Konstytucja Finlandii Rozdział 4

Rozdział 4
Funkcjonowanie parlamentu


§ 33
Sesja parlamentu

Parlament zbiera się corocznie na sesję w czasie, który sam określi. Prezydent Republiki ogłasza wówczas o otwarciu sesji parlamentu.
Sesja parlamentu trwa do czasu zebrania się parlamentu na kolejną sesję. Jednakże ostatnia sesja parlamentu przed wyborami powszechnymi trwa do momentu decyzji parlamentu o zakończeniu jego prac. Prezydent stwierdza wówczas zakończenie obrad parlamentu danej kadencji. Przewodniczący parlamentu ma jednak prawo, jeżeli jest to konieczne, do ponownego zwołania parlamentu przed odbyciem nowych wyborów powszechnych.

§ 34
Przewodniczący parlamentu i Rada Przewodniczących

Parlament wybiera spośród deputowanych na każdej sesji przewodniczącego i dwóch wiceprzewodniczących.
Wybory przewodniczącego i wiceprzewodniczących parlamentu odbywają się w zamkniętym tajnym głosowaniu. Deputowany, który otrzymał więcej niż połowę oddanych głosów, zostaje wybrany. Jeżeli nikt nie uzyskał wymaganej większości oddanych głosów w dwóch pierwszych głosowaniach, wybrany zostaje deputowany, który w trzecim głosowaniu otrzymał najwięcej głosów.
Przewodniczący i wiceprzewodniczący wspólnie z przewodniczącymi komisji stałych tworzą Radę Przewodniczących. Rada Przewodniczących wydaje dyspozycje dotyczące organizacji prac parlamentu i decyduje, zgodnie ze szczegółowymi przepisami niniejszej Konstytucji lub regulaminu obrad parlamentu, o trybie rozpatrywania spraw na sesji parlamentu. Rada Przewodniczących może wystąpić z inicjatywą uchwalenia lub zmiany ustawy o urzędnikach parlamentarnych lub regulaminu obrad parlamentu, jak również może przedkładać propozycje dotyczące innych przepisów związanych z funkcjonowaniem parlamentu.

§ 35
Komisje parlamentu

Parlamentpowołuje w każdej kadencji następujące komisje: Wielką Komisję, Komisję Konstytucyjną, Komisję Spraw Zagranicznych, Komisję Finansów i inne komisje stałe przewidziane w regulaminie obrad parlamentu. Ponadto, parlament może powołać komisję nadzwyczajną w celu przygotowania lub zbadania określonej sprawy.
Wielka Komisja składa się z dwudziestu pięciu członków. Komisja Konstytucyjna, Komisja Spraw Zagranicznych, Komisja Finansów składają się przynajmniej z siedemnastu członków każda. Inne komisje stałe składają się przynajmniej z jedenastu członków każda. Dodatkowo, każda komisja powinna mieć odpowiednią liczbę zastępców członków. Dla kworum w komisji wymagana jest obecność przynajmniej dwóch trzecich jej członków, chyba że dla rozpatrywania danej sprawy przewidziane jest wyższe kworum.

§ 36
Inne organy i delegaci wybierani przez parlament

Parlament wybiera Pełnomocników nadzorujących administrowanie i działalność Narodowego Funduszu Emerytalnego, zgodnie ze szczegółowymi przepisami zawartymi w ustawie.
Parlament wybiera inne niezbędne organy, zgodnie z przepisami zawartymi w niniejszej Konstytucji, innych ustawach i regulaminie obrad parlamentu.
Wybór przez parlament delegatów do instytucji powołanych na mocy umowy międzynarodowej lub do innych instytucji międzynarodowych określony jest przepisami ustawy lub regulaminu obrad parlamentu.

