestu członków pochodzących z wyborów.
Artykuł 4
System wyborczy
Kneset jest wybierany w wyborach powszechnych, ogólnokrajowych, bezpośrednich, równych i proporcjonalnych, w głosowaniu tajnym, zgodnie z ustawą o wyborach do Knesetu; niniejszy artykuł może zostać zmieniony wyłącznie głosami większości członków Knesetu.
Artykuł 5
Prawo głosowania
Każdy obywatel Izraela, który ukończył osiemnaście lat, ma prawo głosowania w wyborach do Knesetu, chyba że został pozbawiony tego prawa przez sąd na podstawie ustawy; ustawa wyborcza określa, od której chwili uznaje się, że dana osoba ukończyła osiemnaście lat dla celów wykonywania prawa głosowania w wyborach do Knesetu.
Artykuł 5A
Prawo zgłaszania list kandydatów
Listy kandydatów do Knesetu mogą być zgłaszane wyłącznie przez partie polityczne; strukturę oraz rejestrowanie partii politycznych, a także zasady zgłaszania list kandydatów określa ustawa.
Artykuł 6
Bierne prawo wyborcze
(a) Każdy obywatel Izraela, który ukończył
dwadzieścia jeden lat w dniu rejestracji listy kandydatów zawierającej
jego nazwisko, ma bierne prawo wyborcze, chyba że został
on pozbawiony tego prawa przez sąd na podstawie ustawy lub został skazany
na karę pozbawienia wolności bez zawieszenia na okres co najmniej pięciu
lat za przestępstwo przeciwko bezpieczeństwu państwa
określone przez ustawę o wyborach do Knesetu, a od dnia ukończenia odbywania
kary nie upłynęło pięć lat.
(b) uchylony
Artykuł 6A
Ograniczenia biernego prawa
wyborczego członków Knesetu,
którzy wystąpili ze swojej
frakcji parlamentarnej
(a) Członek Knesetu, który wystąpił
ze swojej frakcji parlamentarnej i nie złożył mandatu niezwłocznie po wystąpieniu,
nie może kandydować w kolejnych wyborach do Knesetu
z listy kandydatów zgłaszanej przez partię posiadającą frakcję
parlamentarną w Knesecie upływającej kadencji; niniejszego przepisu nie
stosuje się do podziału frakcji w rozumieniu ustawy
o wyborach do Knesetu.
(b) W niniejszym artykule:
przez "wystąpienie z frakcji" rozumie
się między innymi oddanie głosu na posiedzeniu Knesetu wbrew stanowisku
przyjętemu przez frakcję w głosowaniu nad wotum zaufania lub wotum nieufności;
głosowania w sposób wyżej określony nie uważa się jednak za wystąpienie
z frakcji, jeżeli członek Knesetu nie uzyskał żadnej korzyści w zamian
za głosowanie; przez "korzyść" rozumie się zarówno korzyść bezpośrednią
jak i pośrednią w postaci obietnicy lub zobowiązania na przyszłość, w tym
również obietnicy powołania na określone stanowisko członka Knesetu lub
innej osoby.
Artykuł 7
Kto nie może kandydować
Nie mogą być kandydatami do Knesetu:
(1) Prezydent Państwa,
(2) obaj naczelni rabini,
(3) sędzia, dopóki piastuje stanowisko,
(4) sędzia trybunału religijnego,
dopóki piastuje stanowisko,
(5) Kontroler Państwowy,
(6) Szef Sztabu Generalnego Obronnych
Sił Zbrojnych Izraela,
(7) rabini oraz duchowni innych
wyznań w czasie zajmowania płatnego stanowiska,
(8) wyżsi urzędnicy państwowi
oraz oficerowie Sił Zbrojnych, posiadający stopnie lub rangi określone
przez ustawę albo pełniący funkcje określone przez ustawę,
(9) policjanci i strażnicy więzienni,
zgodnie z zasadami określonymi w ustawie.
