PRZEPISY KOŃCOWE I PRZEJŚCIOWE

Artykuł 290

(Prawo wcześniejsze)

1. Ustawy konstytucyjne uchwalone po 25 kwietnia 1974 roku, nie wymienione w tym rozdziale, uważa się za ustawy zwykłe, jeżeli nie prowadzi to do naruszenia przepisu ustępu następnego.

2. Prawo zwykłe ustanowione przed wejściem w życie niniejszej Konstytucji zachowuje moc obowiązującą, jeżeli nie jest sprzeczne z Konstytucją i przepisami w niej zawartymi.

Artykuł 291

(Dystrykty)

1. Do czasu konkretnego ustanowienia regionów administracyjnych, zachowuje się podział na dystrykty na obszarze nie objętym przez regiony.

2. W każdym dystrykcie ustanawia się, na zasadach określonych w ustawie, zgromadzenie stanowiące, złożone z przedstawicieli gmin.

3. Do kompetencji gubernatora cywilnego, przy którym działa rada, należy reprezentowanie Rządu i stosowanie uprawnień nadzorczych na obszarze dystryktu.

Artykuł 292

(Statut Makau)

1. Na terytorium Makau, dopóki znajduje się ono pod administracją portugalską, obowiązuje statut odpowiadający jego specyficznej sytuacji, uchwalony przez Zgromadzenie Republiki, przy czym do Prezydenta Republiki należy podejmowanie czynności w nim przewidzianych.

2. Pozostaje w mocy statut terytorium Makau, określony w ustawie nr 1 z 17 lutego1976 r., z uwzględnieniem poprawek wprowadzonych ustawą nr 53 z 14 września 1979 r., ustawą nr 13 z 10 maja 1990 r. i ustawą nr 23-A z 29 lipca 1996 r.

3. Zgromadzenie Republiki może uchwalić poprawki do statutu Makau lub jego zmianę na wniosek Zgromadzenia Ustawodawczego Makau lub na wniosek Gubernatora Makau, w tym ostatnim przypadku po zasięgnięciu opinii Zgromadzenia Ustawodawczego Makau i po wydaniu opinii przez Radę Państwa.

4. Jeżeli propozycja zostanie przyjęta w zmienionym brzmieniu, Prezydent Republiki nie promulguje dekretu Zgromadzenia Republiki bez uzyskania pozytywnej opinii Zgromadzenia Ustawodawczego Makau lub Gubernatora Makau, w zależności od przypadku.

5. Terytorium Makau posiada własną strukturę sądownictwa, korzystającą z autonomii i przystosowaną do jego specyfiki, zgodnie z zasadami określonymi w ustawie, która powinna przestrzegać zasady niezawisłości sędziów.

Artykuł 293

(Samostanowienie i niepodległość Timoru Wschodniego)

1. Portugalia pozostaje związana spoczywającymi na niej, zgodnie z prawem międzynarodowym, obowiązkami popierania i zagwarantowania prawa do samostanowienia i niepodległości Timoru Wschodniego.

2. Do kompetencji Prezydenta Republiki i Rządu należy podejmowanie wszelkich czynności niezbędnych do realizacji celów wymienionych w ustępie poprzednim.

Artykuł 294

(Oskarżenie i osądzenie funkcjonariuszy i odpowiedzialnych PIDE/DGS 37))

1. Zachowuje moc obowiązującą ustawa nr 8 z 25 lipca 1975 r., z poprawkami wprowadzonymi ustawą nr 16 z 23 grudnia 1975 r. i ustawą nr 18 z 26 grudnia 1975 r.

2. Ustawa może sprecyzować znamiona przestępstw wymienionych w art. 2 ust. 2, w art. 3, w art. 4 pkt b) i w art. 5 aktu, o którym mowa w ustępie poprzednim.

3. Ustawa może wprowadzić szczegółowe regulacje dotyczące nadzwyczajnego złagodzenia kar przewidzianego w art. 7 wyżej wymienionego aktu.

Artykuł 295

(Zasada szczególna dotycząca partii)

Przepisy art. 51 ust. 3 stosuje się do partii utworzonych przed wejściem w życie Konstytucji; sprawa ta zostanie uregulowana w ustawie.

Artykuł 296

(Reprywatyzacja dóbr znacjonalizowanych po 25 kwietnia 1974 r.)

1. Ustawa ramowa, uchwalona bezwzględną większością ogólnej liczby deputowanych, reguluje reprywatyzację własności oraz prawo użytkowania środków produkcji i innych dóbr znacjonalizowanych po 25 kwietnia 1974 roku, przestrzegając następujących zasad podstawowych:

a) reprywatyzacja własności oraz prawa użytkowania środków produkcji i innych dóbr znacjonalizowanych po 25 kwietnia 1974 roku następuje z reguły i w pierwszej kolejności w drodze przetargu publicznego, oferty na giełdzie papierów wartościowych lub publicznej subskrypcji;

b) wpływy uzyskane z reprywatyzacji są wykorzystywane przede wszystkim na spłacenie długu publicznego i długu przedsiębiorstw sektora państwowego, długu wynikającego z nacjonalizacji oraz na przydzielenie nowych kapitałów w sektorze produkcyjnym;

c) pracownicy przedsiębiorstw objętych reprywatyzacją zachowują podczas procesu reprywatyzacji wszystkie prawa i obowiązki, które im przysługują;

d) pracownicy przedsiębiorstw objętych reprywatyzacją mają prawo do preferencyjnej subskrypcji na określoną procentowo wartość prywatyzowanego kapitału zakładowego;

e) dokonuje się uprzedniego oszacowania wartości środków produkcji i innych reprywatyzowanych dóbr, przy pomocy co najmniej dwóch niezależnych jednostek.

2. Małe i średnie przedsiębiorstwa znacjonalizowane pośrednio i nie należące do podstawowych sektorów gospodarki są reprywatyzowane na zasadach określonych w ustawie.

Artykuł 297

(Wybory Prezydenta Republiki)

Za ujętych w spisie wyborców do wyborów Prezydenta Republiki uważa się wszystkich obywateli zamieszkałych za granicą, którzy zostali ujęci w spisie wyborców do wyborów do Zgromadzenia Republiki do dnia 31 grudnia 1996 r.; dokonywanie późniejszych wpisów uzależnione jest od ustawy przewidzianej w art. 121 ust. 2.

Artykuł 298

(Zasady prawne obowiązujące organy jednostek władzy lokalnej)

Do momentu wejścia w życie ustawy przewidzianej w art. 239 ust. 3, organy jednostek władzy lokalnej są tworzone i działają na zasadach określonych w ustawodawstwie odpowiadającym tekstowi Konstytucji w brzmieniu nadanym jej Ustawą Konstytucyjną nr 1 z 25 listopada 1992 r.

Artykuł 299

(Data i wejście w życie Konstytucji)

1. Konstytucja Republiki Portugalskiej nosi datę uchwalenia przez Zgromadzenie Konstytucyjne: 2 kwietnia 1976 r.

2. Konstytucja Republiki Portugalskiej wchodzi w życie z dniem 25 kwietnia 1976 r.


37) Zob. przypis 13 i 14.