§ 37
Wybory organów parlamentu

Wybory organów parlamentu Komisje i inne organy parlamentu wybierane są na pierwszej sesji parlamentu nowej kadencji na okres całej kadencji, chyba że inaczej przewidziano w niniejszej Konstytucji, regulaminie obrad parlamentu lub w instrukcji dla danego organu uchwalonej przez parlament. Jednakże parlament, na podstawie propozycji Rady Przewodniczących, może zdecydować o ponownych wyborach danego organu w trakcie kadencji.
Parlament dokonuje wyboru komisji i innych organów. Jeżeli wyboru nie dokonano w drodze konsensusu, jest on dokonywany w proporcjonalnych wyborach.

§ 38
Parlamentarny Ombudsman

Parlament wybiera na okres czterech lat Parlamentarnego Ombudsmana i dwóch jego zastępców, wyróżniających się wiedzą prawniczą. Przepisy dotyczące Ombudsmana odnoszą się odpowiednio do jego zastępców.
Parlament może z nadzwyczaj ważnego powodu, po uzyskaniu opinii Komisji Konstytucyjnej, odwołać Ombudsmana przed upływem jego kadencji. Decyzja o odwołaniu musi zostać podjęta większością przynajmniej dwóch trzecich oddanych głosów.

§ 39
Wnoszenie spraw do rozpatrzenia w parlamencie

Sprawy do rozpatrzenia w parlamencie są wnoszone w drodze złożenia projektu przez rząd, zgłoszenia wniosku przez deputowanego lub w innym trybie przewidzianym w niniejszej Konstytucji albo w regulaminie obrad parlamentu.
Deputowani mają prawo zgłaszania:
1) wniosków ustawodawczych, zawierających propozycję uchwalenia i zmiany ustawy,
2) wniosków budżetowych, zawierających propozycję wydatków lub innej decyzji rozpatrywanej w ramach budżetu lub związanej z budżetem, jak również
3) wniosków, zawierających propozycję podjęcia prac ustawodawczych lub innych działań.

§ 40
Przygotowanie spraw

Projekty rządowe, wnioski deputowanych, sprawozdania przesłane do parlamentu, podobnie jak inne sprawy określone w niniejszej Konstytucji lub w regulaminie obrad parlamentu, są przygotowywane w komisjach przed ich ostatecznym rozpatrzeniem na posiedzeniu plenarnym.

§ 41
Rozpatrywanie spraw na posiedzeniu plenarnym

Projekty ustaw i projekty dotyczące regulaminu obrad parlamentu są rozpatrywane na posiedzeniu plenarnym w dwóch czytaniach. Projekty ustaw pozostawione w zawieszeniu i ustawy nie zatwierdzone są rozpatrywane na posiedzeniu plenarnym tylko w jednym czytaniu. Inne sprawy rozpatrywane są na posiedzeniu plenarnym w jednym czytaniu.
Decyzje na sesji plenarnej podejmowane są zwykłą większością oddanych głosów, chyba że inaczej określono w niniejszej Konstytucji. W przypadku równości głosów decyzja podejmowana jest przez losowanie, chyba że dla uchwalenia projektu wymagana jest kwalifikowana większość głosów. Szczegółowe przepisy dotyczące procedury głosowania zawarte są w regulaminie obrad parlamentu.

§ 42
Obowiązki przewodniczącego na posiedzeniu plenarnym

Przewodniczący zwołuje posiedzenia plenarne, przedstawia punkty porządku obrad i przewodniczy obradom, a także zapewnia przestrzeganie Konstytucji w trakcie rozpatrywania spraw na posiedzeniu plenarnym. Przewodniczący parlamentu nie może odmówić wprowadzenia do porządku obrad wniesionej sprawy ani poddania projektu pod głosowanie, chyba że uzna to za sprzeczne z Konstytucją, inną ustawą lub wcześniejszą uchwałą podjętą przez parlament. W takim przypadku przewodniczący uzasadnia przyczyny odmowy. Jeżeli parlament nie zgadza się z decyzją przewodniczącego, sprawa zostaje przekazana do Komisji Konstytucyjnej, która powinna niezwłocznie wypowiedzieć się, czy decyzja przewodniczącego była właściwa.
Przewodniczący nie bierze udziału ani w debacie, ani w głosowaniach na posiedzeniu plenarnym.

