Konstytucja Finlandii Rozdział 5
Rozdział 5
Prezydent Republiki i Rada Państwa
§ 54
Wybory Prezydenta Republiki
Prezydent Republiki jest wyłaniany w wyborach bezpośrednich na okres sześciu
lat. Prezydentem może być rodowity obywatel finlandzki. Ta sama osoba może
być wybrana na prezydenta nie więcej niż na dwie kolejne kadencje.
Kandydat, który w wyborach uzyska ponad połowę oddanych głosów, zostaje
wybrany na Prezydenta Republiki. Jeżeli żaden z kandydatów nie uzyska większości
oddanych głosów, przeprowadzane są nowe wybory z udziałem dwóch kandydatów,
którzy otrzymali najwięcej głosów. Na prezydenta wybrany zostaje wówczas
ten kandydat, który w nowych wyborach otrzyma większość głosów. Jeżeli zgłoszony
zostaje tylko jeden kandydat, zostaje on/ona uznany za prezydenta bez przeprowadzania
wyborów.
Prawo zgłoszenia kandydata w wyborach prezydenckich przysługuje każdej
zarejestrowanej partii, z której listy wyborczej w ostatnich wyborach parlamentarnych
wybrany został przynajmniej jeden deputowany lub grupa dwudziestu tysięcy
obywateli uprawnionych do głosowania. Przepisy dotyczące terminu wyborów
i szczegółowego trybu przeprowadzania wyborów prezydenta określa ustawa.
§ 55
Kadencja prezydenta
Prezydent Republiki obejmuje urząd w pierwszy dzień kolejnego miesiąca
po wyborach.
Kadencja prezydenta zostaje zakończona, gdy urząd obejmuje prezydent wybrany
w kolejnych wyborach.
Jeżeli prezydent umrze lub Rada Państwa stwierdzi, że prezydent jest niezdolny
do sprawowania swojego urzędu, nowy prezydent powinien zostać wybrany w możliwie
najkrótszym czasie.
§ 56
Uroczyste ślubowanie
Obejmując urząd, prezydent składa przed parlamentem następujące uroczyste
ślubowanie:
“Ja, (pełne nazwisko) wybrany przez naród Finlandii na urząd Prezydenta
Republiki Finlandii, przyrzekam niniejszym, że sprawując urząd prezydenta,
będę lojalnie i wiernie przestrzegał Konstytucji i ustaw Republiki i ze wszystkich
moich sił będę pracował dla dobra narodu Finlandii”.
§ 57
Obowiązki prezydenta
Prezydent Republiki wypełnia obowiązki określone w niniejszej Konstytucji
lub przewidziane w innych ustawach.
§ 58
Podejmowanie decyzji przez prezydenta
Prezydent Republiki podejmuje decyzje w Radzie Państwa na podstawie projektu
decyzji przedłożonej przez Radę Państwa.
Jeżeli prezydent nie podejmie decyzji zgodnie z projektem Rady Państwa,
sprawa zostaje zwrócona Radzie Państwa do ponownego przygotowania. Jeżeli
sprawa dotyczy wniesienia lub wycofania projektu ustawy, decyzja podejmowana
jest odtąd na podstawie nowego projektu Rady Państwa.
Niezależnie od postanowienia ust.1, prezydent w następujących sprawach
podejmuje decyzję bez przedłożonego przez Radę Państwa projektu:
1) powołania Rady Państwa i jej członków, jak również przyjęcia dymisji
Rady Państwa lub jej członka,
2) zarządzenia przedterminowych wyborów do parlamentu,
3) prawa łaski i innych spraw szczegółowo określonych w ustawie, dotyczących
poszczególnych osób lub spraw, które ze swej natury nie wymagają rozpatrzenia
na plenarnym posiedzeniu Rady Państwa, jak również
4) spraw, o których mowa w ustawie o samorządzie Wysp Alandzkich, innych
niż dotyczące finansów Wysp Alandzkich.
Projekt decyzji przedkładany jest prezydentowi przez ministra właściwego
w sprawie. Jednak projekt decyzji dotyczący zmiany składu Rady Państwa, a
odnoszący się do składu całej Rady Państwa, przedstawiany jest przez właściwego
sprawozdawcę Rady Państwa.
Prezydent decyduje w sprawach dowodzenia Siłami Zbrojnymi we współpracy
z właściwym ministrem i zgodnie ze szczegółowymi przepisami zawartymi w ustawie.
Prezydent, w trybie przewidzianym w ustawach, podejmuje decyzje co do mianowania
na stanowiska w Siłach Zbrojnych i w sprawach dotyczących Kancelarii Prezydenta
Republiki.
§ 59
Zastępstwo prezydenta
Jeżeli Prezydent Republiki nie może sprawować urzędu, jego obowiązki przejmuje
premier lub, jeżeli również premier nie może sprawować urzędu, minister piastujący
funkcję zastępcy premiera.
§ 60
Rada Państwa
Rada Państwa składa się z premiera i odpowiedniej liczby ministrów. Ministrami
mogą być obywatele finlandzcy znani z uczciwości i kompetentni.
Ministrowie ponoszą odpowiedzialność przed parlamentem za swoje czynności
urzędowe. Każdy minister biorący udział w rozpatrzeniu sprawy na posiedzeniu
Rady Państwa jest odpowiedzialny za podjętą decyzję, chyba że on/ona zgłosi
odrębne zdanie do protokołu.
§ 61
Powoływanie Rady Państwa
Parlament wybiera premiera, którego następnie Prezydent Republiki mianuje
na urząd. Pozostali ministrowie mianowani są przez prezydenta zgodnie z propozycją
premiera.
