Artykuł 1
Istota
Rząd jest władzą wykonawczą Państwa.
Artykuł 2
Siedziba
Siedzibą Rządu jest Jerozolima.
Artykuł 3
Źródło władzy i skład
(a) Rząd składa się z Premiera i ministrów.
(b) Premier sprawuje urząd na podstawie
wyboru w wyborach ogólnokrajowych powszechnych, bezpośrednich i równych,
przeprowadzanych w głosowaniu tajnym, zgodnie z ustawą o wyborach do Knesetu
i o wyborach Premiera.
(c) Ministrowie są powoływani przez
Premiera; ich powołanie wymaga zatwierdzenia przez Kneset.
(d) Odrzucenie propozycji Premiera
w sprawie składu Rządu jest równoznaczne z uchwaleniem wotum nieufności
dla Premiera; w takim przypadku stosuje się postanowienia artykułu
19 ustęp (b).
Artykuł 4
Dzień wyborów
Za każdym razem, gdy przeprowadza się wybory do Knesetu, na ten sam dzień zarządza się wybory Premiera, chyba że wybory odbywają się w wyniku protestu wyborczego.
Artykuł 5
Wybory odrębne
W przypadkach wskazanych w niniejszej
Ustawie Zasadniczej przeprowadza się odrębne wybory Premiera, zwane dalej
wyborami odrębnymi.
Artykuł 6
Prawo głosowania
Prawo głosowania w wyborach Premiera przysługuje osobom posiadającym prawo głosowania w wyborach do Knesetu.
Artykuł 7
Okres urzędowania
Okres urzędowania Premiera i ministrów pokrywa się z czasem trwania kadencji Knesetu, do którego zostali oni wybrani; w przypadku wyborów odrębnych odpowiada on okresowi pozostałemu do końca kadencji Knesetu, chyba że niniejsza Ustawa Zasadnicza stanowi inaczej.
Artykuł 8
Warunki objęcia urzędu Premiera
(a) Na urząd Premiera mogą kandydować
osoby, które spełniają następujące warunki:
(1) mają bierne prawo wyborcze do Knesetu
i ukończyły 30 lat w dniu zgłoszenia kandydatury;
(2) zostały umieszczone na pierwszym
miejscu na liście kandydatów do Knesetu, jeżeli wybory Premiera odbywają
się razem z wyborami do Knesetu;
(3) są członkami Knesetu, jeżeli przeprowadzane
są wybory odrębne.
(b) Ten, kto sprawował urząd Premiera
przez siedem kolejnych lat, nie może kandydować na ten urząd w kolejnych
wyborach.
Artykuł 9
Prawo zgłaszania kandydatów
(a) Prawo zgłaszania kandydatów na Premiera
przysługuje następującym podmiotom:
(1) partii, która zgłosiła listę kandydatów
w wyborach do Knesetu, jeżeli jest ona reprezentowana w Knesecie, kończącym
kadencję, przez frakcję liczącą co najmniej dziesięciu członków lub przez
frakcje, których łączna liczba członków wynosi co najmniej dziesięć;
(2) grupie partii, które zgłosiły listę
lub listy kandydatów, jeżeli są one reprezentowane w Knesecie, kończącym
kadencję, przez frakcję lub frakcje, których łączna liczba członków wynosi
co najmniej dziesięć;
(3) partii, która zgłosiła listę kandydatów
w wyborach do Knesetu popartą na piśmie przez pięćdziesiąt
tysięcy osób posiadających prawo wybierania, które wyraziły wolę
poparcia przedstawionego przez nią kandydata.
(b) W wyborach odrębnych kandydat może
zostać zgłoszony przez:
(1) partię reprezentowaną w Knesecie
przez frakcję lub frakcje, liczące co najmniej dziesięciu członków lub
których łączna liczba członków wynosi co najmniej dziesięć;
(2) grupę partii reprezentowanych
w Knesecie przez frakcję lub frakcje, których łączna liczba członków
wynosi co najmniej dziesięć.
Artykuł 10
Dzień wyborów odrębnych
(a) Jeżeli niniejsza Ustawa Zasadnicza
stanowi podstawę do przeprowadzenia wyborów odrębnych, wybory te przeprowadza
się w ostatni wtorek przypadający w ciągu sześćdziesięciu dni od dnia,
w którym wystąpiła przyczyna przeprowadzenia wyborów.
(b) Jeżeli niniejsza Ustawa Zasadnicza
stanowi podstawę przeprowadzenia wyborów odrębnych, a dzień wyborów przypadałby
w ciągu roku przed dniem wyborów określonym w niniejszej Ustawie Zasadniczej,
w Ustawie Zasadniczej o Knesecie lub w ustawie o rozwiązaniu Knesetu, wybory
do Knesetu przyspiesza się, tak aby wybory do Knesetu i wybory Premiera
odbyły się w ostatni wtorek przed upływem dziewięćdziesięciu dni
od dnia, w którym wystąpiła przyczyna przeprowadzenia tych wyborów; Kneset
może jednak głosami większości swoich członków wyznaczyć wcześniejszą datę
wyborów w drodze ustawy uchwalonej w ciągu 14 dni od dnia, w którym wystąpiła
przyczyna wyborów odrębnych.
(c) Jeżeli niniejsza Ustawa Zasadnicza
stanowi podstawę przeprowadzenia wyborów odrębnych, a dzień wyborów przypadałby
w ciągu 120 dni przed dniem wyborów do Knesetu, określonym w niniejszej
Ustawie Zasadniczej, w Ustawie Zasadniczej o Knesecie lub w ustawie o rozwiązaniu
Knesetu, wybory do Knesetu oraz wybory Premiera odbywają się w pierwotnym
terminie.
(d) Postanowienia niniejszego artykułu
nie naruszają przepisu artykułu 9A Ustawy Zasadniczej o Knesecie.
Artykuł 11
Przesunięcie wyborów z uwagi na
dzień wolny od pracy
Jeżeli zgodnie z niniejszą Ustawą Zasadniczą dzień wyborów do Knesetu lub wyborów Premiera wypada w dniu wolnym od pracy, dniu poprzedzającym dzień wolny od pracy lub w dniu następującym po dniu wolnym od pracy, wybory przeprowadza się w pierwszy kolejny wtorek, który nie jest dniem wolnym od pracy, dniem poprzedzającym dzień wolny od pracy ani dniem następującym po dniu wolnym od pracy.