Artykuł 7A
Wyłączenie list kandydatów od udziału
w wyborach do Knesetu
Lista kandydatów nie może brać
udziału w wyborach, jeżeli cele lub działania kandydatów z tej listy
w sposób otwarty lub ukryty obejmują:
(1) negowanie istnienia Państwa
Izrael jako Państwa Narodu Żydowskiego;
(2) negowanie demokratycznego
charakteru państwa;
(3) nawoływanie do rasizmu.
Artykuł 8
Kadencja Knesetu
Kadencja Knesetu trwa cztery lata i rozpoczyna się w dniu wyborów.
Artykuł 9
Termin wyborów
Wybory do Knesetu odbywają się w trzeci wtorek miesiąca cheszwan, w roku, w którym upływa kadencja Knesetu, a jeżeli rok, który poprzedzał wymieniony rok, był rokiem przestępnym6) , wybory odbywają się w pierwszy wtorek tego miesiąca.
Artykuł 9A
Przedłużenie kadencji
(a) Kneset może przedłużyć swoją kadencję
wyłącznie w drodze ustawy przyjętej przez co najmniej osiemdziesięciu członków
Knesetu, jeżeli zachodzą okoliczności, które uniemożliwiają przeprowadzenie
wyborów; okres, o który przedłuża się kadencję, nie może być dłuższy niż
czas trwania tych okoliczności; wymieniona ustawa określa dzień wyborów.
(b) Kneset może, decyzją podjętą głosami
większości członków Knesetu, przyspieszyć dzień wyborów określony zgodnie
z ustępem (a) pod warunkiem, że wyznaczony w ten sposób dzień wyborów nie
wypadnie wcześniej niż dzień wyborów określony
zgodnie z artykułem 9; przepis ten nie narusza przepisu artykułu 34.
Artykuł 10
Dzień wyborów dniem wolnym od pracy
Dzień wyborów jest dniem wolnym od pracy, ale transport i inne służby publiczne funkcjonują normalnie.
Artykuł 11
Ogłaszanie wyników wyborów
Wyniki wyborów ogłasza się w Reszumot7) w ciągu ośmiu dni od dnia wyborów.
Artykuł 12
Pierwsze posiedzenie Knesetu
Kneset zbiera się na pierwsze posiedzenie w poniedziałek, w drugim tygodniu następującym po tygodniu, w którym ogłoszone zostały wyniki wyborów, o godzinie czwartej po południu, a jeżeli dzień ten jest dniem świątecznym lub dniem poprzedzającym dzień świąteczny - w pierwszy dzień roboczy, który następuje po dniu świątecznym.
Artykuł 13
Otwarcie pierwszego posiedzenia
Knesetu
Pierwsze posiedzenie Knesetu otwiera Prezydent Państwa, a w razie jego nieobecności - najstarszy wiekiem członek Knesetu obecny na posiedzeniu; jeżeli pierwsze posiedzenie Knesetu otwiera Prezydent Państwa, przekazuje on przewodniczenie obradom najstarszemu wiekiem członkowi Knesetu, obecnemu na posiedzeniu.
Artykuł 14
Pierwsze posiedzenie
Sposób przeprowadzenia pierwszego posiedzenia określa ustawa; odzwierciedla on charakter Państwa Izrael i jego dziedzictwa.
Artykuł 15
Ślubowanie
(a) Członek Knesetu składa ślubowanie;
rota ślubowania jest następująca:
"Ślubuję dochować wierności Państwu
Izrael oraz sumiennie wykonywać mój mandat w Knesecie".
(b) Tryb składania ślubowania określa
ustawa.
Artykuł 16
Niezłożenie ślubowania
Jeżeli Przewodniczący Knesetu wezwał członka Knesetu do złożenia ślubowania, a wezwany członek tego nie uczynił, członek ten do czasu złożenia ślubowania nie korzysta z praw przysługujących członkom Knesetu.
