ROZDZIAŁ II

ŚRODKI PODEJMOWANE NA SZCZEBLU KRAJOWYM

Artykuł 2 - Przekupstwo czynne krajowych funkcjonariuszy publicznych

Każda Strona przyjmie takie środki ustawodawcze i inne, jakie mogą być konieczne do uznania przez prawo krajowe za przestępstwa karne, umyślnych czynów polegających na obiecywaniu, proponowaniu lub wręczaniu przez jakąkolwiek osobę, bezpośrednio lub pośrednio, jakichkolwiek nienależnych korzyści, jakiemukolwiek funkcjonariuszowi publicznemu tej Strony, dla niego samego (lub niej samej) lub na rzecz jakiejkolwiek innej osoby, w zamian za działanie lub powstrzymanie się od działania w wykonaniu jego (jej) funkcji.

Artykuł 3 - Przekupstwo bierne krajowych funkcjonariuszy publicznych

Każda Strona przyjmie takie środki ustawodawcze i inne, jakie mogą być konieczne do uznania przez prawo krajowe za przestępstwa karne, umyślnych czynów, polegających na żądaniu lub przyjmowaniu przez któregokolwiek z funkcjonariuszy publicznych tej Strony, bezpośrednio lub pośrednio, jakichkolwiek nienależnych korzyści, dla niego samego (lub niej samej) lub na rzecz jakiejkolwiek innej osoby, lub przyjmowaniu propozycji lub obietnicy takich korzyści, w zamian za działanie lub powstrzymanie się od działania w wykonaniu jego (jej) funkcji.

Artykuł 4 - Przekupstwo członków zgromadzeń przedstawicielskich

Każda Strona przyjmie takie środki ustawodawcze i inne, jakie mogą być konieczne do uznania przez prawo krajowe za przestępstwa karne zachowań, o których mowa w Artykułach 2 i 3, jeśli dotyczą one jakiejkolwiek osoby będącej członkiem jakiegokolwiek zgromadzenia przedstawicielskiego, sprawującego władzę ustawodawczą lub administracyjną.

Artykuł 5 - Przekupstwo zagranicznych funkcjonariuszy publicznych

Każda Strona przyjmie takie środki ustawodawcze i inne, jakie mogą być konieczne do uznania przez prawo krajowe za przestępstwa karne zachowana, o których mowa w Artykułach 2 i 3, jeśli dotyczą one jakiegokolwiek funkcjonariusza publicznego jakiegokolwiek innego Państwa.

Artykuł 6 - Przekupstwo członków zagranicznych zgromadzeń przedstawicielskich

Każda Strona przyjmie takie środki ustawodawcze i inne, jakie mogą być konieczne do uznania przez prawo krajowe za przestępstwa karne zachowań, o których mowa w Artykułach 2 i 3, jeśli dotyczą one jakiejkolwiek osoby będącej członkiem jakiegokolwiek zgromadzenia przedstawicielskiego sprawującego władzę ustawodawczą lub administracyjną w jakimkolwiek innym Państwie.

Artykuł 7 - Przekupstwo czynne w sektorze prywatnym

Każda Strona przyjmie takie środki ustawodawcze i inne, jakie mogą być konieczne do uznania przez prawo krajowe za przestępstwa karne, umyślnych czynów popełnianych w trakcie działalności gospodarczej, polegających na obiecywaniu, proponowaniu lub wręczaniu, bezpośrednio lub pośrednio, jakiejkolwiek osobie kierującej lub pracującej na rzecz jakiegokolwiek podmiotu gospodarczego w sektorze prywatnym, w jakimkolwiek charakterze, jakichkolwiek nienależnych korzyści, dla niej samej lub na rzecz jakiejkolwiek innej osoby, w zamian za działanie lub zaniechanie które naruszają ich obowiązki.

Artykuł 8 - Przekupstwo bierne w sektorze prywatnym

Każda Strona przyjmie takie środki ustawodawcze i inne, jakie mogą być konieczne do uznania przez prawo krajowe za przestępstwa karne, umyślnych czynów popełnianych w trakcie działalności gospodarczej, polegających na żądaniu lub przyjmowaniu przez jakąkolwiek osobę kierującą lub pracującą na rzecz jakiegokolwiek podmiotu gospodarczego w sektorze prywatnym, w jakimkolwiek charakterze, jakichkolwiek nienależnych korzyści, lub akceptowaniu propozycji lub obietnicy takich korzyści w zamian za działanie lub zaniechanie, które naruszają ich obowiązki.