Artykuł 12
Śmierć kandydata lub wycofanie kandydatur
(a) W przypadku śmierci kandydata lub
w przypadku, gdy z powodów zdrowotnych jest on niezdolny do kandydowania
po upływie terminu określonego w ustawie dla zgłaszania kandydatów, wybory
do Knesetu i wybory Premiera lub wybory odrębne przesuwa się i przeprowadza
we wtorek przypadający cztery tygodnie później. Jednakże śmierć kandydata
lub niezdolność do kandydowania powstała przed upływem terminu do zgłaszania
kandydatów nie powoduje przesunięcia daty wyborów.
(b) Jeżeli kandydat wycofa swoją kandydaturę
przed upływem terminu, o którym mowa w ustępie (a), lub po upływie tego
terminu, daty wyborów nie przesuwa się.
(c) Jeżeli osoba, której kandydatura
została zgłoszona, wycofa swoją kandydaturę, podmiot, który ją zgłosił,
może w terminie dwóch tygodni, nie później jednak niż na 96 godzin przed
głosowaniem, zgłosić innego kandydata w to miejsce; jednakże -
(1) jeżeli kandydat został zgłoszony
przez frakcję lub frakcje w Knesecie, który kończy kadencję, nowy kandydat
jest zgłaszany przez tę frakcję lub frakcje spośród osób uwzględnionych
na zgłoszonych przez nie listach kandydatów do Knesetu i w każdym przypadku
uważany on jest za pierwszą osobę na liście, z której kandyduje. W wyborach
odrębnych nowy kandydat może zostać zgłoszony tylko spośród członków Knesetu;
(2) jeżeli kandydat został zgłoszony
przez pięćdziesiąt tysięcy wyborców, nowym kandydatem jest osoba zgłoszona
jako druga na liście kandydatów do Knesetu, na czele której stała osoba,
która wycofała swoją kandydaturę, przy czym w przypadku wyborów odrębnych
nowym kandydatem może być wyłącznie członek Knesetu.
Artykuł 13
Wybory Premiera
(a) Na Premiera zostaje wybrany kandydat,
który uzyskał ponad połowę głosów ważnych pod warunkiem, że został on również
członkiem Knesetu.
(b) Jeżeli żaden z kandydatów nie uzyskał
liczby głosów określonej w ustępie (a), przeprowadza się wybory ponowne
w pierwszy wtorek przypadający po upływie dwóch tygodni od ogłoszenia wyników
pierwszych wyborów; datę wyborów ponownych przeprowadzonych na statkach
oraz w izraelskich przedstawicielstwach dyplomatycznych i urzędach konsularnych
określa ustawa.
(c) W wyborach ponownych kandydują
dwaj kandydaci, którzy uzyskali największą liczbę ważnie oddanych głosów
i którzy zostali członkami Knesetu; w wyborach ponownych wybrany zostaje
kandydat, który otrzymał największą liczbę głosów ważnych.
(d) W przypadku śmierci jednego z kandydatów
przed przeprowadzeniem wyborów ponownych lub w przypadku, gdy jeden z kandydatów
nie jest zdolny do wzięcia udziału w wyborach z jakiegokolwiek innego powodu,
podmiot, który go zgłosił, może przedstawić innego kandydata w jego miejsce
pod warunkiem, że zgłoszenie zostanie dokonane nie później niż na 96 godzin
przed wyborami ponownymi, przy czym artykuł 12 ustęp (c) stosuje się odpowiednio.
Jeżeli kandydat wycofa swoją kandydaturę, jego miejsce zajmuje kandydat,
który w pierwszych wyborach uzyskał kolejną największą liczbę głosów i
jest członkiem Knesetu.
(e) Jeżeli jest tylko jeden kandydat
w pierwszych wyborach lub w wyborach ponownych, wybory przeprowadza się
w formie głosowania za nim lub przeciw niemu; zostaje on wybrany, jeżeli
liczba głosów ważnych oddanych za nim przewyższa liczbę głosów ważnych
przeciw niemu.
(f) Jeżeli żaden z kandydatów nie został
wybrany zgodnie z przepisami niniejszego artykułu, przeprowadza się wybory
odrębne.
(g) Wyniki wyborów Premiera ogłasza
się w Reszumot w terminie 14 dni od dnia wyborów.
Artykuł 14
Objęcie urzędu
(a) W terminie 45 dni od ogłoszenia
wyników wyborów, osoba wybrana na Premiera występuje w Knesecie, przedstawia
ministrów Rządu, ogłasza podział zadań i zasady polityki prowadzonej przez
Rząd, po czym Premier i ministrowie obejmują urząd pod warunkiem, że przepisy
artykułu 33 ustęp (a) i (b) nie zostały naruszone. Premier i ministrowie
składają następnie ślubowanie przed Knesetem zgodnie z rotą określoną w
ustępie (c), w najkrótszym możliwym terminie.
(b) Osoba wybrana na Premiera zawiadamia
Przewodniczącego Knesetu o swoim zamiarze wystąpienia w Knesecie nie później
niż na siedem dni przed upływem terminu określonego w ustępie (a). Jeżeli
zawiadomienie nie zostało przekazane podczas sesji Knesetu, Przewodniczący
Knesetu zwołuje w tym celu Kneset.
(c) Rota ślubowania składanego przez
Premiera jest następująca:
"Ja (nazwisko) zobowiązuję się jako
Premier stać na straży Państwa Izrael i jego praw, sumiennie wypełniać
swoje zadania jako Premier i stosować się do decyzji Knesetu."
Rota ślubowania składanego przez ministrów
jest następująca:
"Ja (nazwisko) zobowiązuję się jako
członek Rządu stać na straży Państwa Izrael i jego praw, sumiennie
wypełniać swoje zadania jako członek Rządu i stosować się do decyzji
Knesetu."
Artykuł 15
Nieutworzenie Rządu
(a) Jeżeli Rząd nie został utworzony
zgodnie z przepisem artykułu 14, przeprowadza się wybory odrębne.
(b) Jeżeli osoba, która została wybrana
na Premiera i nie utworzyła Rządu w opisany wyżej sposób, została powtórnie
wybrana na Premiera i powtórnie nie utworzyła Rządu, nie może ona zgłosić
swojej kandydatury w kolejnych wyborach odrębnych.
