Rozdział poprzedni

II. Mechanizm konsultacji i współpracy, Stała Wspólna Rada NATO-Rosja

Dla realizacji zadań i celów sformułowanych w tym Akcie oraz opracowania wspólnego podejścia do bezpieczeństwa europejskiego i problemów politycznych, NATO i Rosja utworzą Stałą Wspólną Radę NATO-Rosja. Głównym zadaniem Stałej Wspólnej Rady będzie budowa coraz większego stopnia zaufania, jedności celów oraz nawyków konsultacji i współpracy między NATO i Rosją, tak aby wzmocnić wzajemne bezpieczeństwo oraz bezpieczeństwo wszystkich krajów regionu euroatlantyckiego i nie zmniejszyć niczyjego bezpieczeństwa. W razie powstania rozbieżności, NATO i Rosja będą podejmować wysiłki na rzecz ich rozstrzygnięcia w duchu dobrej woli i wzajemnego szacunku w ramach konsultacji politycznych.
Stała Wspólna Rada zapewni mechanizmy konsultacji, koordynacji i podejmowania w możliwie największym zakresie, odpowiednio do potrzeb, wspólnych decyzji i wspólnych działań związanych z zagadnieniami bezpieczeństwa będącymi przedmiotem powszechnej troski. Konsultacje nie będą dotyczyć ani wewnętrznych spraw NATO, państw członkowskich NATO, ani też Rosji.
Wspólnym celem NATO i Rosji jest określenie i wykorzystanie wszystkich możliwych okazji do wspólnych działań. Oczekujemy, że w miarę rozwoju wzajemnych stosunków pojawią się dalsze możliwości podejmowania wspólnych działań.
Stała Wspólna Rada będzie głównym miejscem konsultacji między NATO i Rosją w okresach kryzysów lub jakichkolwiek innych sytuacji oddziałujących na pokój i stabilność. Niezależnie od jej regularnych posiedzeń, odbywać się będą nadzwyczajne posiedzenia Rady w celu umożliwienia niezwłocznych konsultacji w nagłych wypadkach. W związku z tym NATO i Rosja będą niezwłocznie prowadzić konsultacje w ramach Stałej Wspólnej Rady w przypadku, gdy jeden z członków Rady dostrzeże zagrożenie dla swojej terytorialnej integralności, politycznej niezależności lub bezpieczeństwa.
Działalność Stałej Wspólnej Rady oparta będzie na zasadach wzajemności i przejrzystości. W toku konsultacji i współpracy NATO i Rosja będą się nawzajem informować o stojących przed nimi wyzwaniach w zakresie bezpieczeństwa oraz o posunięciach, jakie każda ze stron zamierza podjąć w celu odpowiedzi na te wyzwania.
Postanowienia tego dokumentu nie dają NATO ani Rosji w żadnym razie prawa weta w stosunku do działań drugiej strony, nie naruszają też ani nie ograniczają uprawnień NATO i Rosji do podejmowania niezależnych decyzji i działań. Nie mogą być wykorzystane ze szkodą dla interesów innych państw.
Stała Wspólna Rada będzie się zbierać na różnych szczeblach i w różnych formach, w zależności od tematyki dyskusji oraz życzeń NATO i Rosji. Stała Wspólna Rada będzie się spotykać na szczeblu ministrów spraw zagranicznych oraz na szczeblu ministrów obrony dwa razy w roku, a także co miesiąc na szczeblu ambasadorów/stałych przedstawicieli w Radzie Północnoatlantyckiej.
Stała Wspólna Rada może również zbierać się, w zależności od potrzeb, na szczeblu szefów państw i rządów.
Stała Wspólna Rada może tworzyć komitety lub grupy robocze zajmujące się szczegółowymi zagadnieniami lub dziedzinami współpracy, powoływane ad hoc lub na stałe zależnie od potrzeb.
Pod auspicjami Stałej Wspólnej Rady będą obradować również przedstawiciele wojskowi i szefowie sztabów; spotkania szefów sztabów będą odbywać się nie rzadziej niż dwa razy w roku, a co miesiąc - spotkania na szczeblu przedstawicieli wojskowych. W miarę potrzeb mogą być zwoływane spotkania ekspertów wojskowych.
Stałej Wspólnej Radzie będą współprzewodniczyć sekretarz generalny NATO, przedstawiciel jednego z państw członkowskich NATO na zasadzie rotacji oraz przedstawiciel Rosji.
W celu wspierania prac Stałej Wspólnej Rady, NATO i Rosja utworzą niezbędne struktury administracyjne.
Rosja powoła misję przy NATO kierowaną przez przedstawiciela w randze ambasadora. Wyższy przedstawiciel wojskowy wraz ze swym personelem będzie częścią tej misji, zajmującą się zagadnieniami współpracy wojskowej. NATO zachowuje możliwość ustanowienia właściwej obecności w Moskwie, której ramy pozostają do określenia.
Porządek dzienny regularnych sesji będzie ustalany wspólnie. Wypracowane zostaną zasady organizacyjne oraz regulamin działania Stałej Wspólnej Rady. Ustalenia te będą gotowe na inauguracyjne posiedzenie Stałej Wspólnej Rady, które odbędzie się nie później niż w cztery miesiące od podpisania tego Aktu.
Stała Wspólna Rada będzie zajmować się trzema różnymi rodzajami działalności:
- konsultacjami w zakresie tematyki objętej częścią III niniejszego Aktu oraz wszelkich innych zagadnień z dziedziny polityki i bezpieczeństwa, określanych za obopólną zgodą;
- wypracowywaniem, na podstawie tych konsultacji, wspólnych inicjatyw, w ramach których NATO i Rosja zgodzą się zabierać głos lub działać równolegle;
- podejmowaniem, w przypadku osiągnięcia w toku konsultacji consensusu, wspólnych decyzji i działań w konkretnych sprawach, łącznie z uczestnictwem, na równoprawnych zasadach, w planowaniu i przygotowywaniu wspólnych operacji, w tym operacji pokojowych przeprowadzanych z upoważnienia Rady Bezpieczeństwa ONZ lub na odpowiedzialność OBWE.
Wszelkie działania podejmowane przez NATO lub Rosję, wspólnie lub oddzielnie, muszą być zgodne z Kartą Narodów Zjednoczonych i wytycznymi OBWE.
Uznając wagę pogłębienia kontaktów między organami ustawodawczymi państw związanych tym Aktem, NATO i Rosja będą także sprzyjać rozszerzonemu dialogowi i współpracy między Zgromadzeniem Północnoatlantyckim i Zgromadzeniem Federalnym Federacji Rosyjskiej.


Rozdział następny Powrót do początku