Artykuł 16A
Niezłożenie ślubowania z powodu
podwójnego obywatelstwa
Członek Knesetu będący jednocześnie obywatelem innego państwa, którego prawo umożliwia mu uzyskanie zwolnienia z obywatelstwa, może złożyć ślubowanie dopiero po uprzednim podjęciu wszelkich działań niezbędnych do uzyskania zwolnienia z obywatelstwa; do czasu złożenia ślubowania nie korzysta on z praw przysługujących członkom Knesetu.
Artykuł 17
Immunitet członków Knesetu
Członkom Knesetu przysługuje immunitet; szczegóły określa ustawa.
Artykuł 18
Nienaruszalność budynków Knesetu
Budynki Knesetu są nienaruszalne; szczegóły określa ustawa.
Artykuł 19
Procedura i regulamin
Kneset ustala samodzielnie swoją procedurę; w zakresie, w jakim procedura nie została określona w ustawie, Kneset ustala ją w swoim regulaminie; w zakresie, w jakim procedura nie została określona w opisany wyżej sposób, Kneset przestrzega uznanej praktyki i zwykłego toku działania.
Artykuł 20
Przewodniczący i Zastępca Przewodniczącego
(a) Kneset wybiera spośród swoich członków
Przewodniczącego i Zastępcę Przewodniczącego.
(b) Kneset w swoim regulaminie może
ustanowić ograniczenia w zakresie wyboru członka Knesetu na stanowisko
Przewodniczącego Knesetu lub Zastępcy Przewodniczącego.
(c) Kneset uchwałą podjętą głosami
większości swoich członków może zawiesić Przewodniczącego Knesetu lub Zastępcę
Przewodniczącego Knesetu lub ustanowić ograniczenia dotyczące sprawowania
urzędu.
(d) Kneset uchwałą podjętą głosami
większości deputowanych do Knesetu lub wyższej większości określonej w
ustawie może odwołać Przewodniczącego Knesetu lub Zastępcę Przewodniczącego
Knesetu; szczegóły określa ustawa.
Artykuł 20A
Czasowe pełnienie obowiązków
Przewodniczącego
oraz Tymczasowy Przewodniczący Knesetu
(a) Jeżeli Przewodniczący Knesetu opuści
terytorium Państwa, Zastępca Przewodniczącego pełni obowiązki Przewodniczącego
do czasu jego powrotu.
(b) Jeżeli Przewodniczący Knesetu zawiadomił
o tym Komisję Knesetu albo Komisja Knesetu8)
uznała, że Przewodniczący jest czasowo niezdolny do wykonywania swoich
obowiązków, Zastępca Przewodniczącego pełni obowiązki Przewodniczącego
do momentu, gdy Przewodniczący zawiadomi Komisję Knesetu lub Komisja Knesetu
uzna, że Przewodniczący może wykonywać swoje
obowiązki.
(c) Jeżeli urząd Przewodniczącego Knesetu
został opróżniony ze względu na zrzeczenie się urzędu, śmierć lub uznanie
przez Komisję Knesetu za trwale niezdolnego do
sprawowania funkcji - Zastępca Przewodniczącego pełni funkcję Tymczasowego
Przewodniczącego do czasu wyboru nowego Przewodniczącego przez Kneset.
(c1) (1) Jeżeli Przewodniczący Knesetu
został zawieszony w sprawowaniu urzędu w drodze uchwały podjętej na podstawie
artykułu 20 ust. (c), Zastępca Przewodniczącego
pełni funkcję Tymczasowego Przewodniczącego do chwili uchylenia
uchwały o zawieszeniu lub do chwili
wyboru nowego Przewodniczącego, stosownie do okoliczności.