§ 43
Interpelacje

Grupa przynajmniej dwudziestu deputowanych może zgłosić interpelację do Rady Państwa lub poszczególnego ministra w sprawach należących do kompetencji Rady Państwa lub ministra. Odpowiedź na interpelację udzielana jest na plenarnym posiedzeniu parlamentu w ciągu piętnastu dni od jej otrzymania przez Radę Państwa.
Po debacie nad interpelacją przeprowadza się w parlamencie głosowanie w sprawie wotum zaufania dla Rady Państwa lub ministra, chyba że w trakcie debaty zostanie zgłoszony wniosek o wotum nieufności dla Rady Państwa lub ministra.

§ 44
Oświadczenia i sprawozdania Rady Państwa

Rada Państwa może przedstawić oświadczenie lub sprawozdanie w sprawach dotyczących zarządzania państwem lub stosunków międzynarodowych.
Po debacie nad oświadczeniem przeprowadza się w parlamencie głosowanie w sprawie wotum zaufania dla Rady Państwa lub ministra, chyba że w trakcie debaty nad oświadczeniem zostanie zgłoszony wniosek o wotum nieufności dla Rady Państwa lub ministra. Po debacie nad sprawozdaniem nie przeprowadza się głosowania w sprawie wotum zaufania dla Rady Państwa lub jej członka.

§ 45
Zapytania,informacje i debaty

Każdy deputowany ma prawo zgłoszenia zapytania do ministra w sprawach należących do jego kompetencji. Przepisy dotyczące zgłaszania zapytań i udzielania odpowiedzi określa regulamin obrad parlamentu.
Premier lub minister wyznaczony przez premiera może przedstawić w parlamencie informację o aktualnych kwestiach. Debaty o aktualnych kwestiach odbywają się na posiedzeniu plenarnym, zgodnie ze szczegółowymi przepisami zawartymi w regulaminie obrad parlamentu.
Parlament nie podejmuje uchwał w sprawach wymienionych w niniejszym paragrafie. Przy rozpatrywaniu tych spraw mogą ulec ograniczeniu przepisy § 31 ust.1 o prawie do wypowiedzi.

§ 46
Sprawozdania dla parlamentu

Rząd przedstawia parlamentowi coroczne sprawozdania ze swojej działalności i o środkach podjętych dla realizacji decyzji parlamentu, a także sprawozdanie o finansach publicznych i realizacji budżetu. Parlamentowi przedkłada się inne sprawozdania, zgodnie z przepisami niniejszej Konstytucji, ustaw i regulaminu obrad parlamentu.

§ 47
Prawoparlamentu do informacji

Parlament ma prawo do otrzymywania od Rady Państwa informacji potrzebnych do rozpatrywania spraw. Właściwy minister zapewnia, aby komisje stałe i inne organy parlamentu miały dostęp bez zwłoki do niezbędnych dokumentów i innych informacji, będących w posiadaniu władz.
Każda komisja stała ma prawo do otrzymywania informacji od Rady Państwa lub właściwego ministerstwa w sprawach będących w zakresie kompetencji komisji. Komisja stała może na podstawie informacji przyjąć uwagi kierowane do Rady Państwa lub ministerstwa.
Deputowany ma prawo do informacji, które są w posiadaniu władz i które są niezbędne do wykonywania obowiązków deputowanego, jeżeli informacje nie są uznane za tajne lub nie dotyczą rozpatrywanego projektu budżetu państwa.
Dodatkowo, prawo parlamentu do informacji w sprawach międzynarodowych określone jest przez inne postanowienia niniejszej Konstytucji.