Artykuł 16
Warunki objęcia urzędu ministra
(a) Osoba, która nie ma prawa kandydować
w wyborach do Knesetu, nie może zostać powołana na ministra; jednakże osoba,
która zajmowała stanowisko lub sprawowała funkcje określone w artykule
7 Ustawy Zasadniczej o Knesecie może zostać powołana na ministra pod warunkiem,
że zrezygnuje z zajmowanego stanowiska lub sprawowanej funkcji przed powołaniem.
(b) Osoba skazana za przestępstwo z
niskich pobudek nie może zostać powołana na ministra przed upływem dziesięciu
lat od dnia, w którym ukończyła odbywanie kary.
(c) Członek Knesetu, który wystąpił
ze swojej frakcji i nie zrzekł się mandatu członka Knesetu, nie może zostać
powołany na ministra w czasie tej samej kadencji Knesetu.
(d) Osoba, która posiada także obywatelstwo
innego państwa niż Izrael, nie może zostać powołana na ministra, jeżeli
prawo państwa, którego obywatelstwo posiada, umożliwia jej uzyskanie zwolnienia
z obywatelstwa, chyba że podjęła wszelkie działania wymagane do uzyskania
zwolnienia z obywatelstwa.
Artykuł 17
Ogłaszanie porozumień
(a) Jeżeli zostało zawarte pisemne porozumienie
dotyczące wyboru Premiera lub utworzenia Rządu, lub uchwalenia wotum nieufności
dla niego albo porozumienie dotyczące wprowadzenia dodatkowych ministrów
w skład Rządu lub powołania wiceministra, strony porozumienia mają obowiązek
przekazać pełny jego tekst Sekretarzowi Knesetu w ciągu trzech dni od jego
podpisania, ale nie później niż na 48 godzin przed dniem wyborów lub 24
godziny przed przedstawieniem Rządu lub głosowaniem nad wotum zaufania.
Przy obliczaniu liczby dni i godzin nie uwzględnia się dni wolnych od pracy
oraz szabatu. Jeżeli porozumienie zostało zawarte przez grupę osób kandydujących
z jednej listy do Knesetu, strony niezwłocznie przekazują kopię porozumienia
Sekretarzowi Knesetu.
(b) Sekretarz Knesetu informuje niezwłocznie
Kneset o każdym porozumieniu przekazanym mu zgodnie z niniejszym artykułem,
a w okresie kampanii wyborczej informuje również o tym przedstawicieli
list kandydatów.
(c) Po upływie terminu określonego
w ustępie (a) nie może zostać podpisane żadne porozumienie dotyczące spraw
wymienionych w tym przepisie, chyba że w danym przypadku wyznaczony został
nowy termin, umożliwiający ogłoszenie porozumienia, zgodnie z zasadami
określonymi w niniejszym artykule.
Artykuł 18
Ograniczenia porozumień
(a) Jeżeli ustawa przyznaje prawo odwoływania
osób ze stanowiska w Knesecie, Rządzie, służbie cywilnej, przedsiębiorstwie
działającym na podstawie ustawy, spółce państwowej lub innej instytucji
publicznej, nie może zostać zawarte porozumienie ani zaciągnięte zobowiązanie
zapewniające określonej osobie trwałe zajmowanie danego stanowiska.
(b) Nie można ustanawiać żadnych zabezpieczeń
ani bezpośrednich, ani pośrednich, w pieniądzu, jego równoważnikach, usługach
lub jakichkolwiek innych korzyściach, w celu zapewnienia dotrzymania porozumienia
lub zobowiązania określonego w niniejszym artykule, a wszelkie zabezpieczenia
tego rodzaju są nieważne.
Artykuł 19
Wotum nieufności
(a) Kneset może uchwalić wotum nieufności
dla Premiera głosami większości swoich członków.
(b) Uchwalenie wotum nieufności uważa
się za równoznaczne z decyzją Knesetu o rozwiązaniu się przed upływem kadencji.
Artykuł 20
Rozwiązanie Knesetu w związku z
nieuchwaleniem budżetu
Nieuchwalenie ustawy budżetowej w ciągu trzech miesięcy od początku roku budżetowego uznaje się za równoznaczne z decyzją Knesetu o rozwiązaniu się przed upływem kadencji.
Artykuł 21
Wybory przedterminowe
(a) Jeżeli Kneset uchwali wotum nieufności
dla Premiera lub nie uchwali ustawy budżetowej, tak jak przewiduje to artykuł
20, a także jeżeli Premier rozwiąże Kneset na podstawie artykułu 22, wybory
do Knesetu i wybory Premiera przeprowadza się w ostatni wtorek przypadający
przed upływem sześćdziesięciu dni od uchwalenia wotum nieufności lub od
upływu terminu określonego w artykule 20.
(b) Artykułów 34 i 35 Ustawy Zasadniczej
o Knesecie nie stosuje się do rozwiązania Knesetu zgodnie z artykułami
19 i 20, ani do rozwiązania Knesetu na podstawie artykułu 22; Kneset może
jednak określić wcześniejszą datę wyborów w drodze ustawy przyjętej głosami
większości swoich członków w ciągu 14 dni od dnia, w którym wystąpiła przyczyna
przeprowadzenia wyborów odrębnych.
(c) Jeżeli przyczyna wyborów odrębnych
nastąpiła w ciągu stu dwudziestu dni poprzedzających pierwotną datę wyborów,
o której mowa w artykule 10 ustęp (c), wybory do Knesetu oraz wybory Premiera
przeprowadza się w pierwotnym terminie, bez względu na postanowienia ustępów
(a) i (b).
(d) Przepisy niniejszego artykułu
nie naruszają przepisu artykułu 9A Ustawy Zasadniczej o Knesecie.
Artykuł 22
Rozwiązanie Knesetu przez Premiera
(a) Jeżeli Premier stwierdzi, że większość
Knesetu znajduje się w opozycji wobec Rządu i że wskutek tego nie jest
możliwe skuteczne funkcjonowanie Rządu, może on za zgodą Prezydenta Państwa
rozwiązać Kneset zarządzeniem, które podlega opublikowaniu w Reszumot,
a wybory przedterminowe przeprowadza się na zasadach określonych w artykule
21.
(b) Premier nie może wykonywać uprawnienia
określonego w niniejszym artykule -
(1) w okresie od początku kadencji
Knesetu do czasu utworzenia nowego Rządu;
(2) w okresie od dnia, w którym
Komisja Knesetu podjęła decyzję o wystąpieniu z wnioskiem o złożenie go
z urzędu do dnia, w którym Kneset na posiedzeniu plenarnym podejmie decyzję
w tej sprawie zgodnie z artykułami 26 i 27.
