5. Federalne władze oświatowe

Artykuł 81a

(1) Administracja federalna w dziedzinie szkolnictwa, wychowania i w sprawach internatów jest wykonywana przez odpowiedniego ministra federalnego oraz - o ile nie dotyczy to spraw szkół wyższych i akademii sztuk pięknych, a także spraw szkół rolniczych i leśnych, spraw wychowania rolniczego i leśnego oraz internatów w tych szkołach - przez federalne władze oświatowe podległe ministrowi federalnemu,. Do prowadzenia wykazów osób objętych obowiązkiem szkolnym mogą być włączone gminy w zleconym zakresie działania federacji.

(2) Jako władze oświatowe tworzy się na obszarze każdego kraju krajową radę szkolną, a na obszarze okręgu okręgową radę szkolną. W Wiedniu krajowa rada szkolna wykonuje także zadania okręgowej rady szkolnej i nosi nazwę Miejska Rada Szkolna dla Wiednia. Rzeczowy zakres działania krajowych i okręgowych rad szkolnych reguluje federalna ustawa.

(3) Dla regulowanego przez ustawę ustroju federalnych władz oświatowych obowiązują następujące wytyczne:

a) W ramach federalnych władz szkolnych tworzone są kolegia. Uprawnieni do głosowania członkowie kolegiów krajowych rad szkolnych są powoływani w ilości odpowiadającej stosunkowi sił partii w parlamencie krajowym, członkowie kolegiów okręgowych rad szkolnych w proporcji do liczby głosów uzyskanych w okręgu w ostatnich wyborach do parlamentu krajowego przez partie reprezentowane w parlamencie krajowym. Dopuszczalne jest powoływanie wszystkich lub pewnej części członków kolegiów przez parlament krajowy.

b) Prezesem krajowej rady szkolnej jest naczelnik kraju, przewodniczącym okręgowej rady szkolnej - kierownik okręgowych władz administracyjnych. Jeżeli jest ustawowo przewidziane powołanie osoby kierującej urzędem prezesa krajowej rady szkolnej, wstępuje ona w kompetencje prezesa we wszystkich sprawach, których ten nie zastrzegł dla siebie. Jeżeli jest ustawowo przewidziane powołanie wiceprezesa, ma on prawo wglądu do dokumentów i doradzania; powołuje się wiceprezesa w każdym z pięciu krajów, które miały największą liczbę mieszkańców według wyników ostatniego, przed wejściem w życie niniejszej ustawy konstytucyjnej, spisu powszechnego.

c) Ustawa określa zakres działania kolegiów i prezesów (przewodniczących) krajowych i okręgowych rad oświatowych. Kolegia są uprawnione do wydawania zarządzeń i ogólnych wytycznych, do powoływania funkcjonariuszy, do przedstawienia propozycji nominacyjnych, jak również do wyrażania opinii dotyczących projektów ustaw i rozporządzeń.

d) W nagłych przypadkach, gdy odroczenie do następnego posiedzenia kolegium nie jest dopuszczalne, prezes (przewodniczący) ma prawo załatwiać sprawy należące do zakresu działania kolegium, niezwłocznie powiadamiając o tym kolegium.

e) Jeżeli kolegium nie jest zdolne do podjęcia uchwały dłużej niż dwa miesiące, wówczas na dalszy okres niezdolności zadania kolegium przechodzą na prezesa (przewodniczącego). W takich przypadkach prezes (przewodniczący) wstępuje w miejsce kolegium.

(4) W sprawach należących do zakresu działania kolegium nie mogą być wydawane wytyczne (art. 20 ust. 1). Nie dotyczy to wytycznych uchylających uchwałę kolegium podjętą niezgodnie z prawem lub zarządzenie wydane przez kolegium. Takie wytyczne wymagają uzasadnienia. Władze oświatowe, do których skierowane są wytyczne, mogą, na podstawie uchwały kolegium, wnieść skargę bezpośrednio do Trybunału Administracyjnego, na podstawie art. 129 i następnych.

(5) Właściwy minister federalny może osobiście lub za pośrednictwem organów kierowanego przez niego ministerstwa federalnego badać sytuację i dokonania także tych szkół i internatów, które podlegają ministrowi federalnemu za pośrednictwem krajowych rad szkolnych. O stwierdzonych uchybieniach - poza określonymi w art. 14 ust. 8 - powiadamia się krajową radę szkolną w celu zajęcia przez nią stanowiska.

Artykuł 81b

(1) Krajowe rady szkolne formułują propozycje obejmujące po trzech kandydatów:

a) dotyczące obsady federalnych stanowisk dla dyrektorów, nauczycieli i wychowawców szkół i internatów podległych krajowym radom szkolnym,

b) dotyczące obsady federalnych stanowisk dla urzędników krajowych i okręgowych rad szkolnych, nadzorujących szkoły, jak również dotyczące powierzania nauczycielom funkcji nadzorczych,

c) dotyczące powołania przewodniczącego i członków komisji egzaminacyjnych na stanowiska nauczycielskie w szkołach wyższych i specjalnych.

(2) Propozycje, o których mowa w ust. 1, są przedstawiane właściwemu ministrowi federalnemu, zgodnie z art. 66 ust. 1 lub art. 67 ust. 1, bądź też na podstawie innych postanowień. Wybór spośród przedstawionych kandydatur należy do ministra federalnego.

(3) W każdej krajowej radzie szkolnej tworzy się komisje kwalifikacyjne i dyscyplinarne pierwszej instancji dla dyrektorów, pozostałych nauczycieli i wychowawców, którzy pozostają w publicznoprawnym stosunku służbowym do federacji i funkcjonują w jednej z podległych krajowej radzie oświatowej szkole (internacie). Szczegóły określa ustawa federalna.