Rozdział VII
RZĄD
§ 3338)
- (1) Rząd składa się z
- a) premiera oraz
- b) ministrów.
- (2) Premiera zastępuje wskazany przezeń minister.
- (3) Premiera wybiera - na wniosek Prezydenta Republiki - Zgromadzenie Krajowe większością głosów swoich członków. O wyborze premiera oraz o przyjęciu programu Rządu Zgromadzenie Krajowe decyduje jednocześnie.
- (4) Ministrów powołuje i odwołuje Prezydent Republiki na wniosek premiera.
- (5) Rząd powstaje z chwilą powołania ministrów. Po sformowaniu Rządu, członkowie Rządu składają przysięgę przed Zgromadzeniem Krajowym.
§ 33/A39)
Pełnomocnictwa Rządu ustają z chwilą:
- a) ukonstytuowania się nowo wybranego Zgromadzenia Krajowego;
- b) ustąpienia premiera lub Rządu;
- c) śmierci premiera,
- d) utraty przez premiera prawa wyborczego,
- e) stwierdzenia w przypadku premiera niedopuszczalnego połączenia funkcji albo
- f) jeśli, stosownie do postanowień zawartych w art. 39/A ust. (1), Zgromadzenie Krajowe uchwali wobec premiera wotum nieufności i wybierze nowego premiera.
§ 33/B40)
Pełnomocnictwa ministra ustają z chwilą:
- a) ustania pełnomocnictw Rządu,
- b) rezygnacji,
- c) odwołania,
- d) śmierci,
- e) utraty prawa wyborczego,
- f) stwierdzenia niedopuszczalnego połączenia funkcji.
§ 3441)
Wykaz ministerstw Republiki Węgierskiej zawiera odrębna ustawa.
§ 35
- (1) Rząd
- a) chroni ustrój konstytucyjny, chroni i zapewnia prawa obywateli;
- b) zapewnia wykonanie ustaw;
- c) kieruje pracą ministerstw i innych organów podległych mu bezpośrednio oraz koordynuje ich działalność;
- d) przy współdziałaniu ministra spraw wewnętrznych zapewnia kontrolę legalności samorządów lokalnych42);
- e) zapewnia opracowanie planów społeczno-gospodarczych i czuwa nad ich wykonaniem;
- f) ustala zadania państwa w zakresie rozwoju naukowego i kulturalnego oraz zapewnia warunki ich realizacji;
- g) ustala państwowy system opieki społecznej i zdrowotnej oraz troszczy się o środki materialne na te cele;
- h) kieruje działalnością sił zbrojnych, policji i organów porządkowych;
- i) przedsiębierze niezbędne środki w celu zapobieżenia klęskom żywiołowym lub ich następstwom zagrażającym życiu i mieniu obywateli (dalej: sytuacja zagrożenia) oraz w celu ochrony porządku publicznego i bezpieczeństwa publicznego;
- j) współdziała w ustalaniu polityki zagranicznej; zawiera umowy międzynarodowe w imieniu Rządu Republiki Węgierskiej;
- k) wypełnia wszelkie zadania, które ustawa zalicza do zakresu jego kompetencji.
- (2) Rząd w zakresie swoich kompetencji wydaje rozporządzenia i podejmuje uchwały; podpisuje je premier. Rozporządzenia i uchwały wydawane przez Rząd nie mogą być sprzeczne z ustawami. Rozporządzenia Rządu podlegają ogłoszeniu w dzienniku urzędowym.
- (3) W sytuacji zagrożenia Rząd może, na podstawie upoważnienia Zgromadzenia Krajowego, wydawać rozporządzenia i przedsiębrać środki odbiegające od postanowień poszczególnych ustaw. Do przyjęcia ustawy o przepisach, które mogą być stosowane w sytuacji zagrożenia, wymagane są głosy dwóch trzecich obecnych deputowanych do Zgromadzenia Krajowego.
- (4) Rząd uchyla lub zmienia wszelkie, z wyjątkiem przepisów prawnych, sprzeczne z ustawą decyzje lub środki przedsięwzięte przez podległe mu organy.
§ 36
Przy wykonywaniu swych zadań Rząd współdziała z zainteresowanymi organizacjami społecznymi.
§ 37
- (1) Premier przewodniczy posiedzeniom Rządu i troszczy się o wykonywanie rozporządzeń i uchwał Rządu.
- (2) Ministrowie kierują należącymi do ich kompetencji działami administracji państwowej oraz działalnością podległych im organów stosownie do postanowień przepisów prawnych oraz uchwał Rządu. Ministrowie bez teki wypełniają zadania ustalone przez Rząd43).
- (3) Premier i członkowie Rządu mogą w zakresie swych kompetencji wydawać rozporządzenia. Rozporządzenia te nie mogą być sprzeczne z ustawami lub rozporządzeniami i uchwałami Rządu. Rozporządzenia podlegają ogłoszeniu w dzienniku urzędowym.
