USTAWA ZASADNICZA O GOSPODARCE FINANSOWEJ PAŃSTWA15)
 
 



Artykuł 1
Podatki, przymusowe pożyczki  oraz opłaty

(a) Podatki, przymusowe pożyczki  oraz inne przymusowe świadczenia mogą być nakładane, a ich wysokość zmieniana wyłącznie w drodze ustawy lub na podstawie ustawy; dotyczy to również opłat.
(b) Jeżeli wysokość podatków, przymusowych pożyczek albo innych świadczeń obowiązkowych lub opłat na rzecz Skarbu nie została ustalona w samej ustawie, a ustawa nie stanowi, że wysokości ustalane w drodze rozporządzenia podlegają zatwierdzeniu przez Kneset lub komisję Knesetu przed wydaniem rozporządzenia albo w terminie określonym w ustawie, ich ustalenie w rozporządzeniu podlega zatwierdzeniu przez Kneset lub komisję Knesetu upoważnioną przez Kneset przed wydaniem rozporządzenia albo w terminie określonym w ustawie.

Artykuł 2
Majątek państwowy

Czynności prawne dotyczące majątku państwowego oraz nabywanie praw i zaciąganie zobowiązań w imieniu państwa dokonywane są przez osoby upoważnione przez ustawę lub na podstawie ustawy.

Artykuł 3
 Budżet państwa

(a)     (1) Budżet państwa jest uchwalany w formie ustawy.
(2) Budżet jest uchwalany na jeden rok i określa przewidywane i planowane     wydatki rządowe.
(b)     (1) Rząd przedkłada  Knesetowi projekt ustawy budżetowej w terminie         określonym przez Kneset lub przez komisję Knesetu upoważnioną w tym     zakresie przez Kneset, ale nie później niż na sześćdziesiąt dni przed     rozpoczęciem roku budżetowego.
    (2) Ustawa budżetowa ma charakter szczegółowy.
(3) Szczegółowy projekt budżetu Ministerstwa Obrony nie jest przedkładany     Knesetowi, ale wspólnej podkomisji Komisji Finansów oraz Komisji Spraw     Zagranicznych i Bezpieczeństwa, funkcjonujących w Knesecie.
(4) Do projektu ustawy budżetowej załącza się oszacowanie źródeł     finansowania budżetu.
(c) W razie potrzeby Rząd może przedstawić projekt dodatkowej ustawy budżetowej w     ciągu roku finansowego.
(d) Jeżeli Rząd dojdzie do wniosku, że ustawa budżetowa nie zostanie uchwalona przed     rozpoczęciem roku finansowego, może przedstawić projekt ustawy o prowizorium     budżetowym.
(e) Minister Finansów przedkłada corocznie Knesetowi sprawozdanie z wykonania     budżetu. Szczegóły określa ustawa.

Artykuł 3A
Budżet wieloletni

(a) Przed rozpoczęciem każdego roku finansowego Rząd opracowuje wieloletni plan budżetowy, który obejmuje projekt budżetu na najbliższy rok oraz plan dotyczący budżetu na kolejne dwa lata.
(b) Rząd przedkłada Knesetowi wieloletni plan budżetowy wraz z projektem ustawy budżetowej.
(c) Każdy projekt ustawy finansowej powinien opierać się na wieloletnim planie budżetowym opracowanym i przedstawionym Knesetowi w roku poprzednim.

Artykuł 3B
Nieuchwalenie ustawy budżetowej

(a) Jeżeli ustawa budżetowa nie zostanie uchwalona przed rozpoczęciem roku finansowego, Rząd upoważniony jest do dokonywania wydatków w wysokości równej, w każdym okresie miesięcznym,  jednej dwunastej wydatków budżetowych zaplanowanych na rok poprzedni,  powiększonej zgodnie ze wskaźnikiem cen towarów i usług konsumpcyjnych ogłoszonym przez Centralny Urząd Statystyczny.
(b) Środki budżetowe, zgodnie z ustępem (a), są przeznaczane w pierwszej kolejności na realizację obowiązków prawnych, umów oraz umów międzynarodowych; pozostała część jest wykorzystywana przez Rząd wyłącznie w celu zapewnienia funkcjonowania podstawowych instytucji i realizacji podstawowych zadań przewidzianych w poprzedniej ustawie budżetowej.
(c) Niniejszy artykuł może zostać zmieniony wyłącznie głosami większości członków Knesetu.
 
Artykuł 4
Znaki pieniężne papierowe i metalowe

Drukowanie znaków pieniężnych papierowych i wytwarzanie znaków pieniężnych metalowych oraz wprowadzanie ich do obiegu odbywa się zgodnie z ustawą.

Artykuł 5
Kontrola

Gospodarka finansowa Państwa podlega kontroli sprawowanej przez Kontrolera Państwowego.


15) Ustawa Zasadnicza ustanowiona w 1975 r.