Artykuł 23
Zrzeczenie się urzędu przez Premiera
(a) Premier może, po poinformowaniu
Rządu o swojej decyzji, zrzec się urzędu, przedkładając Prezydentowi Państwa
pisemne oświadczenie o zrzeczeniu się urzędu; zrzeczenie wywołuje skutki
48 godzin po przedłożeniu Prezydentowi listu informującego o zrzeczeniu,
chyba że Premier wycofa swoje oświadczenie przed upływem tego czasu.
(b) Premier, który zrzekł się urzędu,
informuje o tym Przewodniczącego Knesetu, a Przewodniczący Knesetu informuje
o tym Kneset.
(c) Jeżeli Premier zrzeka się urzędu,
przeprowadza się wybory odrębne.
Artykuł 24
Premier, który przestał piastować
mandat członka Knesetu
Jeżeli Premier przestał piastować mandat członka Knesetu, uważa się, że zrzekł się urzędu.
Artykuł 25
Przesłuchanie i postawienie Premiera
w stan oskarżenia
(a) Postępowanie karne przeciwko Premierowi
może zostać wszczęte wyłącznie za zgodą Doradcy Prawnego Rządu14),
a akt oskarżenia może zostać wniesiony wyłącznie przez Doradcę Prawnego
Rządu.
(b) Akt oskarżenia przeciw Premierowi
jest wnoszony do Sądu Okręgowego w Jerozolimie, który rozpoznaje sprawę
w składzie trzech sędziów.
(c) Sąd, skazując Premiera za przestępstwo,
rozstrzyga w wyroku, czy przestępstwo zostało popełnione z niskich
pobudek.
Artykuł 26
Złożenie z urzędu w następstwie
przestępstwa
(a) Jeżeli Premier został skazany za
przestępstwo z niskich pobudek, Kneset może złożyć go z urzędu decyzją
przyjętą przez większość członków Knesetu.
(b) Komisja Knesetu podejmuje decyzję
w sprawie wystąpienia z wnioskiem o złożenie Premiera z urzędu w terminie
30 dni od uprawomocnienia się wyroku. Komisja Knesetu podejmuje decyzję
o wystąpieniu z wnioskiem o złożenie Premiera z urzędu większością członków.
Jeżeli Komisja Knesetu wystąpiła z wnioskiem o złożenie Premiera z urzędu,
przedstawiony wniosek podlega rozpatrzeniu przez Kneset na posiedzeniu
plenarnym. Jeżeli Komisja Knesetu nie podejmie decyzji w sprawie przedstawienia
wniosku na posiedzeniu plenarnym w przewidzianym terminie, Przewodniczący
Knesetu przedstawia sprawę na posiedzeniu plenarnym Knesetu w najbliższym
możliwym terminie.
(c) Żadna decyzja w sprawie złożenia
Premiera z urzędu nie może zostać podjęta przez Kneset ani przez Komisję
Knesetu, bez uprzedniego umożliwienia Premierowi przedstawienia przed nimi
swojego stanowiska.
(d) Jeżeli Kneset podjął decyzję o
złożeniu Premiera z urzędu, przeprowadza się wybory odrębne.
(e) Przepisów artykułu 42a i 42b Ustawy
Zasadniczej o Knesecie nie stosuje się do Premiera.
Artykuł 27
Złożenie z urzędu przez Kneset
(a) Kneset może złożyć Premiera z urzędu
w drodze uchwały przyjętej przez co najmniej osiemdziesięciu członków Knesetu.
(b) Wniosek o usunięcie Premiera z
urzędu może przedstawić Przewodniczącemu Knesetu co najmniej czterdziestu
członków Knesetu; Przewodniczący poddaje wniosek pod obrady na posiedzeniu
Komisji Knesetu.
(c) Komisja Knesetu przyjmuje swoje
stanowisko w sprawie wniosku i przedstawia je Knesetowi na posiedzeniu
plenarnym w terminie trzydziestu dni od dnia wpłynięcia wniosku; jeżeli
Komisja Knesetu nie przedstawi swojego stanowiska w tym terminie, Przewodniczący
Knesetu przedstawia sprawę na posiedzeniu plenarnym Knesetu w najbliższym
możliwym terminie.
(d) Komisja Knesetu ani Kneset nie
mogą podjąć decyzji w sprawie złożenia Premiera z urzędu, jeżeli Premierowi
nie zapewni się możliwości przedstawienia przed nimi swojego stanowiska.
(e) Jeżeli Kneset podjął decyzję o
złożeniu Premiera z urzędu, przeprowadza się wybory odrębne.
Artykuł 28
Śmierć Premiera
W razie śmierci Premiera lub trwałej utraty zdolności do sprawowania urzędu przeprowadza się wybory odrębne.
Artykuł 29
Zastępstwo Premiera
(a) W razie śmierci Premiera, jego trwałej
niezdolności do sprawowania urzędu lub złożenia go z urzędu, Rząd powierza
pełnienie obowiązków Premiera do czasu objęcia urzędu przez nowego Premiera
jednemu z ministrów, sprawujących jednocześnie mandat członka Knesetu.
(b) Osoba pełniąca obowiązki Premiera
posiada wszystkie uprawnienia Premiera, z wyjątkiem prawa rozwiązania Knesetu.
Artykuł 30
Niezdolność do sprawowania urzędu
(a) Jeżeli Premier wyjechał z kraju,
posiedzenia Rządu zwołuje i przewodniczy im minister wyznaczony przez Premiera.
(b) Jeżeli Premier jest czasowo niezdolny
do pełnienia swoich obowiązków przez okres, który nie przekracza stu kolejnych
dni, zastępuje go minister sprawujący mandat członka Knesetu i wyznaczony
przez Premiera; jeżeli osoba zastępująca Premiera nie została wyznaczona
lub jest ona niezdolna do wykonywania swoich obowiązków, Rząd wyznacza
spośród ministrów będących członkami Knesetu osobę zastępującą Premiera
do czasu podjęcia obowiązków przez Premiera lub przez osobę, która została
wyznaczona przez Premiera.
(c) Przepis ustępu (a) stosuje się
do osoby zastępującej Premiera w czasie pełnienia przez nią obowiązków
Premiera.
(d) Jeżeli po upływie stu dni Premier
nie podjął swoich obowiązków, uznaje się, że Premier trwale zaprzestał
pełnienia swoich obowiązków i stosuje się przepisy artykułów 28 i 29.