(2) Jeżeli Przewodniczący Knesetu został
odwołany w drodze uchwały podjętej na podstawie artykułu 20 ustęp (d),
Zastępca Przewodniczącego pełni funkcję
Tymczasowego Przewodniczącego do chwili wyboru nowego
Przewodniczącego.
(d) Zastępcę Przewodniczącego, który
pełni obowiązki Przewodniczącego lub działa w charakterze Tymczasowego
Przewodniczącego Knesetu, wybiera Komisja Knesetu.
(e) Podczas pełnienia obowiązków przewodniczącego
lub pełnienia funkcji Tymczasowego Przewodniczącego Knesetu,
Zastępca Przewodniczącego wykonuje wszelkie zadania powierzone Przewodniczącemu
Knesetu przez prawo i wykonuje wszelkie uprawnienia przyznane Przewodniczącemu
Knesetu przez prawo.
(f) Przepisy niniejszego artykułu stosuje
się odpowiednio, jeżeli okoliczności określone w ustępach
(a), (b), (c) lub (c1) dotyczą osoby pełniącej
obowiązki Przewodniczącego lub działającej w charakterze
Tymczasowego Przewodniczącego.
Artykuł 21
Komisje
(a) Kneset powołuje ze swojego składu
komisje stałe oraz może powoływać ze swojego składu komisje do rozpatrzenia
określonych spraw; zadania, uprawnienia
i tryb działania komisji, w zakresie, w jakim nie zostały uregulowane w
ustawie, określa regulamin Knesetu.
(b) Regulamin może zawierać przepisy
dotyczące uprawnień komisji w zakresie wzywania osób zajmujących stanowiska
publiczne, urzędników państwowych i
samorządowych urzędników rad religijnych oraz pracowników spółek
państwowych i przedsiębiorstw działających
na podstawie ustaw, oraz w zakresie żądania przedstawienia informacji,
które
osoby te posiadają w związku z zajmowanym
stanowiskiem, przy czym ujawnianie informacji nie może naruszać prawa,
tajemnicy zawodowej ani obowiązku lojalności
określonego w ustawie, a danej osobie muszą być przyznane uprawnienia
przysługujące świadkom w postępowaniu
sądowym; wezwanie jest dokonywane za pośrednictwem właściwego ministra
i
w porozumieniu z nim, a w przypadku
osoby, która nie pełni służby państwowej - za pośrednictwem kierownika
jednostki,
w której dana osoba jest zatrudniona;
właściwy minister lub kierownik jednostki, w której dana osoba jest zatrudniona,
może zawiadomić komisję, że stawi się
osobiście zamiast osoby wzywanej.
(c) [uchylony]
Artykuł 22
Komisje śledcze
Kneset może tworzyć komisje śledcze - przyznając odpowiednie uprawnienia jednej z komisji stałych lub powołując komisję spośród swoich członków - w celu zbadania spraw określonych przez Kneset; uprawnienia i zadania komisji śledczej określa Kneset; w skład każdej komisji śledczej wchodzą także przedstawiciele frakcji, które nie uczestniczą w Rządzie, stosownie do liczebności frakcji w Knesecie.
Artykuł 23
Członek Rządu, który nie jest członkiem
Knesetu
Członek Rządu, który nie jest członkiem Knesetu, we wszystkim co dotyczy Knesetu, posiada identyczny status jak członek Rządu, który jest członkiem Knesetu, z wyjątkiem prawa głosowania.
Artykuł 24
Kworum
Kneset obraduje i podejmuje decyzje bez względu na liczbę członków obecnych, chyba że ustawa stanowi inaczej.
Artykuł 25
Większość
Jeżeli ustawa nie stanowi inaczej, Kneset podejmuje decyzje większością członków biorących udział w głosowaniu, przy czym członkowie, którzy wstrzymali się od głosu, nie są uważani za biorących udział w głosowaniu; tryb głosowania określa regulamin Knesetu.