Przed wyborem premiera kluby parlamentarne prowadzą rozmowy o programie
rządu i składzie Rady Państwa. Na podstawie rezultatów tych rozmów i po wysłuchaniu
przewodniczącego parlamentu, prezydent informuje o nominacji kandydata na
premiera. Jeżeli nominowany kandydat uzyska w jawnym głosowaniu ponad połowę
oddanych głosów, zostaje wybrany na premiera.
Jeżeli nominowany kandydat nie uzyska wymaganej większości, w podobnym
trybie nominowany zostaje drugi kandydat. Jeżeli również nowy kandydat nie
uzyska ponad połowy oddanych głosów, wybór premiera dokonywany jest przez
parlament w jawnym głosowaniu. Wybrany w tym przypadku zostaje ten, kto
otrzyma największą liczbę głosów.
Kiedy powoływana jest Rada Państwa lub znacząco zmieniony zostaje jej skład,
parlament powinien obradować na sesji.
§ 62
Exposé programowe rządu
Rada Państwa niezwłocznie przedstawia swój program parlamentowi w formie
exposé. Podobną procedurę stosuje się w sytuacji, gdy znacząco zmieniony zostaje
skład Rady Państwa.
§ 63
Interesy osobiste ministrów
Członek Rady Państwa w trakcie pełnienia obowiązków ministra nie może zajmować
innego stanowiska publicznego ani sprawować innych funkcji, które mogłyby
niekorzystnie wpływać na wykonywanie obowiązków ministra lub podważać zaufanie
do jego działalności, jako członka Rady Państwa.
Każdy minister, po mianowaniu na stanowisko, powinien niezwłocznie złożyć
przeznaczone dla parlamentu oświadczenie o swojej działalności gospodarczej,
udziałach i innych aktywach mających znaczącą wartość, a także o obowiązkach
nie należących do obowiązków służbowych ministra i innych zobowiązaniach,
które mogą mieć znaczenie dla oceny jego działalności, jako członka Rady
Państwa.
§ 64
Dymisja Rady Państwa lub ministra
Prezydent Republiki dymisjonuje Radę Państwa lub danego ministra na ich
prośbę. Prezydent może również zdymisjonować ministra na wniosek premiera.
Prezydent w każdym razie dymisjonuje Radę Państwa lub ministra nawet bez
ich uprzedniej prośby, jeżeli Rada Państwa lub minister przestali cieszyć
się zaufaniem parlamentu.
Jeżeli minister zostanie wybrany na Prezydenta Republiki lub na przewodniczącego
parlamentu uznaje się, że rezygnuje ze stanowiska ministra z dniem wyboru.
§ 65
Obowiązki Rady Państwa
Rada Państwa wykonuje obowiązki przewidziane szczegółowo w niniejszej Konstytucji
oraz inne obowiązki w zakresie rządzenia i administrowania, które zgodnie
z ustawą lub innymi przepisami zostały nałożone na Radę Państwa lub ministra
bądź nie zostały przypisane do kompetencji Prezydenta Republiki lub innego
organu władzy.
Rada Państwa wciela w życie decyzje prezydenta.
§ 66
Obowiązki premiera
Premier kieruje działalnością Rady Państwa oraz nadzoruje przygotowanie
i rozpatrywanie spraw należących do kompetencji Rady Państwa. Premier przewodniczy
posiedzeniom plenarnym Rady Państwa.
Jeżeli premier nie może wykonywać swoich obowiązków, jego obowiązki przejmuje
minister mianowany wicepremierem lub, jeżeli on również nie może wykonywać
obowiązków, minister najstarszy stażem.
§ 67
Podejmowanie decyzji w Radzie Państwa
W sprawach należących do kompetencji Rady Państwa decyzje podejmowane są
na posiedzeniach plenarnych Rady Państwa lub w ministerstwie, w którego
gestii pozostaje sprawa. Na posiedzeniach plenarnych podejmowane są decyzje
w sprawach perspektywicznych i zasadniczej wagi oraz w innych sprawach, których
znaczenie tego wymaga. Szczegółowe przepisy dotyczące trybu podejmowania
decyzji w Radzie Państwa określone są w ustawie.
Sprawy rozpatrywane w Radzie Państwa przygotowywane są we właściwym ministerstwie.
W Radzie Państwa mogą być tworzone komisje ministrów dla przygotowania spraw.
Posiedzenia plenarne Rady Państwa są ważne przy obecności pięciu członków.
§ 68
Ministerstwa
Radzie Państwa podlega odpowiednia liczba ministerstw. Każde ministerstwo
we właściwym dla niego zakresie odpowiada za przygotowanie spraw do rozpatrzenia
przez Radę Państwa i za właściwe funkcjonowanie administracji.
Na czele ministerstwa stoi minister.
Maksymalną liczbę ministerstw i ogólne podstawy ich tworzenia określa ustawa.
Przepisy dotyczące zakresu działania ministerstw i podział kompetencji między
nimi, jak również inne formy organizacji Rady Państwa określone są przez
ustawy lub zarządzenia Rady Państwa.
§ 69
Kanclerz Sprawiedliwości w Radzie Państwa
Przy Radzie Państwa działa Kanclerz Sprawiedliwości oraz Wicekanclerz Sprawiedliwości,
którzy są powoływani przez Prezydenta Republiki i wyróżniają się szeroką
wiedzą prawniczą. Prezydent Republiki powołuje ponadto na okres nie przekraczający
pięciu lat zastępcę Wicekanclerza Sprawiedliwości, który przejmuje obowiązki
Wicekanclerza, jeżeli ten nie może ich wykonywać.
Przepisy dotyczące Kanclerza Sprawiedliwości stosuje się w odpowiednim zakresie
do Wicekanclerza i jego zastępcy.