Konstytucja Finlandii Rozdział 10
Rozdział 10
Przestrzeganie praworządności
§ 106
Pierwszeństwo Konstytucji
Jeżeli zastosowanie przepisu ustawy w sprawie rozpatrywanej przez sąd
byłoby wyraźnie sprzeczne z Konstytucją, sąd przyjmuje pierwszeństwo przepisu
Konstytucji.
§ 107
Podporządkowanie niższych aktów prawnych
Jeżeli przepis dekretu lub innego aktu podustawowego jest sprzeczny z
Konstytucją lub inną ustawą, nie może być on stosowany przez sąd lub inny
organ władzy publicznej.
§ 108
Obowiązki Kanclerza Sprawiedliwości
Kanclerz Sprawiedliwości nadzoruje zgodność z prawem aktów urzędowych
Rady Państwa i Prezydenta Republiki. Kanclerz Sprawiedliwości czuwa również,
by sądy i inne organy władzy oraz urzędnicy i pracownicy publiczni, a także
inne osoby wykonując funkcje publiczne, przestrzegały prawa i wypełniały
swoje obowiązki. Sprawując swój urząd, Kanclerz Sprawiedliwości nadzoruje
przestrzeganie konstytucyjnych praw i wolności, a także praw człowieka.
Kanclerz Sprawiedliwości przedstawia na życzenie prezydenta, Rady Państwa
i ministrów informacje i opinie w kwestiach prawnych.
Kanclerz Sprawiedliwości przedstawia parlamentowi i Radzie Państwa coroczne
sprawozdanie z wykonania swoich obowiązków i ocenę stanu przestrzegania
prawa.
§ 109
Obowiązki Parlamentarnego Ombudsmana
Parlamentarny Ombudsman czuwa, by sądy i inne organy władzy oraz urzędnicy,
pracownicy publiczni, a także inne osoby wykonując funkcje publiczne, przestrzegały
prawa i wypełniały swoje obowiązki. Sprawując swój urząd, Parlamentarny Ombudsman
nadzoruje przestrzeganie konstytucyjnych wolności i praw, a także praw człowieka.
Parlamentarny Ombudsman przedstawia parlamentowi coroczne sprawozdanie
dotyczące swojej aktywności, jak również stanu wymiaru sprawiedliwości i
obserwacje na temat niedociągnięć w ustawodawstwie.
§ 110
Prawo Kanclerza Sprawiedliwości i Parlamentarnego Ombudsmana
do wnoszenia oskarżenia i podział obowiązków między nimi
Decyzja o wniesieniu oskarżenia przeciwko sędziemu, który sprawując funkcję,
naruszył prawo, podejmowana jest przez Kanclerza Sprawiedliwości lub Parlamentarnego
Ombudsmana. Kanclerz Sprawiedliwości i Parlamentarny Ombudsman mogą oskarżać
lub zdecydować o wniesieniu oskarżenia także w innych sprawach będących w
zakresie ich nadzoru nad przestrzeganiem prawa.
Przepisy dotyczące podziału obowiązków pomiędzy Kanclerzem Sprawiedliwości
a Parlamentarnym Ombudsmanem określa ustawa, jednakże bez ograniczenia uprawnień
każdego z nich w nadzorowaniu przestrzegania prawa.
§ 111
Prawo Kanclerza Sprawiedliwości i Parlamentarnego Ombudsmana do informacji
Kanclerz Sprawiedliwości i Parlamentarny Ombudsman mają prawo do uzyskiwania
od organów władzy publicznej i innych osób wykonujących funkcje publiczne
wszelkich informacji niezbędnych do sprawowania przez nich nadzoru nad przestrzeganiem
prawa. Kanclerz Sprawiedliwości jest obecny na posiedzeniach Rady Państwa
i podczas przedstawiania przez Radę Państwa spraw Prezydentowi Republiki.
Parlamentarny Ombudsman ma prawo być obecny w trakcie tych posiedzeń i prezentacji.
§ 112
Nadzór nad przestrzeganiem prawa w sprawach
czynności urzędowych Rady Państwa i prezydenta
Jeżeli Kanclerz Sprawiedliwości stwierdzi, iż zgodność z prawem decyzji
lub czynności Rady Państwa, ministra lub Prezydenta Republiki wymaga komentarza,
powinien przedstawić uwagi, z uzasadnieniem, dotyczące wspomnianej decyzji
lub czynności. Jeżeli uwagi zostaną pominięte, Kanclerz Sprawiedliwości wnosi
swoje uwagi do protokółu posiedzenia Rady Państwa i, jeżeli jest to konieczne,
podejmuje inne działania. Parlamentarny Ombudsman ma analogiczne prawo do
formułowania uwag i podejmowania działań.
