Konstytucja Finlandii Rozdział 11
Rozdział 11
Administracja i samorząd
§ 119
Administracja państwowa
W uzupełnieniu administracji centralnej wykonywanej przez Radę Państwa
i ministerstwa, administracja państwowa składa się z urzędów, agencji i innych
organów. Państwo może posiadać także organy regionalne i lokalne. Szczegółowe
przepisy dotyczące administracji podporządkowanej parlamentowi określone
są przez ustawę.
Ogólne podstawy funkcjonowania organów administracji państwowej określa
ustawa, jeżeli ich obowiązki obejmują wykonywanie władzy publicznej. Podstawy
funkcjonowania regionalnych i lokalnych organów państwa także określa ustawa.
W innych przypadkach przepisy dotyczące jednostek administracji państwowej
mogą być określane na mocy rozporządzenia.
§ 120
Status Wysp Alandzkich
Wyspy Alandzkie posiadają samorząd, zgodnie z tym, co szczegółowo określono
w Ustawie o autonomii Wysp Alandzkich.
§ 121
Gminny i inny regionalny samorząd
Finlandia podzielona jest na gminy, których administracja opiera się na
samorządzie ich mieszkańców.
Przepisy dotyczące ogólnych podstaw funkcjonowania administracji gminnej
i zadań gmin określa ustawa.
Gminy mają prawo do nakładania podatków gminnych. Przepisy dotyczące ogólnych
zasad dotyczących nakładania podatków, podstaw opodatkowania, jak również
praw podatników, są określone w ustawie.
Kwestie dotyczące samorządu w jednostkach administracyjnych większych
niż gminy określa ustawa. W obrębie swoich zamieszkanych terenów Lapończykom
przysługuje autonomia językowa i kulturowa, określona w ustawie.
§ 122
Podział administracyjny
Przy organizacji administracjigranice pomiędzy jednostkami terytorialnymi
wytyczane są tak, aby fińskojęzyczna i szwedzkojęzyczna ludność miały możność
uzyskania świadczeń we własnym języku i na równych podstawach.
Przepisy dotyczące zasad podziału gminnego określa ustawa.
§ 123
Uniwersytety i inne instytucje edukacyjne
Uniwersytetom przysługuje autonomia, zgodnie ze szczegółowymi przepisami
ustawy.
Przepisy dotyczące zasad innych form kształcenia prowadzonych przez państwo
i gminy, jak również prawo do organizowania odpowiedniego kształcenia w
prywatnych instytucjach edukacyjnych określa ustawa.
§ 124
Delegowanie obowiązków administracyjnych na innych niż władze
Publiczne obowiązki administracji mogą być delegowane na innych tylko
ustawą lub na mocy ustawy, jeżeli jest to konieczne dla właściwej realizacji
obowiązków i jeżeli nie zagraża to konstytucyjnym prawom i wolnościom, bezpieczeństwu
prawnemu lub innym wymogom dobrej administracji. Obowiązki pociągające za
sobą znaczące wykonywanie władzy publicznej mogą być delegowane tylko na
rzecz władz publicznych.
§ 125
Wymagane kwalifikacje i podstawy mianowania na urzędy publiczne
Ustawa może określić, że tylko obywatele finlandzcy mogą być mianowani
na określone urzędy publiczne lub stanowiska.
Wymaganymi kwalifikacjami do urzędów publicznych są umiejętności, zdolności
i sprawdzone zasługi obywatelskie.
§ 126
Mianowanie na urzędy państwowe
Prezydent Republiki mianuje stałych sekretarzy ministerstw, stałego sekretarza
i referentów Urzędu Prezydenta Republiki, jak również szefów fińskich placówek
dyplomatycznych zagranicą. Prezydent mianuje i powołuje na stanowiska również
innych urzędników, których mianowanie niniejsza Konstytucja lub inna ustawa
odnosi do prerogatyw prezydenta.
Rada Państwa mianuje urzędników, których mianowanie, zgodnie z ustawą
lub niniejszą Konstytucją, nie należy do prerogatyw prezydenta, ministra
lub innej władzy publicznej.