Konstytucja Watykanu

USTAWA O RZĄDZIE PAŃSTWA MIASTO WATYKAN
z 16 lipca 2002 roku*
(fragmenty)


JAN PAWEŁ II, PAPIEŻ

Naszym Motu Proprio — kierując się niezawodną wiedzą i w pełni naszej suwerennej władzy, nakazaliśmy i nakazujemy jak poniżej, aby przestrzegano jako ustawy Państwa:

Tytuł I
RZĄD PAŃSTWA MIASTO WATYKAN

Rozdział I
GUBERNATORAT

Artykuł 1
(Gubernatorat)

Gubernatorat stanowi całość jednostek organizacyjnych utworzonych w celu sprawowania władzy wykonawczej w Państwie Miasto Watykan i — w zakresie wynikającym z jego szczególnej pozycji prawnej — na obszarach, o których mowa w artykułach 15 i 16 Traktatu Laterańskiego.

Rozdział II
ORGANY RZĄDU

Artykuł 2
(Kardynał Przewodniczący)


1. Władzę wykonawczą sprawuje Kardynał Przewodniczący Komisji do spraw Państwa Miasto Watykan, który przyjmuje tytuł Przewodniczącego Gubernatoratu. W wykonywaniu jego uprawnień bezpośrednio wspiera go Sekretarz Generalny i Zastępca Sekretarza Generalnego, których może delegować także na stałe do pełnienia określonych funkcji.
2. Przewodniczący zarządza Państwem w rozumieniu art. 5 Ustawy Zasadniczej, wydając dyrektywy konieczne dla jego generalnej organizacji i wyznacza kierunki administracji państwowej. W wykonywaniu swych uprawnień działa wy słuchawszy zwykle Sekretarza Generalnego i Zastępcy Sekretarza Generalnego, jak również, gdy trzeba, Radcy Generalnego Stanu, innych radców stanu, dyrektorów i odpowiedzialnych za jednostki organizacyjne, także w porozumieniu z Sekretariatem Stanu w sprawach większej wagi, w myśl art. 6 Ustawy zasadniczej Państwa.

Artykuł 3
(Sekretarz Generalny)


1. Sekretarz Generalny, mianowany przez Najwyższego Kapłana na pięć lat, wykonuje dyrektywy i polecenia Przewodniczącego, nadzoruje administrację Gubernatoratu, koordynuje prace poszczególnych dyrekcji ijednostek organizacyjnych; zapewnia zgodność tych działań z postanowieniami normatywnymi.
2. Sekretarz Generalny zastępuje Kardynała Przewodniczącego w rozumieniu art. 9 pkt 2 Ustawy zasadniczej.

Artykuł 4
(Zastępca Sekretarza Generalnego)


1. Zastępca Sekretarza Generalnego, mianowany przez Najwyższego Kapłana na pięć lat, wspiera Przewodniczącego i Sekretarza Generalnego w rozumieniu art. 10 Ustawy zasadniczej.
Nadzoruje redakcję aktów oraz korespondencję, które powstają w wyniku prac rządu i strzeże oficjalnej pieczęci Państwa oraz urzędowego zbioru ustaw.
2. Zastępca Sekretarza Generalnego zastępuje go w razie jego nieobecności lub przeszkody w działaniu.

Rozdział III
JEDNOSTKI ORGANIZACYJNE GUBERNATORATU

Artykuł 5 (Dyrekcje)


1. Dyrekcje powołuje się dla rozwijania jednorodnych działań instytucjonalnych w celu zarządzania i zapewnienia usług oraz produkcji dóbr; są zorganizowane według kryteriów kompetencji funkcjonalnej i zarządzającej na podstawie generalnych postanowień normatywnych oraz regulacji niniejszej ustawy. Zachowując specyfikę swych kompetencji, Dyrekcje działają według zasady integralności funkcjonalnej.
2. Dyrekcje współpracują z Przewodniczącym, Sekretarzem Generalnym i Zastępcą Sekretarza Generalnego, służąc jako ośrodki techniczno-administracyjne dla realizacji działań instytucjonalnych Państwa, które utworzono dla zagwarantowania suwerenności i niezależności Stolicy Apostolskiej.
3. Dyrekcje można tworzyć w formie Urzędów i/lub Służb czy innych jednostek o szczególnych kompetencjach.
4. Dla osiągania szczególnych celów, określonych czasowo, można przyznawać dodatkowe kompetencje jednej lub większej liczbie Dyrekcji czy też powoływać międzydyrekcyjne zespoły organizacyjne.

