III. STRUKTURA WŁADZ PAŃSTWOWYCH

3. Rząd Republiki Macedonii

Artykuł 88

Rząd Republiki Macedonii sprawuje władzę wykonawczą.

Swoje prawa i obowiązki rząd wykonuje na podstawie i w ramach Konstytucji i ustaw.

Artykuł 89

Rząd składa się z premiera i ministrów.

Premier i ministrowie nie mogą być deputowanymi do Zgromadzenia.

Premierowi i ministrom przysługuje immunitet. W sprawie immunitetu decyduje Rząd.

Premier i ministrowie nie podlegają obowiązkowi służby w siłach zbrojnych.

Funkcje premiera i ministrów są niepołączalne z wykonywaniem innych funkcji publicznych lub zawodowych.

Strukturę rządu i tryb jego pracy określa ustawa.

Artykuł 90

Prezydent Republiki Macedonii jest obowiązany w ciągu 10 dni od ukonstytuowania się Zgromadzenia powierzyć misję tworzenia rządu kandydatowi partii lub koalicji, która zdobyła większość w Zgromadzeniu.

Mandatariusz, w terminie do 20 dni od daty powierzenia mu misji, przedstawia Zgromadzeniu skład i program rządu.

Na wniosek mandatariusza i na podstawie przedstawionego programu, Zgromadzenie w głosowaniu akceptuje rząd większością głosów ogólnej liczby deputowanych.

Artykuł 91

Rząd Republiki Macedonii:

- prowadzi politykę wykonywania ustaw i innych aktów przyjętych przez Zgromadzenie i jest odpowiedzialny za ich wykonywanie;

- wnosi projekty ustaw, projekt budżetu Republiki oraz projekty innych aktów uchwalanych przez Zgromadzenie;

- wnosi projekt planu przestrzennego Republiki;

- wnosi projekty decyzji w sprawie rezerw Republiki i czuwa nad ich wykonaniem;

- wydaje rozporządzenia i inne przepisy w celu wykonywania ustaw;

- określa zasady organizacji wewnętrznej i działalności ministerstw oraz innych organów administracji, nadaje kierunek ich pracy i sprawuje nad nimi kontrolę;

- opiniuje projekty ustaw i innych aktów, przedkładanych parlamentowi przez inne uprawnione podmioty;

- decyduje o uznawaniu państw i rządów;

- nawiązuje stosunki dyplomatyczne i konsularne z innymi państwami;

- podejmuje decyzje o otwieraniu przedstawicielstw dyplomatyczno-konsularnych zagranicą;

- proponuje mianowanie ambasadorów i przedstawicieli Republiki Macedonii zagranicą oraz mianuje szefów placówek konsularnych;

- proponuje kandydata na prokuratora generalnego;

- mianuje i odwołuje funkcjonariuszy publicznych i innych przewidzianych Konstytucją i ustawami oraz

- wykonuje inne czynności określone w Konstytucji i ustawach.

Artykuł 92

Rząd i każdy członek rządu ponosi odpowiedzialność przed Zgromadzeniem za swoją działalność.

Zgromadzenie może uchwalić wotum nieufności dla rządu.

Wniosek w kwestii zaufania dla rządu może zgłosić co najmniej dwudziestu deputowanych.

Głosowanie nad wotum zaufania dla rządu odbywa się po upływie 3 dni od daty zgłoszenia wniosku.

Wniosku w kwestii zaufania dla rządu nie można zgłosić ponownie przed upływem 90 dni od ostatniego głosowania nad takim wnioskiem, chyba że wniosek zgłosi większość ogólnej liczby deputowanych.

Uchwała w sprawie głosowania nad wotum nieufności dla rządu jest przyjmowana większością głosów ogólnej liczby deputowanych. Jeżeli w głosowaniu zostanie wyrażone wotum nieufności rządowi, jest on zobowiązany podać się do dymisji.

 

Artykuł 93

Rząd ma prawo przedstawić wniosek o wotum zaufania przed Zgromadzeniem.

Rząd może podać się do dymisji.

Dymisja premiera rządu, jego zgon albo trwała niezdolność do sprawowania urzędu powodują dymisję rządu.

Mandat rządu ustaje z chwilą rozwiązania Zgromadzenia.

Rząd po uchwaleniu wotum nieufności, złożeniu dymisji lub po ustaniu mandatu na skutek rozwiązania Zgromadzenia, pełni nadal obowiązki do czasu powołania nowego rządu.

Artykuł 94

Członek rządu może złożyć dymisję.

Premier rządu może złożyć wniosek o odwołanie członka rządu.

Decyzję w sprawie wniosku o odwołanie członka rządu podejmuje Zgromadzenie na kolejnym najbliższym posiedzeniu.

Jeżeli premier złoży wniosek o odwołanie więcej niż 1/3 członków rządu w jego pierwotnym składzie, Zgromadzenie działa w trybie przewidzianym dla powołania nowego rządu.

Artykuł 95

Administrację państwową stanowią ministerstwa i inne organy administracji oraz organy określone w ustawie.

Istnienie organizacji politycznych i ich działalność w organach administracji państwowej są zakazane.

Strukturę i tryb pracy organów administracji państwowej określa ustawa, uchwalana większością dwóch trzecich głosów ogólnej liczby deputowanych.

Artykuł 96

Organy administracji państwowej prowadzą działalność w zakresie swoich kompetencji na podstawie i w ramach Konstytucji i ustaw, a za tę działalność ponoszą odpowiedzialność wobec rządu.

Artykuł 97

Organami administracji państwowej w dziedzinie obrony narodowej i policji kierują osoby cywilne, które bezpośrednio przed powołaniem na te urzędy były cywilami przez co najmniej 3 lata.