Artykuł 9 - Przekupstwo funkcjonariuszy organizacji międzynarodowych

Każda Strona przyjmie takie środki ustawodawcze i inne, jakie mogą być konieczne do uznania przez prawo krajowe za przestępstwa karne zachowań, o których mowa w Artykułach 2 i 3, jeśli dotyczą one jakiegokolwiek funkcjonariusza lub innego pracownika zatrudnionego na podstawie umowy o pracę w rozumieniu przepisów dla pracowników, jakiejkolwiek publicznej międzynarodowej lub ponadnarodowej organizacji lub ciała, których Strona jest członkiem, oraz jakiejkolwiek osoby,, czy to oddelegowanej czy też nie, wykonującej funkcje odpowiadające funkcjom .wykonywanym przez takich funkcjonariuszy lub agentów.

Artykuł 10 - Przekupstwo członków międzynarodowych zgromadzeń parlamentarnych

Każda Strona przyjmie takie środki ustawodawcze i inne, jakie mogą być konieczne do uznania przez prawo krajowe za przestępstwa karne zachowań, o których mowa w Artykule 4, jeśli dotyczą one jakichkolwiek członków zgromadzeń parlamentarnych organizacji międzynarodowych lub ponadnarodowych, których Strona jest członkiem.

Artykuł 11 - Przekupstwo sędziów i funkcjonariuszy sądów międzynarodowych

Każda Strona przyjmie takie środki ustawodawcze i inne, jakie mogą być konieczne do uznania przez prawo krajowe za przestępstwa karne zachowań, o których mowa w Artykułach 2 i 3, jeśli dotyczą one jakiejkolwiek osoby piastującej urząd sądowniczy, lub funkcjonariusza jakiegokolwiek międzynarodowego sądu, którego jurysdykcję Strona uznaje.

Artykuł 12- Handel wpływami

Każda Strona przyjmie takie środki ustawodawcze i inne, jakie mogą być konieczne do uznania przez prawo krajowe za przestępstwa karne, umyślnych czynów, polegających na obiecywaniu, wręczaniu lub proponowaniu, bezpośrednio lub pośrednio, jakichkolwiek nienależnych korzyści, komukolwiek, kto stwierdza lub potwierdza, że może w zamian za to wywrzeć niewłaściwy wpływ na podjęcie decyzji przez którąkolwiek z osób wymienionych w Artykułach 2, 4 do 6, 9 do 11, dla niego samego (lub niej samej) lub na rzecz jakiejkolwiek innej osoby, oraz polegających na żądaniu lub przyjmowaniu takich korzyści lub przyjmowaniu propozycji lub obietnicy tychże w zamian za wywarcie takiego wpływu, niezależnie od tego, czy wpływ ten zostaje wywarty oraz od tego, czy przypuszczalny wpływ prowadziłby do zamierzonego skutku, czy też nie.

Artykuł 13 - Pranie pieniędzy pochodzących z przestępstw korupcyjnych

Każda Strona przyjmie takie środki ustawodawcze i inne, jakie mogą być konieczne do uznania przez prawo krajowe za przestępstwa karne zachowań, o których mowa w Konwencji Rady Europy Nr 141, Artykuł 6 ustępy 1 i 2, pod warunkami tam określonymi, kiedy przestępstwo źródłowe jest którymkolwiek z przestępstw karnych określonych zgodnie z Artykułami 2 do 12 niniejszej Konwencji, w zakresie, w jakim Strona nie poczyniła zastrzeżeń dotyczących tych przestępstw, lub nie uznaje ich za poważne przestępstwa w rozumieniu swojego ustawodawstwa dotyczącego prania pieniędzy.