Artykuł 31
Ciągłość urzędowania Premiera i
ministrów
(a) Premier, który zrzekł się urzędu
lub wobec którego Kneset uchwalił wotum nieufności, sprawuje urząd do czasu
objęcia urzędu przez nowo wybranego Premiera.
(b) W razie śmierci Premiera, jego
trwałej niezdolności do sprawowania urzędu, zrzeczenia się urzędu, złożenia
go z urzędu lub uchwalenia wotum nieufności przez Kneset, ministrowie sprawują
urzędy do czasu objęcia urzędu przez nowo wybranego Premiera.
Artykuł 32
Ciągłość Rządu
W okresie wyborów do Knesetu i wyborów Premiera oraz wyborów odrębnych, dotychczasowi Premier i ministrowie sprawują urzędy do czasu objęcia urzędu przez Premiera i ministrów nowego Rządu.
Artykuł 33
Ministrowie
(a) Liczba członków Rządu nie może być
większa od osiemnastu ani mniejsza od ośmiu.
(b) Co najmniej połowa ministrów musi
być członkami Knesetu.
(c) Ministra powołuje się na określony
urząd, z tym że minister może być ministrem bez teki.
(d) Premier może jednocześnie pełnić
funkcje ministra powołanego na określony urząd.
(e) Premier może powołać dodatkowych
ministrów w skład Rządu po jego utworzeniu, z zastrzeżeniem ustępu (a)
i (b); objęcie urzędu przez ministra powołanego w ten sposób w skład Rządu
następuje z chwilą poinformowania przez Premiera Knesetu o powołaniu ministra.
Nowy minister składa niezwłocznie ślubowanie zgodnie z rotą określoną w
artykule 14 ustęp (c).
(f) Minister ponosi odpowiedzialność
przed Premierem za wypełnianie swoich zadań i ma obowiązek zdawać sprawę
Knesetowi ze swojej działalności.
Artykuł 34
Minimalna liczba ministrów
Artykuł 35
Zakończenie sprawowania urzędu ministra
(a) Minister może zrezygnować z udziału
w Rządzie, przedkładając Premierowi list informujący o rezygnacji. Działalność
ministra w Rządzie kończy się po upływie 48 godzin od chwili, gdy list
informujący o rezygnacji wpłynął do Premiera, chyba że przed upływem tego
czasu minister wycofa rezygnację.
(b) Premier może w drodze pisemnego
zawiadomienia odwołać ministra ze stanowiska; odwołanie ze stanowiska staje
się skuteczne po upływie 48 godzin od przekazania zawiadomienia ministrowi,
chyba że Premier wycofa swoją decyzję przed upływem tego okresu.
(c) Kneset może odwołać ministra ze
stanowiska decyzją przyjętą przez co najmniej siedemdziesięciu członków;
Kneset może rozpatrywać sprawę o odwołanie ministra wyłącznie na wniosek
przedstawiony przez większość członków Komisji Knesetu i wyłącznie po zapewnieniu
ministrowi możliwości przedstawienia swojego stanowiska na posiedzeniu
Komisji Knesetu oraz na posiedzeniu plenarnym Knesetu.
(d) Premier informuje o zakończeniu
urzędowania przez ministra zarówno Rząd, jak i Kneset podczas sesji lub
w inny sposób.
Artykuł 36
Zastępstwo ministra
(a) Jeżeli minister przestał sprawować
urząd lub przebywa poza krajem albo jest czasowo niezdolny do sprawowania
urzędu, Premier lub minister wyznaczony przez Premiera pełni obowiązki
danego ministra do czasu ponownego podjęcia obowiązków przez ministra lub
do czasu powołania następcy; Premier informuje Rząd i Przewodniczącego
Knesetu o wyznaczeniu osoby tymczasowo pełniącej obowiązki ministra, a
Przewodniczący Knesetu informuje o tym Kneset.
(b) Czas zastępowania ministra, który
przestał sprawować urząd w przypadkach określonych w ustępie (a), nie może
przekroczyć trzech miesięcy; po upływie tego czasu Premier, za zgodą Rządu,
może powołać na okres nie dłuższy niż rok członka Knesetu na stanowisko
ministra w miejsce ministra, który przestał sprawować urząd, przy czym
powołanie nie wymaga zatwierdzenia przez Kneset.
Artykuł 37
Wiceministrowie
(a) Minister powołany na określony urząd
może za zgodą Premiera powołać wiceministra przy danym urzędzie,
przy czym wiceminister musi zostać powołany spośród członków Knesetu; również
Premier może powołać wiceministra w opisany sposób; wiceminister podejmuje
obowiązki po poinformowaniu Knesetu przez Rząd o jego powołaniu; wiceminister
powołany przez Premiera nazywany jest wiceministrem przy urzędzie Premiera;
liczba wiceministrów nie może przekroczyć sześciu.
(b) Wiceminister podejmuje działania
w Knesecie oraz w ramach urzędu ministra z ramienia członka Rządu, który
go powołał, i w zakresie spraw, które zostały mu powierzone.
(c) Członek Knesetu, który wystąpił
ze swojej frakcji, nie ustępując z zajmowanego stanowiska po wystąpieniu
z frakcji, nie może zostać powołany na stanowisko wiceministra podczas
tej samej kadencji Knesetu.
Artykuł 38
Zakończenie sprawowania urzędu
wiceministra
(a) Wiceminister kończy sprawować urząd
w następujących przypadkach:
(1) jeżeli ustąpił ze stanowiska, przedkładając
list informujący o ustąpieniu ze stanowiska członkowi Rządu, który go powołał;
(2) jeżeli osoba, która go powołała,
przestała być ministrem lub przestała sprawować urząd ministra, na który
została powołana, a jeżeli wiceminister był wiceministrem przy urzędzie
Premiera - w przypadku, gdy Premier przestał sprawować urząd;
(3) jeżeli Premier lub minister, który
powołał daną osobę, postanowił odwołać wiceministra;
(4) jeżeli wiceminister przestał być
członkiem Knesetu.
Artykuł 39
Premier a funkcjonowanie Rządu
(a) Premier ma prawo:
1) określać zadania ministrów;
2) zmieniać rozdział zadań między ministrów;
3) przenosić uprawnienia i obowiązki
nie określone w ustawie z jednego ministra na innego;
4) przenosić zakres zadań z jednego
urzędu na inny;
5) tworzyć poszczególne urzędy rządowe,
łączyć je, dzielić, znosić lub ustanawiać nowe urzędy, przy czym ma on
obowiązek poinformować o tym Kneset;
6) ustanawiać stałe lub nadzwyczajne
komitety rządowe właściwe w określonych sprawach; po utworzeniu komitetu
Rząd może podejmować działania poprzez komitet.