Artykuł 26
Posiedzenia
Posiedzenia Knesetu odbywają się w jego
siedzibie, z tym że w szczególnych okolicznościach Przewodniczący Knesetu,
po zasięgnięciu opinii Zastępcy Przewodniczącego, może zwołać posiedzenie
w innym miejscu. Posiedzenia Knesetu odbywają się w dni robocze.
Artykuł 27
Jawność posiedzeń
Artykuł 28
Publikowanie - jawne posiedzenia
Publikowanie informacji o przebiegu jawnych posiedzeń oraz wypowiedzi podczas takich posiedzeń nie podlega ograniczeniom i nie pociąga za sobą odpowiedzialności karnej ani cywilnej.
Artykuł 29
[uchylony]
Artykuł 30
[uchylony]
Artykuł 31
Sesje
(a) Kneset odbywa dwie sesje w ciągu
roku; pierwsza z nich rozpoczyna się w ciągu czterech tygodni od
Święta Sukot9) , a
druga - w ciągu czterech tygodni od
Święta Niepodległości; łączny czas trwania obu sesji nie może być krótszy
niż osiem miesięcy.
(b) Jeżeli Kneset został wybrany w
innym dniu niż dzień określony w artykule 9, okresy obu sesji w ciągu roku,
w którym
został on wybrany, ustala Komisja Knesetu.
Artykuł 32
Czas otwarcia sesji
Jeżeli Kneset nie został zwołany w okresie czterech tygodni, o którym mowa w artykule poprzedzającym, zbiera się on w poniedziałek przypadający w piątym tygodniu, o godzinie czwartej po południu.
Artykuł 33
Zwoływanie Knesetu poza okresem
sesji
Poza wymienionymi wyżej okresami sesji, Przewodniczący Knesetu zwołuje Kneset na wniosek trzydziestu członków Knesetu lub na wniosek Rządu.
Artykuł 34
Rozwiązanie Knesetu
Kneset może rozwiązać się przed upływem kadencji wyłącznie w drodze ustawy uchwalonej w tym celu głosami większości członków Knesetu.
Artykuł 35
Dzień wyborów do Knesetu
Ustawa o rozwiązaniu Knesetu zawiera przepis określający dzień wyborów do Knesetu kolejnej kadencji.
Artykuł 36
Kadencja Knesetu po rozwiązaniu
Jeżeli Kneset podejmie decyzję o rozwiązaniu się, kolejna kadencja Knesetu trwa do miesiąca cheszwan następującego po upływie czterech lat od wyborów do Knesetu.
Artykuł 37
Ciągłość Knesetu
Kneset, którego kadencja kończy się, działa do czasu zebrania się Knesetu kolejnej kadencji.
Artykuł 38
Przedłużenie czasu obowiązywania
aktów normatywnych
Wszelki akt normatywny, który miałby utracić moc obowiązującą w ciągu ostatnich dwóch miesięcy kadencji Knesetu lub w ciągu czterech miesięcy po podjęciu przez Kneset decyzji o rozwiązaniu się albo w ciągu trzech pierwszych miesięcy kadencji nowego Knesetu, zachowuje moc obowiązującą do czasu, kiedy upłynie wymieniony okres trzech miesięcy.
Artykuł 39
Wynagrodzenie członków Knesetu
Członkowie Knesetu otrzymują wynagrodzenie określone przez ustawę.
Artykuł 40
Zrzeczenie się mandatu przez członka
Knesetu
Członek Knesetu może zrzec się mandatu; zrzeczenie następuje poprzez osobiste wręczenie Przewodniczącemu Knesetu przez członka Knesetu listu informującego o zrzeczeniu się mandatu, a w przypadku, gdy członek nie może wręczyć listu osobiście - poprzez przekazanie go w sposób określony w regulaminie; list informujący o zrzeczeniu się mandatu musi zostać podpisany w dniu wręczenia lub przekazania Przewodniczącemu Knesetu.
