Konstytucja Republiki Południowej Afryki - Rodział 14

Rozdział 14


PRZEPISY OGÓLNE

Prawo międzynarodowe

231. Umowy międzynarodowe

1. Negocjowanie i podpisywanie wszystkich umów międzynarodowych należy do zakresu działania ogólnokrajowej władzy wykonawczej.
2. Umowa międzynarodowa wiąże Republikę wyłącznie po jej zaaprobowaniu w drodze uchwały podjętej zarówno przez Zgromadzenie Narodowe, jak i Krajową Radę Prowincji, chyba że jest to umowa, o której mowa w ust. 3.
3. Umowa międzynarodowa o charakterze technicznym, administracyjnym lub wykonawczym bądź umowa, która nie wymaga ratyfikacji lub akcesji, zawarta przez ogólnokrajową władzę wykonawczą, wiąże Republikę bez konieczności aprobowania jej przez Zgromadzenie Narodowe i Krajową Radę Prowincji, ale musi zostać przedłożona Zgromadzeniu i Radzie w rozsądnym terminie.
4. Umowa międzynarodowa staje się prawem Republiki, gdy zostanie włączona do porządku prawnego przez prawodawstwo ogólnokrajowe, ale samowykonywalny przepis umowy, zaaprobowanej przez Parlament stanowi prawo Republiki, chyba że jest niezgodny z Konstytucją lub ustawą Parlamentu.
5. Republika jest związana umowami międzynarodowymi, które ją wiązały w chwili wejścia w życie niniejszej Konstytucji.

232. Międzynarodowe prawo zwyczajowe

Międzynarodowe prawo zwyczajowe stanowi prawo Republiki, chyba że jest niezgodne z Konstytucją lub ustawą Parlamentu.

233. Stosowanie prawa międzynarodowego

Interpretując akt prawodawczy, każdy sąd musi dać pierwszeństwo rozsądnej interpretacji tego aktu zgodnej z prawem międzynarodowym przed inną interpretacją, niezgodną z prawem międzynarodowym.
Inne zagadnienia

234. Karty Praw

W celu wzmocnienia kultury demokracji ustanowionej przez Konstytucję, Parlament może przyjmować Karty Praw zgodne z przepisami Konstytucji.

235. Samostanowienie

Wyrażone w niniejszej Konstytucji prawo ludu południowoafrykańskiego jako całości do samostanowienia nie wyklucza uznania w ramach tego prawa pojęcia prawa do samostanowienia wspólnot dzielących wspólne dziedzictwo kulturowe i językowe, wewnątrz jednostek terytorialnych Republiki lub w jakikolwiek inny sposób, określony w prawodawstwie ogólnokrajowym.

236. Finansowanie partii politycznych

W celu umocnienia demokracji wielopartyjnej prawodawstwo ogólnokrajowe zapewnia finansowanie partii politycznych wchodzących w skład ogólnokrajowych ciał prawodawczych lub ciał prawodawczych prowincji zgodnie z zasadami słuszności i proporcjonalności.

237. Rzetelne wykonywanie obowiązków

Wszystkie obowiązki konstytucyjne winny być wykonywane rzetelnie i bezzwłocznie.

238. Powierzanie i przekazywanie uprawnień

Organ wykonawczy państwa na każdym szczeblu władzy może:
    a. przekazywać kompetencję lub zadanie, które są wykonywane lub realizowane na zasadach określonych w prawodawstwie, innemu organowi wykonawczemu państwa, pod warunkiem, że przekazanie jest zgodne z prawodawstwem, na mocy którego wykonywana jest kompetencja lub realizowane zadanie lub
    b. wykonywać kompetencję lub realizować zadanie za inny organ wykonawczy państwa w wyniku powierzenia lub przekazania uprawnień.

239. Definicje

W Konstytucji, o ile kontekst nie wskazuje inaczej:
"prawodawstwo ogólnokrajowe" obejmuje:
    a. akty podustawowe ustanawiane na podstawie ustawy Parlamentu oraz
    b. prawodawstwo obowiązujące w chwili wejścia w życie Konstytucji, wykonywane przez władze ogólnokrajowe;
"organ państwowy" oznacza:
    a. każde ministerstwo lub dział administracji na ogólnokrajowym, prowincjonalnym lub lokalnym szczeblu władzy lub
    b. każdego innego urzędnika lub instytucję:
      i. wykonujących kompetencje lub realizujących zadania na zasadach określonych w Konstytucji lub konstytucji prowincji lub
      ii. wykonujących kompetencje publiczne lub realizujących zadania publiczne na zasadach określonych w prawodawstwie, ale nie obejmuje sądów ani funkcjonariuszy wymiaru sprawiedliwości.
"prawodawstwo prowincji" obejmuje:
    a. prawodawstwo podustawowe ustanawiane na zasadach określonych
w ustawie prowincji oraz
    b. prawodawstwo obowiązujące w chwili wejścia w życie Konstytucji, wykonywane przez władze prowincji.

240. Niezgodności pomiędzy poszczególnymi wersjami

W razie niezgodności między poszczególnymi wersjami Konstytucji, tekst angielski jest rozstrzygający.

241. Przepisy przejściowe

Przejście do nowego porządku konstytucyjnego ustanowionego w niniejszej Konstytucji oraz wszystkie sprawy z tym związane są określone w Załączniku 6.

242. Uchylenie aktów prawodawczych

Akty prawodawcze wymienione w Załączniku 7 zostają uchylone, z zastrzeżeniem przepisów art. 243 i Załącznika 6.

243. Skrócony tytuł i wejście w życie

1. Niniejsza Ustawa nosi nazwę Konstytucji Republiki Południowej Afryki z 1996 roku i wchodzi w życie tak szybko, jak jest to możliwe, w dniu ustalonym przez Prezydenta w drodze proklamacji, przy czym nie może to być dzień późniejszy niż 1 lipca 1997 roku.
2. Prezydent może ustalić inne terminy, poprzedzające termin wymieniony w ust. 1, dla poszczególnych przepisów Konstytucji.
3. Jeżeli z kontekstu nie wynika inaczej, odniesienie w przepisie Konstytucji do dnia wejścia w życie Konstytucji jest rozumiane jako odniesienie do dnia, w którym dany przepis wszedł w życie.
4. W przypadku, gdy dla określonego przepisu Konstytucji zostanie ustalony inny dzień wejścia w życie, na zasadach określonych w ust. 2, każdy odpowiadający mu przepis Konstytucji Republiki Południowej Afryki z 1993 roku (Ustawa 200 z 1993 roku), wymieniony w proklamacji, zostaje uchylony ze skutkiem w tym samym dniu.
5. Art. 213, art. 214, art. 215, art. 216, art. 218, art. 226, art. 227, art. 228, art. 229 i art. 230 wchodzą w życie 1 stycznia 1998 roku, przy czym nie stoi to na przeszkodzie ustanowieniu przed tym dniem, na zasadach określonych w Konstytucji, aktów prawodawczych przewidzianych przez te przepisy. Do tego dnia zachowują moc obowiązującą wszelkie odpowiadające im oraz związane z nimi przepisy Konstytucji Republiki Południowej Afryki z 1993 roku.