Artykuł 6
(Dyrektorzy)


1. Na czele każdej Dyrekcji stoi Dyrektor, koordynujący wypełnianie przez nią funkcji i wykonywanie działań, za które jest bezpośrednio odpowiedzialny.
2. Dyrektorzy wydają właściwe zarządzenia organizacyjne i podejmująde-cyzje, zgodnie z obowiązującymi ustawami i dyrektywami Przewodniczącego.
3. Dyrektorzy są sobie równi władzą i stopniem.
4. Za należące do ich kompetencji działania Dyrektorzy odpowiadają wobec Przewodniczącego; nie narusza to kompetencji do kontrolowania pod względem wypełniania ustaw i innych postanowień normatywnych, a także pod względem wykonywania dyrektyw Przewodniczącego, jakie ma Sekretarz Generalny czy, w danym przypadku, Zastępca Sekretarza Generalnego.
5. Dyrektorom mogą być przydzieleni Zastępcy, którzy wspierają ich w wykonywaniu funkcji, w szczególności w wypełnianiu poszczególnych obowiązków koordynowania czy natury organizacyjnej, a także dla zastępstwa w razie ich nieobecności lub przeszkody w działaniu.
6. Dyrektorów i Zastępców Dyrektorów mianuje Najwyższy Kapłan na pięć lat.

Artykuł 7
(Rada Dyrektorów)


1. Rada Dyrektorów jest organem konsultacyjnym i technicznie wspierającym Przewodniczącego.
2. Przewodniczący zwołuje i przewodniczy Radzie w przypadkach, o których mowa w art. 11 pkt 1 Ustawy zasadniczej oraz za każdym razem, gdy uważa to za potrzebne dla rozważenia właściwych kwestii o charakterze ogólnym.
3. Radę można zwoływać na zebrania plenarne lub do pracy w węższych komisjach w zależności od konkretnych potrzeb lub dla rozważenia szczególnych kwestii.

Artykuł 8
(Naczelnicy Urzędów i Naczelnicy Służb)


1. Z zachowaniem postanowień art. 9 pkt 1, Naczelnicy Urzędów i Naczelnicy Służb odpowiadają bezpośrednio przed właściwym Dyrektorem co do organizacji pracy związanej z ich własnymi funkcjami, a w razie nieobecności lub przeszkody w działaniu Dyrektora i Zastępcy Dyrektora, zastępują ich w wykonywaniu należących do nich funkcji.
2. W razie nieobecności lub przeszkody w działaniu Naczelnika Urzędu bądź Naczelnika Służby, zastępuje go, w wykonywaniu funkcji, funkcjonariusz z najdłuższym stażem służbowym, o ile właściwy Dyrektor nie wydał innych dyspozycji.

Artykuł 9
(Urzędy Centralne)


1. Dla prowadzenia szczególnej działalności, związanej z pełnieniem władzy wykonawczej, powołuje się określone Urzędy Centralne.
Podlegają one bezpośrednio Przewodniczącemu, wspieranemu przez Sekretarza Generalnego i przez Zastępcę Sekretarza Generalnego.
2. Urzędami Centralnymi są: Urząd Prawny; Urząd Pracy; Urząd Stanu Cywilnego, Rejestrowy i Notarialny; Urząd Filatelistyczny i Numizmatyczny; Urząd Systemów Informatycznych; Archiwum Państwowe; Urząd Pielgrzymkowy i Turystyczny.

Artykuł 10
(Tworzenie, zmiana i likwidacja jednostek organizacyjnych)

Do Papieskiej Komisji do spraw Państwa Miasto Watykan należy tworzenie, zmiana kompetencji czy nazwy Urzędów i/lub Służb, a także ich likwidacja lub ich przeniesienie do innych Dyrekcji, z zachowaniem kompetencji Najwyższego Kapłana do tworzenia, zmiany zakresu działania i likwidacji Dyrekcji i Urzędów Centralnych.
[...]

JAN PAWEŁ II, PAPIEŻ






*Podstawę tłumaczenia stanowił tekst oryginalny w języku włoskim, ogłoszony w „Acta Apostolicae Sedis, Supplemento per le Leggi e Disposizioni delio Stato delia Citta del Vaticano" z dnia 16 lipca 2002, R. 73, nr 9, s. 35^19. Wskazówki zawarte w nawiasach pod kolejnymi artykułami pochodzą z samej ustawy, a nie od wydawcy.