Jeżeli decyzja podjęta przez prezydenta jest niezgodna z prawem, Rada Państwa
po uzyskaniu opinii Kanclerza Sprawiedliwości informuje, że decyzja nie może
być wykonana, i zwraca się do prezydenta o zmianę decyzji lub jej wycofanie.
§ 113
Odpowiedzialność karna Prezydenta Republiki
Jeżeli Kanclerz Sprawiedliwości, Parlamentarny Ombudsman lub Rada Państwa
uznają, że Prezydent Republiki dopuścił się zbrodni zdrady ojczyzny, zdrady
lub zbrodni wobec ludzkości, informują o tym parlament. Jeżeli parlament
większością 3/4 oddanych głosów zdecyduje o wniesieniu oskarżenia, Prokurator
Generalny przedstawia oskarżenie Trybunałowi Stanu, a prezydent na czas postępowania
zostaje zawieszony w czynnościach. W innym przypadku oskarżenie prezydenta
w związku z piastowanym urzędem nie może zostać wniesione.
§ 114
Oskarżenie ministra
Oskarżenie przeciwko członkowi Rady Państwa o sprzeczne z prawem działania
w trakcie pełnienia urzędu rozpatrywane jest przez Trybunał Stanu, zgodnie
ze szczegółowymi przepisami zawartymi w ustawie.
Decyzja o wniesieniu oskarżenia podejmowana jest przez parlament po uzyskaniu
opinii Komisji Konstytucyjnej dotyczącej niezgodności z prawem działań ministra.
Przed podjęciem decyzji o wniesieniu oskarżenia, parlament umożliwia członkowi
Rady Państwa złożenie wyjaśnień. Rozpatrzenie sprawy w komisji następuje
w obecności wszystkich jej członków.
Oskarżenie przeciwko członkowi Rady Państwa przedstawiane jest przez Prokuratora
Generalnego.
§ 115
Wszczęcie sprawy dotyczącej odpowiedzialności prawnej ministra
Inicjatywa w sprawie zgodności z prawem działań urzędowych ministra może
być podjęta w Komisji Konstytucyjnej parlamentu na podstawie:
1) doniesienia do Komisji Konstytucyjnej złożonego przez Kanclerza Sprawiedliwości
lub Parlamentarnego Ombudsmana,
2) wniosku podpisanego przez przynajmniej dziesięciu deputowanych, jak
również
3) na życzenie śledcze skierowane do Komisji Konstytucyjnej przez każdą
inną stałą komisję parlamentu.
Komisja Konstytucyjna może wszcząć badanie zgodności z prawem działań urzędowych
ministra również z własnej inicjatywy.
§ 116
Przesłanki wstępne wniesienia oskarżenia przeciwko ministrowi
Decyzja o wniesieniu oskarżenia przeciwko członkowi Rady Państwa może zostać
podjęta, jeżeli dopuścił się on poważnego naruszenia swoich obowiązków lub
sprawował urząd w inny sposób oczywiście sprzeczny z prawem.
§ 117
Odpowiedzialność prawna Kanclerza Sprawiedliwości
i Parlamentarnego Ombudsmana
Do wszczęcia sprawy dotyczącej zgodności z prawem działania Kanclerza Sprawiedliwości
i Parlamentarnego Ombudsmana, wniesienia oskarżenia przeciwko Kanclerzowi
Sprawiedliwości i Parlamentarnemu Ombudsmanowi o sprzeczne z prawem działania
w trakcie sprawowania urzędu, jak również do rozpatrywania oskarżenia odnoszą
się przepisy §§ 114 i 115 dotyczące członków Rady Państwa.
§ 118
Odpowiedzialność za sprawowanie urzędu
Urzędnik jest odpowiedzialny za zgodne z prawem sprawowanie urzędu. Urzędnik
jest odpowiedzialny również za decyzje organu kolegialnego, za podjęciem
których, jako członek organu, się wypowiedział.
Sprawozdawca ponosi odpowiedzialność za decyzję podjętą na podstawie jego
sprawozdania, chyba że złożył sprzeciw wobec tej decyzji.
Każdy, kto ucierpiał z powodu naruszenia jego praw lub poniósł straty z
powodu sprzecznego z prawem działania lub bezczynności urzędnika bądź innej
osoby wykonującej funkcje publiczne, ma prawo, w trybie szczegółowo określonym
w ustawie, domagać się oskarżenia i ukarania urzędnika lub innej osoby wykonującej
funkcje publiczne oraz poniesienia odpowiedzialności przez organ publiczny,
urzędnika lub wykonującego funkcje publiczne za wyrządzone szkody. Prawo wniesienia
oskarżenia nie przysługuje, jeżeli zgodnie z Konstytucją, oskarżenie rozstrzygane
jest przez Trybunał Stanu.