(a1) Wewnątrz Rządu działa Komitet
Ministerialny do Spraw Bezpieczeństwa Narodowego, w skład którego wchodzą
Premier jako przewodniczący, Minister Obrony, Minister Sprawiedliwości,
Minister Spraw Zagranicznych; na wniosek
Premiera Rząd może powołać dalszych członków, jednakże liczba członków
nie może przekroczyć dziewięciu.
(b) Uprawnienie przyznane przez ustawę
określonemu ministrowi może zostać w całości lub w części przekazane przez
Premiera innemu ministrowi; decyzja podjęta na podstawie tego przepisu
podlega zatwierdzeniu przez Rząd.
(c) Premier kieruje pracami Rządu;
tryb działania i zasady głosowania Rządu oraz jego organów określa Premier
w formie regulaminu.
(d) Rząd podejmuje decyzje większością
głosów; w razie równej liczby głosów Premierowi przysługuje dodatkowy głos.
(e) Rząd posiada stały zespół doradców
do spraw bezpieczeństwa narodowego, powoływany i kierowany przez Premiera;
Premier może powierzyć zespołowi doradztwo w innych dziedzinach.
Artykuł 40
Uprawnienia Rządu
Rząd jest upoważniony do działania w imieniu państwa i do podejmowania, zgodnie z ustawami, wszelkich działań, które nie zostały powierzone innym organom.
Artykuł 41
Przekazywanie uprawnień
(a) Z wyjątkiem uprawnień przyznanych
na podstawie niniejszej Ustawy Zasadniczej, uprawnienia przyznane Rządowi
przez prawo mogą zostać przekazane jednemu z ministrów.
(b) Uprawnienia przyznane ministrowi
przez ustawę, a także uprawnienia przyznane mu na podstawie przepisu artykułu
39 ustęp (b), z wyjątkiem uprawnienia do wydawania rozporządzeń, mogą zostać
przekazane w całości lub w części albo pod określonymi warunkami urzędnikom
państwowym.
(c) Uprawnienia przekazane ministrowi
przez Rząd, z wyjątkiem uprawnienia do wydawania rozporządzeń, mogą zostać
przekazane w całości lub w części albo pod określonymi warunkami urzędnikom
państwowym, jeżeli Rząd upoważnił do tego ministra.
(d) W niniejszym artykule oraz w artykule
39 ustęp (b)
(1) przez uprawnienia przyznane rządowi
lub ministrowi rozumie się również obowiązki;
(2) przez ministra rozumie się również
Premiera.
(e) Przepisy niniejszego artykułu
stosuje się, jeżeli odmienne założenie nie wynika z ustawy, która przyznaje
uprawnienie lub nakłada obowiązek.
Artykuł 42
Przejęcie uprawnień
Minister, w tym również Premier, któremu powierzono wykonanie ustawy, może przejąć wszelkie uprawnienia przyznane przez ustawę urzędnikowi państwowemu, z wyjątkiem uprawnień o charakterze sądowniczym, pod warunkiem, że odmienne założenie nie wynika z ustawy; minister może działać w opisany sposób w określonej sprawie lub przez określony czas.
Artykuł 43
Zakaz podejmowania dodatkowych zajęć
Premier, ministrowie i wiceministrowie wykonują swoje obowiązki w dobrej wierze i mogą podejmować działalność gospodarczą lub publiczną wyłącznie w zakresie i zgodnie z zasadami określonymi przez Rząd.
Artykuł 44
Tajność
(a) Obrady i decyzje Rządu oraz komitetów
rządowych dotyczące niżej wymienionych spraw są tajne, a ich ujawnienie
lub publikacja są zakazane; tymi sprawami są:
(1) bezpieczeństwo Państwa,
(2) stosunki zagraniczne Państwa,
(3) sprawy, wymienione w zarządzeniu
wydanym w celu wykonania niniejszego przepisu, co do których Rząd uznaje,
że tajność ma istotne znaczenie dla Państwa;
(4) sprawa, którą Rząd postanowił zachować
w tajemnicy, z tym że zakaz ujawniania i publikowania informacji o danej
sprawie może zostać nałożony wyłącznie na osoby, które wiedzą o tej decyzji
.
(b) Przepisu ustępu (a) nie stosuje
się do spraw, w przypadku których Rząd, Premier lub osoby upoważnione przez
Rząd lub Premiera zezwolili na publikację informacji, a także do spraw,
w przypadku których publikacja informacji jest nakazana przez prawo.
Artykuł 45
Wynagrodzenie i emerytury
Wynagrodzenie Premiera, ministrów i wiceministrów oraz inne świadczenia wypłacane podczas sprawowania urzędu lub po zakończeniu sprawowania urzędu wymienionym osobom, a także po ich śmierci - ich najbliższym krewnym, określa ustawa albo decyzja Knesetu lub komisji powołanej w tym celu przez Kneset.
Artykuł 46
Sekretarz Rządu
Rząd, na wniosek Premiera, powołuje sekretarza Rządu i określa jego zadania.
Artykuł 47
Rozporządzenia
(a) Premier oraz ministrowie, którym
powierzone zostało wykonanie ustawy, mają prawo wydawania rozporządzeń
w celu jej wykonania.
(b) Ustawa może upoważnić Premiera
lub ministra do wydania rozporządzenia w sprawach określonych w upoważnieniu.
Artykuł 48
Kontrola Knesetu nad prawodawstwem
rządowym
(a) Rozporządzenia wydane przez Premiera
lub ministra ustanawiające sankcje karne za ich naruszenie nie mogą wejść
w życie, jeżeli nie zostały zatwierdzone przed ich ogłoszeniem przez komisję
Knesetu właściwą w sprawach, których dotyczą; jeżeli komisja nie podejmie
decyzji o zatwierdzeniu lub odrzuceniu rozporządzenia w terminie 30 dni
od jego przedłożenia, uznaje się, że rozporządzenie zostało zatwierdzone.
(b) Żadne postanowienie niniejszego
artykułu nie narusza przepisów Ustawy Zasadniczej lub innej ustawy dotyczących
rozporządzeń.