§ 48
Prawo do obecności ministrów, Ombudsmana i Kanclerza Sprawiedliwości

Minister ma prawo do obecności i uczestniczenia w debacie podczas posiedzenia plenarnego parlamentu, nawet jeżeli nie jest deputowanym. Minister nie może być członkiem komisji stałej. Minister, który, zgodnie z § 59, wykonuje obowiązki Prezydenta Republiki, nie może jednocześnie uczestniczyć w pracy parlamentu.
Parlamentarny Ombudsman i Kanclerz Sprawiedliwości Rady Państwa mogą być obecni i uczestniczyć w debacie na plenarnym posiedzeniu parlamentu, kiedy rozpatrywane są ich sprawozdania lub inne kwestie podjęte z ich inicjatywy.

§ 49
Kontynuowanie rozpatrywania spraw

Rozpatrywanie spraw nie zakończonych w jednej sesji parlamentu jest kontynuowane na następnej sesji, chyba że w międzyczasie odbywają się powszechne wybory parlamentarne.
Rozpatrywanie interpelacji lub oświadczeń Rady Państwa nie jest kontynuowane na kolejnej sesji parlamentu. Rozpatrywanie sprawozdań Rady Państwa kontynuowane jest na następnej sesji parlamentu tylko wtedy, kiedy parlament tak zdecyduje.
Rozpatrywanie spraw międzynarodowych, które pozostały nierozstrzygnięte w parlamencie, może być kontynuowane na kolejnej sesji parlamentu po wyborach powszechnych, o ile jest to konieczne.

§ 50
Jawność działalności parlamentu

Plenarne posiedzenia parlamentu są otwarte dla publiczności, chyba że parlament z bardzo ważnych powodów zdecyduje inaczej w konkretnej sprawie. Parlament publikuje stenogramy obrad, zgodnie ze szczegółowymi przepisami zawartymi w regulaminie obrad parlamentu.
Posiedzenia komisji stałych są zamknięte dla publiczności. Jednak komisja stała może zdecydować, że posiedzenie będzie otwarte dla publiczności w części, w której uzyskuje informacje związane z rozpatrywaniem danej sprawy. Protokół komisji stałej i inne jej dokumenty są jawne, chyba że przewidziano inaczej w regulaminie obrad parlamentu lub komisja stała zdecyduje inaczej w konkretnej sprawie.
Członkowie komisji stałej przestrzegają koniecznego stopnia tajności, który komisja stała ustali w konkretnej sprawie. Przy rozpatrywaniu kwestii stosunków międzynarodowych Finlandii lub spraw dotyczących Unii Europejskiej, członkowie komisji stałej przestrzegają koniecznego stopnia tajności, ustalonego przez Komisję Spraw Zagranicznych lub Wielką Komisję, po wysłuchaniu opinii Rady Państwa, a wymaganego w tych kwestiach.

§ 51
Języki w pracy parlamentu

W pracy parlamentu używa się języka fińskiego lub szwedzkiego.
Dokumenty, które są niezbędne dla wniesienia sprawy do rozpatrzenia w parlamencie, przedkładane są przez rząd i inne władze w językach fińskim i szwedzkim. Odpowiedzi i oświadczenia parlamentu, sprawozdania i opinie komisji stałych, jak również pisemne propozycje Rady Przewodniczących, powinny być sporządzone w językach fińskim i szwedzkim.

§ 52
Regulamin obrad parlamentu, regulaminy i instrukcje

Szczegółowe przepisy dotyczące procedury posiedzeń parlamentu i jego organów, jak również prac parlamentu, zawarte są w regulaminie obrad parlamentu. Regulamin obrad parlamentu uchwalany jest na posiedzeniu plenarnym w trybie właściwym dla rozpatrywania projektów ustaw i publikowany w Finlands Författningssamling.
Parlament może uchwalić dla organów administracji wewnętrznej parlamentu regulamin wyborów przeprowadzanych w parlamencie i innych szczegółowych prac parlamentu. Ponadto, parlament może wydawać instrukcje dla organów, które powołuje.

§ 53
Referendum

Decyzja o zarządzeniu referendum konsultacyjnego ogłaszana jest w formie ustawy, która zawiera przepisy określające datę referendum i alternatywne odpowiedzi przedkładane głosującym.
Przepisy o trybie przeprowadzenia referendum określa ustawa.