Konstytucja Republiki Południowej Afryki - Załącznik 3

Załącznik 389


PROCEDURY WYBORCZE

Część A - Procedury wyborcze
dla osób sprawujących urzędy konstytucyjne

Zastosowanie

1. Procedurę ustanowioną w niniejszym Załączniku stosuje się w przypadku, gdy:
    a. Zgromadzenie Narodowe zbiera się w celu dokonania wyboru Prezydenta,Przewodniczącego lub Wiceprzewodniczącego Zgromadzenia;
    b. Krajowa Rada Prowincji zbiera się w celu dokonania wyboru swojego Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego lub
    c. legislatywa prowincji zbiera się w celu dokonania wyboru Premiera prowincji, Przewodniczącego lub Wiceprzewodniczącego legislatywy prowincji.

Zgłaszanie kandydatów

2. Osoba przewodnicząca posiedzeniu, do którego stosuje się niniejszy Załącznik, wzywa do zgłoszenia kandydatów na tym posiedzeniu.

Wymagania formalne

3.1. Kandydatury zgłaszane są na formularzu określonym w regulaminie, o którym mowa w art. 9.
2. Formularz, na którym zgłaszana jest kandydatura, musi być podpisany:
  a. przez dwóch członków Zgromadzenia Narodowego w przypadku wyboru Prezydenta, Przewodniczącego lub Wiceprzewodniczącego Zgromadzenia;
  b. w imieniu dwóch delegacji prowincji w przypadku wyboru Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego Krajowej Rady Prowincji lub
  c. przez dwóch członków właściwej legislatywy prowincji w przypadku wyboru Premiera prowincji, Przewodniczącego lub Wiceprzewodniczącego legislatywy prowincji.
3. Zgłoszona osoba wyraża zgodę na kandydowanie poprzez podpisanie formularza zgłoszeniowego lub w jakikolwiek inny sposób na piśmie.

Ogłoszenie nazwisk kandydatów

4. Na posiedzeniu, o którym mowa w niniejszym Załączniku, osoba przewodnicząca ogłasza nazwiska osób zgłoszonych na kandydatów, ale nie może zezwolić na żadną debatę.

Jedyny kandydat

5. W przypadku zgłoszenia tylko jednego kandydata osoba przewodnicząca ogłasza wybór tego kandydata.

Procedura wyborcza

6. W przypadku zgłoszenia więcej niż jednego kandydata:
    a. na posiedzeniu przeprowadzane jest tajne głosowanie;
    b. każdy obecny członek lub, w przypadku posiedzenia Krajowej Rady Prowincji, każda reprezentowana prowincja, mogą oddać jeden głos oraz
    c. osoba przewodnicząca ogłasza wybór kandydata, który otrzymał większość90 głosów.

Procedura eliminacyjna

7.1. W przypadku, gdy żaden kandydat nie otrzymał większości głosów, kandydat, który otrzymał najmniejszą liczbę głosów jest eliminowany i przeprowadzane jest kolejne głosowanie nad pozostałymi kandydaturami zgodnie z art. 6. Procedura jest powtarzana, dopóki jeden z kandydatów nie otrzyma większości głosów.
   2. W przypadku stosowania przepisu ust. 1, jeżeli dwóch lub więcej kandydatów otrzyma taką samą najmniejszą liczbę głosów, przeprowadzane jest oddzielne głosowanie nad tymi kandydaturami i jest ono powtarzane tyle razy, ile jest to konieczne do stwierdzenia, który kandydat ma być wyeliminowany.

8. Kolejne posiedzenia

8.1. Jeżeli zgłoszonych zostało tylko dwóch kandydatów lub jeżeli po zastosowaniu procedury eliminacyjnej pozostało tylko dwóch kandydatów, a obaj kandydaci otrzymali taką samą liczbę głosów, kolejne posiedzenie jest zwoływane w ciągu siedmiu dni, w terminie ustalonym przez osobę przewodniczącą.
   2. W przypadku posiedzenia odbywającego się na zasadach określonych w ust. 1, procedurę określoną w niniejszym Załączniku stosuje się na tym posiedzeniu tak, jakby to było pierwsze posiedzenie zwołane w celu dokonania danego wyboru.

Regulamin

9.1. Prezes Trybunału Konstytucyjnego ustala regulamin określający:
    a. procedurę posiedzeń, do których stosuje się niniejszy załącznik;
    b. obowiązki osoby przewodniczącej posiedzeniu oraz osoby pomagającej osobie przewodniczącej;
    c. formularz, na którym zgłaszane są kandydatury oraz
    d. sposób przeprowadzania głosowania.
  2. Regulamin ten jest ogłaszany w sposób określony przez Prezesa Trybunału Konstytucyjnego.

Część B - Zasady stosowane w celu ustalenia liczby członków partii
w delegacjach prowincji do Krajowej Rady Prowincji

1. Liczbę delegatów w delegacji prowincji do Krajowej Rady Prowincji, do której partia ma prawo, ustala się mnożąc liczbę mandatów posiadanych przez daną partię w legislatywie prowincji przez dziesięć i dzieląc otrzymany wynik przez liczbę mandatów w legislatywie powiększoną o jeden.
2. Jeżeli obliczenie dokonane zgodnie z zasadami określonymi w ust. 1 pozostawi nadwyżkę mandatów, której nie wypełnia liczba delegatów przyznana partii na mocy tego ustępu, nadwyżka współzawodniczy z podobnymi nadwyżkami przypadającymi innej partii lub partiom, a pozostające nierozdzielone mandaty w delegacji są przyznawane partii lub partiom w kolejności według największej nadwyżki.
3. Jeżeli współzawodniczące ze sobą nadwyżki, o których mowa w pkt 2, są równe, nierozdzielone mandaty w delegacji są przyznawane partii lub partiom, w tym również partiom powstałym w wyniku połączenia na zasadach określonych w art. 61 ust. 2 pkt (b) i mającym taką samą nadwyżkę, według liczby otrzymanych głosów podczas ostatnich wyborów do danej legislatywy prowincji, zaczynając od partii lub partii powstałej w wyniku połączenia, która otrzymała największą liczbę głosów, z uwzględnieniem sumy głosów w przypadku partii powstałej wyniku połączenia, przy czym jeżeli któraś z partii z taką samą nadwyżką:
    a. powstała w wyniku zmiany członkostwa partii lub podziału partii wchodzących w skład tej legislatywy na zasadach określonych w art. 61 ust. 2 pkt (b) oraz
    b. nie uczestniczyła w ostatnich wyborach do danej legislatywy prowincji, MMMMMM
legislatywa przyznaje nierozdzielone mandaty w delegacji partii lub partiom mającym taką samą nadwyżkę, w sposób zgodny z zasadami demokracji.



89 Załącznik 3 został zmieniony Trzecią Ustawą o zmianie Konstytucji, uchwaloną w 1999 r., Siódmą Ustawą o zmianie Konstytucji, uchwaloną w 2001 r. i Dziewiątą Ustawą o zmianie Konstytucji, uchwaloną w 2002 r.
90 W oryginale: majority, ale z kontekstu wynika, że chodzi o większość bezwzględną.