Artykuł 41
Skutki zrzeczenia się mandatu
Jeżeli członek Knesetu zrzekł się mandatu, jego mandat wygasa po upływie czterdziestu ośmiu godzin od chwili, w której jego list dotarł do Przewodniczącego Knesetu, chyba że członek wycofa oświadczenie o zrzeczeniu się mandatu.
Artykuł 42
Wygaśnięcie mandatu
Jeżeli członek Knesetu został wybrany lub mianowany na jedno ze stanowisk, których piastuni nie mogą kandydować do Knesetu, jego mandat wygasa z chwilą wyboru lub mianowania.
Artykuł 42A
Członek Knesetu, który został skazany
Jeżeli członek Knesetu został skazany prawomocnym wyrokiem za przestępstwo na karę pozbawienia wolności bez zawieszenia, a sąd z własnej inicjatywy lub na wniosek Prokuratora stwierdził, że przestępstwo zostało popełnione z niskich pobudek, mandat członka Knesetu wygasa w dniu, w którym wyrok staje się prawomocny, bez względu na to, czy przestępstwo zostało popełnione podczas piastowania mandatu członka Knesetu czy też przed uzyskaniem mandatu.
Artykuł 42B
Zawieszenie
(a) Jeżeli członek Knesetu został skazany
za przestępstwo, Komisja Knesetu może, na wniosek każdego z członków Knesetu,
zawiesić go w sprawowaniu mandatu członka
Knesetu do czasu uprawomocnienia się wyroku.
(b) Jeżeli członek Knesetu został skazany
za przestępstwo na karę pozbawienia wolności, Komisja Knesetu może, na
wniosek każdego z członków Knesetu,
zawiesić go w sprawowaniu mandatu członka Knesetu na czas odbywania kary
pozbawienia wolności.
(c) Komisja Knesetu nie może podjąć
uchwały na podstawie niniejszego artykułu bez uprzedniego umożliwienia
członkowi
Knesetu przedstawienia swojego stanowiska.
Artykuł 43
Zastępowanie członka Knesetu
(a) Jeżeli mandat członka Knesetu wygasł,
mandat nabywa kandydat z tej samej listy kandydatów, umieszczony na tej
liście
na kolejnym miejscu po ostatnim z wybranych
kandydatów.
(b) Jeżeli członek Knesetu został zawieszony
w sprawowaniu mandatu na podstawie artykułu 42B, jego mandat staje się
nieobsadzony na czas trwania zawieszenia
i zostaje objęty przez kandydata, o którym mowa w ustępie (a). Jeżeli dany
członek Knesetu ponownie obejmie mandat,
ostatni z kandydatów z tej samej listy, który objął mandat, przestaje
sprawować mandat, jednakże zachowuje
on prawo do ponownego objęcia mandatu na podstawie ustępu (a).
Artykuł 44
Niniejsza ustawa nie może zostać
naruszona przez rozporządzenia nadzwyczajne
Bez względu na przepisy innych ustaw, rozporządzenia nadzwyczajne nie mogą zmieniać niniejszej ustawy, czasowo jej zawieszać, ani określać warunków jej stosowania.
Artykuł 45
Artykuły o szczególnym trybie zmiany
Artykuł 44 oraz artykuł niniejszy mogą zostać zmienione wyłącznie wtedy, gdy opowie się za tym co najmniej osiemdziesięciu członków Knesetu.
Artykuł 45A
Zakres stosowania
Przepis artykułu 45 stosuje się również do artykułu 9A ustęp (a).
Artykuł 46
Kiedy wymagana jest większość kwalifikowana
Większość potrzebna zgodnie z niniejszą ustawą dla wprowadzenia zmian w artykułach 4, 9A, 44 i 45 jest wymagana przy podejmowaniu decyzji przez Kneset w pierwszym, drugim i trzecim czytaniu. Zmiana w rozumieniu niniejszego artykułu może być wyraźna lub dorozumiana.