Artykuł 14 - Przestępstwa księgowe

Każda Strona przyjmie takie środki ustawodawcze i inne, jakie mogą być konieczne do uznania za przestępstwa podlegające sankcjom karnym lub innym, na mocy prawa krajowego, następujących umyślnych działań lub zaniechań, popełnionych w celu dokonania, ukrycia lub zamaskowania przestępstw, o których mowa w Artykułach 2 do 12, w zakresie, w jakim Strona nie zgłosiła zastrzeżenia:

a) tworzenie lub używanie faktury lub jakiegokolwiek innego dokumentu księgowego lub zapisu zawierającego fałszywą lub niepełną informację;

b) nieprawne zaniechanie dokonania zapisu wypłaty

Artykuł 15- Czyny polegające na współuczestnictwie

Każda Strona przyjmie takie środki ustawodawcze i inne, jakie mogą być konieczne do uznania przez prawo krajowe za przestępstwo karne udzielenie pomocy do popełnienia przestępstwa karnego, określonego zgodnie z niniejszą Konwencją.

Artykuł 16 - Immunitet

Przepisy niniejszej Konwencji nie naruszają postanowień żadnego Traktatu, Protokołu lub Statutu, jak również tekstów je wprowadzających, w odniesieniu do cofnięcia immunitetu.

Artykuł 17 - Jurysdykcja

1. Każda Strona przyjmie takie środki ustawodawcze i inne, jakie mogą być konieczne do ustanowienia swej jurysdykcji wobec przestępstwa kryminalnego określonego zgodnie z Artykułami 2 do 14 niniejszej Konwencji, kiedy:

a) przestępstwo zostało popełnione w całości lub w części na jej terytorium;

b) przestępca jest jednym z jej obywateli, jednym z jej funkcjonariuszy publicznych lub członkiem jednego z jej zgromadzeń przedstawicielskich;

c) przestępstwo dotyczy jednego z jej funkcjonariuszy publicznych lub członków jednego z jej zgromadzeń przedstawicielskich lub jakiejkolwiek osoby, o której mowa w Artykułach, będącej równocześnie jednym z jej obywateli.

1. Każda ze stron może, w momencie składania podpisu lub składania instrumentu ratyfikacyjnego, przyjęcia lub przystąpienia, poprzez oświadczenie skierowane do Sekretarza Generalnego Rady Europy, zadeklarować, iż zastrzega sobie prawo do nie stosowania lub stosowania tylko w konkretnych przypadkach lub warunkach, reguł jurysdykcji określonych w ustępach 1 b) i c), niniejszego Artykułu lub jakiejkolwiek jego części.

2. Jeśli Strona uczyniła użytek z możliwości zastrzeżenia przewidzianego w ustępie 2 niniejszego Artykułu, przyjmie takie środki ustawodawcze, jakie mogą być konieczne do ustanowienia jurysdykcji wobec przestępstw kryminalnych określonych zgodnie z niniejszą Konwencją, w przypadkach kiedy domniemany sprawca przebywa na jej terytorium, a nie zostaje on wydany innej Stronie po złożeniu wniosku o wydanie jedynie ze względu na jego obywatelstwo.

3. Konwencja niniejsza nie wyłącza żadnej jurysdykcji w sprawach karnych wykonywanej przez Stronę zgodnie z jej prawem krajowym.

Artykuł 18 - Odpowiedzialność osób prawnych

1. Każda Strona przyjmie takie środki ustawodawcze i inne, jakie mogą być konieczne do zapewnienia, by osoby prawne mogły odpowiadać za przestępstwa karne czynnego przekupstwa, handlu wpływami i prania pieniędzy, określone zgodnie z niniejszą Konwencją, popełnione na ich korzyść przez jakąkolwiek osobę fizyczną, działającą indywidualnie, albo jako część organu osoby prawnej, która posiada wiodącą rolę w ramach osoby prawnej, na podstawie:

pełnomocnictwa do reprezentowania tej osoby prawnej, lub

uprawnienia do podejmowania decyzji w imieniu tej osoby prawnej, lub

uprawnienia do sprawowania kontroli w obrębie tej osoby prawnej jak również za udział takich osób fizycznych w wymienionych wyżej przestępstwach jako współsprawców lub podżegaczy.

2. Poza przypadkami już przewidzianymi w ustępie 1, każda Strona przyjmie środki konieczne do zapewnienia, by osoby prawne mogły odpowiadać! prawnie, kiedy brak nadzoru lub kontroli ze strony osoby fizycznej, o której mowa w ustępie 1, umożliwił popełnienie przestępstw karnych wspomnianych w ustępie 1, na korzyść tej osoby prawnej, przez podporządkowaną osobę fizyczną.