Artykuł 49
Ogłoszenie stanu zagrożenia państwa
(a) Jeżeli Kneset stwierdzi, że państwo
znajduje się w stanie zagrożenia, może on, z własnej inicjatywy lub na
wniosek Rządu, ogłosić, że istnieje stan zagrożenia państwa.
(b) Akt ogłoszenia stanu zagrożenia
państwa obowiązuje przez czas w nim określony, ale nie dłużej niż przez
jeden rok; Kneset może ponownie ogłosić stan zagrożenia państwa w sposób
wyżej określony.
(c) Stan zagrożenia państwa może zostać
ogłoszony przez Rząd, jeżeli Rząd stwierdzi, że istnieje stan zagrożenia
państwa i że sytuacja wymaga niezwłocznego ogłoszenia stanu zagrożenia
państwa, zanim możliwe będzie zebranie się Knesetu na posiedzenie. Akt
ogłoszenia traci moc obowiązującą po upływie siedmiu dni od jego wydania,
jeżeli nie został wcześniej zatwierdzony lub uchylony przez Kneset decyzją
przyjętą przez większość członków Knesetu; jeżeli Kneset nie zbierze się
na posiedzenie, Rząd może ponownie ogłosić stan zagrożenia państwa na podstawie
niniejszego ustępu.
(d) Akt ogłoszenia stanu zagrożenia
państwa wydany przez Kneset lub przez Rząd jest publikowany w Reszumot;
jeżeli jego opublikowanie w Reszumot nie jest możliwe, akt ten publikuje
się w inny stosowny sposób, a informacja o tym musi zostać opublikowana
w Reszumot w najkrótszym możliwym terminie.
(e) Kneset może w każdej chwili uchylić
akt ogłoszenia stanu zagrożenia państwa; informacja o uchyleniu publikowana
jest w Reszumot.
Artykuł 50
Stan zagrożenia państwa
(a) W czasie stanu zagrożenia państwa
Rząd może wydawać rozporządzenia nadzwyczajne w celu zapewnienia obrony
Państwa, bezpieczeństwa publicznego oraz zaopatrzenia i funkcjonowania
podstawowych służb; rozporządzenia nadzwyczajne są przedstawiane Komisji
Spraw Zagranicznych i Bezpieczeństwa w najkrótszym możliwym terminie po
ich wydaniu.
(b) Jeżeli Premier uzna, że zwołanie
Knesetu nie jest możliwe, a zachodzi bezpośrednia i nagląca potrzeba wydania
rozporządzenia nadzwyczajnego, może on wydać rozporządzenie nadzwyczajne
lub upoważnić do tego ministra.
(c) Rozporządzenia nadzwyczajne mogą
zmieniać ustawy, czasowo zawieszać ich stosowanie lub określać warunki
ich stosowania, mogą również nakładać lub powiększać podatki, lub inne
obowiązkowe świadczenia, chyba że ustawa stanowi inaczej.
(d) Rozporządzenia nadzwyczajne nie
mogą zamykać drogi sądowej, nakładać kar z mocą wsteczną, ani zezwalać
na naruszenia godności ludzkiej.
(e) Stanowienie rozporządzeń nadzwyczajnych,
podejmowanie na ich podstawie działań i środków oraz wykonywanie uprawnień
są dopuszczalne wyłącznie w zakresie uzasadnionym stanem zagrożenia państwa.
(f) Rozporządzenia nadzwyczajne tracą
moc obowiązującą po upływie trzech miesięcy od ich wydania, chyba że okres
ich obowiązywania został przedłużony ustawą albo że zostały one uchylone
przez Kneset w drodze ustawy lub na podstawie decyzji przyjętej przez większość
członków Knesetu.
(g) Rozporządzenia nadzwyczajne wchodzą
w życie z dniem ich ogłoszenia w Reszumot; jeżeli ich ogłoszenie w Reszumot
nie jest możliwe, podejmuje się inne odpowiednie środki w celu ich ogłoszenia,
muszą one jednak zostać ogłoszone w Reszumot najszybciej jak to jest możliwe
(h) Jeżeli stan zagrożenia państwa
zakończył się, wydane rozporządzenia zachowują moc przez czas wyżej
określony, jednakże nie dłużej niż przez sześćdziesiąt dni od zakończenia
stanu nadzwyczajnego; rozporządzenia nadzwyczajne, których czas obowiązywania
został przedłużony ustawą, zachowują moc obowiązującą.
Artykuł 51
Wypowiedzenie wojny
(a) Państwo może rozpocząć wojnę wyłącznie
na podstawie decyzji Rządu.
(b) Żadne z postanowień niniejszego
artykułu nie może stać na przeszkodzie podjęcia kroków militarnych niezbędnych
dla obrony Państwa i bezpieczeństwa publicznego.
(c) Informacja o decyzji Rządu o rozpoczęciu
wojny, na podstawie ustępu (a), jest przedstawiana Komisji Knesetu do Spraw
Zagranicznych i Bezpieczeństwa, najszybciej jak to jest możliwe; ponadto
Premier informuje Kneset na posiedzeniu plenarnym o rozpoczęciu wojny najszybciej
jak jest to możliwe; informacja o działaniach militarnych określonych w
ustępie (b) przekazywana jest Komisji Knesetu do Spraw Zagranicznych i
Bezpieczeństwa, najszybciej jak jest to możliwe.
Artykuł 52
Rząd a komisje Knesetu
(a) Rząd udziela Knesetowi i jego komisjom
informacji na ich żądanie i udziela im pomocy w zakresie wykonywania ich
zadań; specjalne regulacje zostaną ustanowione ustawą w celu ochrony informacji
niejawnych, jeżeli wymaga tego ochrona bezpieczeństwa Państwa, stosunków
międzynarodowych lub międzynarodowych więzi handlowych albo ochrona uprawnień
przyznanych przez ustawę.
(b) Kneset, na wniosek co najmniej
czterdziestu członków, może odbyć posiedzenie z udziałem Premiera poświęcone
określonej sprawie; wnioski takie nie mogą być składane częściej niż raz
w miesiącu.
(c) Kneset może zażądać od ministra
obecności na swoim posiedzeniu; podobne uprawnienie ma każda z komisji
Knesetu w zakresie swoich zadań.
(d) Każda komisja Knesetu może, w zakresie
wykonywania swoich zadań, pod kontrolą właściwego ministra i za jego wiedzą,
żądać stawiennictwa urzędnika państwowego lub innej osoby określonej w
ustawie.