§ 38
[Uchylony ustawą XXXI z 1989 r.]
§ 39
- (1) Rząd odpowiada za swoją działalność przed Zgromadzeniem Krajowym. Jest obowiązany składać Zgromadzeniu Krajowemu regularnie sprawozdania ze swojej działalności.
- (2) Członkowie Rządu odpowiadają za swoją działalność przed Rządem i Zgromadzeniem Krajowym oraz są obowiązani do składania Rządowi i Zgromadzeniu Krajowemu sprawozdań ze swojej działalności. Status prawny członków Rządu i sekretarzy stanu, ich wynagrodzenie oraz tryb pociągania ich do odpowiedzialności ustala odrębna ustawa.
- (3) Członkowie Rządu mogą uczestniczyć w posiedzeniach Zgromadzenia Krajowego i zabierać na nich głos.
§ 39/A
- (1) Wniosek o wotum nieufności w stosunku do premiera może zgłosić w formie pisemnej co najmniej jedna piąta deputowanych, wysuwając kandydaturę osoby proponowanej na urząd premiera. Wniosek o wotum nieufności zgłoszony w stosunku do premiera należy uważać za zgłoszenie wniosku nieufności w stosunku do Rządu. Jeżeli na podstawie tego wniosku większość deputowanych do Zgromadzenia Krajowego uchwali wotum nieufności, wówczas osobę proponowaną na nowego premiera uznaje się za wybraną.
- (2) Dyskusję i głosowanie nad wnioskiem o wotum nieufności przeprowadza się najwcześniej po upływie trzech dni od zgłoszenia wniosku, najpóźniej zaś w ciągu ośmiu dni od tego zgłoszenia.
- (3) Rząd - za pośrednictwem premiera - może wnieść, w terminach określonych w ust. (2), wniosek o głosowanie nad wotum zaufania.
- (4) Rząd - za pośrednictwem premiera - może również wnieść, by głosowanie nad zgłoszonym przez niego przedłożeniem stanowiło zarazem głosowanie nad wotum zaufania.
- (5) Jeśli w sytuacjach, o których mowa w ust. (3) - (4), Zgromadzenie Krajowe nie uchwali wotum zaufania wobec Rządu, Rząd jest zobowiązany podać się do dymisji.
§ 39/B
Jeśli pełnomocnictwa Rządu ustają, Rząd sprawuje obowiązki do czasu utworzenia nowego Rządu i sprawuje wszelkie kompetencje przysługujące Rządowi; nie może jednak zawierać umów międzynarodowych, a rozporządzenia może wydawać jedynie w wypadkach niecierpiących zwłoki, na podstawie wyraźnego upoważnienia określonego w ustawie.
§ 39/C 44)
- (1) Jeśli pełnomocnictwa premiera ustają wobec ukonstytuowania się nowo wybranego Zgromadzenia Krajowego albo rezygnacji premiera lub Rządu, premier aż do chwili wyboru nowego premiera wykonuje jego kompetencje jako premier sprawujący obowiązki, nie może jednak występować z wnioskiem o mianowanie nowego ministra lub odwołanie ministra, zaś rozporządzenia może jedynie wydawać w wypadkach niecierpiących zwłoki, na podstawie wyraźnego upoważnienia określonego w ustawie.
- (2) Jeśli pełnomocnictwa premiera ustają wskutek śmierci, utraty prawa wyborczego lub stwierdzenia niedopuszczalnego połączenia funkcji, wówczas do chwili wyboru nowego premiera kompetencje premiera - z ograniczeniami określonymi w ust. (1) - sprawuje minister wyznaczony przez premiera; jeżeli wyznaczonych było kilku ministrów - minister wyznaczony na pierwszym miejscu.
§ 40
- (1) Rząd może, w celu wykonania zadań w określonych dziedzinach, tworzyć komisje rządowe.
- (2) [Uchylony mocą ( 14 ust. (1) ustawy LIX z 1997 r.]
- (3) Rząd może poddać swemu bezpośredniemu nadzorowi każdą dziedzinę administracji państwowej i utworzyć w tym celu odrębne organy.
38) Zmiana wprowadzona mocą § 1 ustawy XXIX z 1990 r.
39) Treść § 33/A ust. (1) pkt c-f) ustalona mocą §art. 5 i § 14 ust. (1) ustawy LIX z 1997 r.
40) § 33/B dodany mocą § 6 ustawy LIX z 1997 r.
41) Treść § 34 ustalona mocą § 2 ustawy XXIX z 1990 r.
42) Treść § 35 ust. (1) pkt d) ustalona mocą § 4 ustawy LIX z 1997 r., która weszła w życie z dniem wyborów przedstawicieli samorządów lokalnych w 1994 r.
43) Zmiana wprowadzona na mocy § 3 ustawy XXIX z 1990 r.
44) § 39/C dodany mocą § 7 ustawy LIX z 1997 r.