3. Odpowiedzialność osoby prawnej na mocy ustępów 1 i 2 nie wyklucza postępowania karnego przeciw osobom, które są sprawcami, podżegaczami lub współsprawcami przestępstw karnych wspomnianych w ustępie 1.

Artykuł -19 Sankcje i środki

1. Biorąc pod uwagę poważny charakter przestępstw karnych określonych zgodnie z niniejszą Konwencją, każda Strona zapewni, w odniesieniu do przestępstw, określonych w Artykułach 2 do 14, skuteczne, proporcjonalne i zniechęcające sankcje i środki, obejmujące - w przypadku popełnienia tych przestępstw przez osoby fizyczne - kary pozbawienia wolności, które dają podstawę do ekstradycji.

2. Każda ze Stron zapewni, żeby osoby prawne odpowiedzialne na mocy Artykułu 18 ustępy 1 i 2, podlegały skutecznym, proporcjonalnym i zniechęcającym sankcjom karnym i lub innym, w tym sankcjom pieniężnym.

3. Każda Strona przyjmie takie środki ustawodawcze i inne, jakie mogą być konieczne do umożliwienia konfiskaty lub innego sposobu pozbawienia narzędzi oraz dochodów z przestępstw karnych, określonych zgodnie z niniejszą Konwencją, lub mienia, którego wartość odpowiada takim dochodom.

Artykuł 20 - Organy wyspecjalizowane

Każda Strona przyjmie takie środki, jakie mogą być konieczne do zapewnienia specjalizacji osób i organów w zwalczaniu korupcji. Będą one dysponować konieczną niezależnością zgodnie z podstawowymi zasadami porządku prawnego Strony, w celu umożliwienia im skutecznego wykonywania ich funkcji w sposób wolny od niewłaściwych nacisków. Strona zapewni personelowi takich jednostek odpowiednie szkolenie i zasoby finansowe do wykonywania ich zadań.

Artykuł 21 - Współpraca organów krajowych

Każda Strona przyjmie takie środki, jakie mogą być konieczne do zapewnienia, by organy publiczne, jak również wszyscy funkcjonariusze publiczni współpracowali, zgodnie z prawem krajowym, z organami, które są odpowiedzialne za wykrywanie i ściganie przestępstw karnych: a. przez informowanie tych ostatnich organów, z własnej inicjatywy, o uzasadnionych podejrzeniach, iż zostało popełnione którekolwiek z przestępstw karnych określonych zgodnie z Artykułami 2 do 14, i lub

b. przez udzielanie tym organom, na ich żądanie, wszelkich koniecznych informacji.

Artykuł 22 - Ochrona osób współpracujących z wymiarem sprawiedliwości i świadków

Każda Strona przyjmie takie środki, jakie mogą być konieczne do zapewnienia skutecznej i właściwej ochrony:

l. osób, powiadamiających o przestępstwach karnych określonych zgodnie z Artykułami 2 do 14, lub w inny sposób współpracujących z organami dochodzeniowymi lub organami ścigania;

II. świadków składających zeznania dotyczące tych przestępstw.

Artykuł 23 - Środki ułatwiające gromadzenie dowodów i konfiskatę dochodów

1. Każda Strona przyjmie takie środki ustawodawcze i inne, jakie mogą być konieczne, wliczając w to zastosowanie specjalnych technik dochodzeniowych, zgodnie z prawem krajowym, dla ułatwienia gromadzenia dowodów dotyczących przestępstw określonych zgodnie z Artykułami 2 do 14 niniejszej Konwencji oraz identyfikacji, zlokalizowania, zamrożenia i zajęcia narzędzi i dochodów z korupcji lub mienia wartości którego odpowiada takim dochodom, podlegających środkom ustanowionym zgodnie z ustępem 3 Artykułu 19 niniejszej Konwencji.

2. Każda Strona przyjmie takie środki ustawodawcze i inne, jakie mogą być konieczne do umocowania jej sądów lub innych właściwych organów do nakazywania udostępnienia lub do zajmowania zapisów bankowych, finansowych lub handlowych, w celu prowadzenia działań, o których mowa w ustępie 1 tego Artykułu.

3. Tajemnica bankowa nie stanowi przeszkody dla środków przewidzianych w ustępach 1 i 2 tego Artykułu.