(e) Premier i ministrowie mogą zabierać
głos na posiedzeniach Knesetu i jego komisji.
(f) Sprawy szczegółowe związane z wykonaniem
niniejszego artykułu mogą zostać uregulowane w ustawie lub w regulaminie
Knesetu.
Artykuł 53
Nadrzędność wobec rozporządzeń nadzwyczajnych
Bez względu na przepisy innych ustaw, rozporządzenia nadzwyczajne nie mogą zmieniać niniejszej Ustawy Zasadniczej, czasowo jej zawieszać, ani określać warunków jej stosowania.
Artykuł 54
Informowanie Knesetu
(a) Rząd informuje Kneset o następujących
sprawach:
(1) o powołaniu osoby zastępującej
Premiera lub powołaniu Premiera;
(2) o złożeniu urzędu lub śmierci
Premiera;
(3) o rezygnacji lub śmierci
ministra;
(4) o przekazaniu uprawnień jednego
urzędu innemu urzędowi;
(5) o zakończeniu sprawowania
urzędu przez wiceministra.
(b) Informacja przekazywana jest Knesetowi
podczas posiedzenia, a jeżeli Kneset nie obraduje - Przewodniczącemu Knesetu,
który przekazuje informację członkom Knesetu.
Artykuł 55
Informacje ogłaszane w Reszumot
(a) Kneset ogłasza w Reszumot
informację:
(1) o uchwaleniu przez Kneset
wotum nieufności dla Premiera;
(2) o złożeniu Premiera z urzędu;
(3) o odwołaniu ministra przez
Kneset;
(4) o zgodzie Knesetu udzielonej
na podstawie artykułu 39 ustęp (b);
(5) o decyzji podjętej na podstawie
artykułu 45.
(6) o nieuchwaleniu ustawy budżetowej,
w przypadku określonym w artykule 20.
(b) Rząd ogłasza w Reszumot informację:
(1) o przedstawieniu Rządu Knesetowi,
ministrach wchodzących w skład Rządu i rozdziale zadań między nimi;
(2) o powołaniu dodatkowego ministra
w skład Rządu;
(3) o przejęciu uprawnień na
podstawie artykułu 42;
(4) o decyzjach Premiera podjętych
na podstawie artykułu 39 ustęp (a) punkt 1) do 5);
(5) o powołaniu i odwołaniu wiceministra;
(6) o powołaniu Sekretarza Rządu;
(7) o odwołaniu ministra przez
Premiera.
Artykuł 56
Stabilność ustawy
(a) Niniejsza Ustawa Zasadnicza może
zostać zmieniona wyłącznie głosami większości członków Knesetu; jednakże
przepis, który stanowi, że dana decyzja Knesetu wymaga przyjęcia przez
określoną liczbę jego członków, może zostać zmieniony wyłącznie przez identyczną
liczbę jego członków; większość określona w niniejszym artykule jest wymagana
przy podejmowaniu decyzji przez Kneset w pierwszym, drugim i trzecim czytaniu;
w niniejszym artykule przez "zmianę" rozumie się zarówno zmianę wyraźną,
jak i zmianę dorozumianą.
(b) Przepisów niniejszego artykułu
nie stosuje się do artykułów 57-63.
Artykuł 57
Zmiana Ustawy Zasadniczej o Knesecie
[Art. 57 wprowadza poprawki do Ustawy Zasadniczej o Knesecie. Poprawki te zostały uwzględnione w tekście ustawy]
Artykuł 58
Zmiana Ustawy Zasadniczej o Gospodarce
Finansowej Państwa
[Art. 58 wprowadza poprawki do Ustawy Zasadniczej o Gospodarce Finansowej Państwa. Poprawki te zostały uwględnione w tekście ustawy]
Artykuł 59
Zmiana Dekretu nr 17 o prawie i
administracji
Skreśla się artykuł 8 i artykuł 9 Dekretu o prawie i administracji z roku 5708-1948.
Artykuł 60
Zmiana Dekretu nr 17 o dowodach
W dziale 2 rozdział 3 Dekretu o dowodach
(nowa wersja) z roku 5731-1971 przed artykułem 20 dodaje się:
"Artykuł 19 A Dowody działań Rządu
(a) Dokument wydany przez Rząd jest
podpisywany przez Premiera lub przez ministra upoważnionego przez Premiera
albo przez Sekretarza Rządu.
(b) Pisemne oświadczenie wydane przez
Sekretarza Rządu stwierdzające, że Rząd podjął określone działanie stanowi
dowód, że działanie to zostało podjęte, tak jak stwierdzono to w oświadczeniu."
Artykuł 61
Uchylenie Ustawy Zasadniczej o Rządzie
Traci moc Ustawa Zasadnicza o Rządzie
[z 1968 r.].
Artykuł 62
Zmiana Ustawy nr 27 o wyborach
do Knesetu
[pominięty]
Artykuł 63
Wejście w życie i zakres stosowania
(a) Przepisy niniejszej Ustawy Zasadniczej
stosuje się do wyborów Premiera i do utworzenia Rządu począwszy od wyborów
do Knesetu czternastej kadencji.
(b) Z zastrzeżeniem przepisu ust. (a),
niniejsza Ustawa Zasadnicza wchodzi w życie w pierwszym dniu urzędowania
Premiera wybranego zgodnie z przepisem ust. (a).
Artykuł 64
Przepisy przejściowe
(a) Uznaje się, że z dniem wejścia w
życie niniejszej Ustawy Zasadniczej został wprowadzony stan nadzwyczajny
na podstawie artykułu 49 ustęp (a) niniejszej Ustawy Zasadniczej.
(b) Tak długo, jak istnieje stan zagrożenia
państwa wprowadzony ustępem (a), zachowują moc obowiązującą wszelkie ustawy
zawierające przepis uzależniający ich obowiązywanie od trwania stanu zagrożenia
państwa ogłoszonego na podstawie artykułu 9 Dekretu o prawie i administracji
z roku 5708-1948.
(c) Ilekroć w ustawach jest mowa o
stanie zagrożenia państwa, ogłoszonym na podstawie artykułu 9 Dekretu o
prawie i administracji z roku 5708-1948, rozumie się przez to stan zagrożenia
państwa ogłoszony na podstawie artykułu 49 niniejszej Ustawy Zasadniczej.
Artykuł 65
Ogłoszenie
Niniejsza ustawa wchodzi w życie 30
dni po jej uchwaleniu.