Konstytucja Finlandii Rozdział 6

Rozdział 6
Ustawodawstwo


§ 70
Inicjatywa ustawodawcza

Projekt zmiany lub uchwalenia ustawy inicjowany jest w parlamencie w formie propozycji rządowej lub wniosku ustawodawczego złożonego przez deputowanego. Wnioski ustawodawcze mogą być składane, jeżeli parlament obraduje na sesji.

§ 71
Uzupełnianie i wycofywanie projektów

Propozycja rządowa może być uzupełniona nową propozycją dopełniającą lub może zostać wycofana. Dopełniająca propozycja nie może być złożona, jeżeli komisja stała, która rozpatruje sprawę, przedstawiła już swoje sprawozdanie.

§ 72
Rozpatrywanie projektu ustawy w parlamencie

Projekt ustawy rozpatrywany jest w dwóch czytaniach na plenarnym posiedzeniu parlamentu, po tym jak komisja stała rozpatrująca sprawę przedstawi swoje sprawozdanie.
W pierwszym czytaniu projektu ustawy przedstawia się i rozpatruje sprawozdanie komisji stałej, po czym parlament podejmuje decyzję o treści projektu. W drugim czytaniu, które odbywa się najwcześniej w trzecim dniu po zamknięciu pierwszego czytania, parlament decyduje o uchwaleniu lub odrzuceniu projektu ustawy.
Projekt ustawy w trakcie pierwszego czytania może być przesłany do Wielkiej Komisji. Szczegółowe przepisy dotyczące rozpatrywania projektu ustawy zawarte są w regulaminie parlamentu.

§ 73
Tryb zmiany Konstytucji

Projekty dotyczące zmiany, uzupełnienia lub uchylenia Konstytucji albo ograniczonego wyjątku od postanowień Konstytucji zostają w drugim czytaniu pozostawione w zawieszeniu na mocy decyzji podjętej większością oddanych głosów, aż do pierwszej sesji parlamentu po kolejnych wyborach parlamentarnych. Wówczas projekt, po tym jak właściwa komisja stała przedstawi swoje sprawozdanie, podlega uchwaleniu bez znaczących zmian, na posiedzeniu plenarnym w jednym czytaniu większością przynajmniej dwóch trzecich oddanych głosów.
Projektmoże jednak, na mocy decyzji podjętej większością przynajmniej pięciu szóstych oddanych głosów, zostać uznany za pilny. W takim przypadku projekt nie pozostaje w zawieszeniu i może zostać uchwalony na mocy decyzji podjętej większością przynajmniej dwóch trzecich oddanych głosów.

§ 74
Kontrola konstytucyjności

Komisja Konstytucyjna parlamentu publikuje stanowiska dotyczące konstytucyjności projektów ustaw i innych spraw przekazanych do Komisji, jak również stosunku tych przedłożeń do międzynarodowych aktów dotyczących praw człowieka.

§ 75
Szczególne ustawodawstwo dla Wysp Alandzkich

Tryb ustawodawczy dla uchwalenia Ustawy o autonomii Wysp Alandzkich i Ustawy o prawie nabywania nieruchomości na Wyspach Alandzkich określony jest szczegółowo w tych ustawach.
Upoważnienia Zgromadzenia Ustawodawczego Wysp Alandzkich do wykonywania inicjatywy ustawodawczej oraz procedura uchwalania ustaw przyjętych przez to Zgromadzenie określa Ustawa o autonomii Wysp Alandzkich.

§ 76
Ustawa o Kościele

Przepisy dotyczące organizacji i administracji Kościoła Ewangelicko-Luterańskiego zawarte są w Ustawie o Kościele.
Tryb ustawodawczy dla uchwalenia Ustawy o Kościele i prawo inicjatywy w tym zakresie określone są szczegółowo w Ustawie o Kościele.

§ 77
Zatwierdzanie ustaw

Ustawa uchwalona przez parlament przekazywana jest Prezydentowi Republiki do zatwierdzenia. Prezydent podejmuje decyzję o zatwierdzeniu ustawy w ciągu trzech miesięcy od jej przedstawienia do zatwierdzenia. Prezydent może zażądać opinii o ustawie od Sądu Najwyższego lub Najwyższego Sądu Administracyjnego.
Jeżeli prezydent odmówi zatwierdzenia ustawy, odsyła ją parlamentowi do ponownego rozpatrzenia. Jeżeli parlament ponownie uchwali ustawę bez istotnych zmian, ustawa wchodzi w życie bez zatwierdzenia. Jeżeli parlament nie uchwali jej ponownie, uznaje się, że ustawa nie doszła do skutku.

§ 78
Rozpatrywanie nie zatwierdzonej ustawy

Jeżeli Prezydent Republiki nie zatwierdzi ustawy w przepisanym czasie, zostaje ona niezwłocznie skierowana do ponownego rozpatrzenia w parlamencie. Ustawa powinna, po przedstawieniu sprawozdania przez właściwą komisję stałą, zostać uchwalona bez istotnych zmian lub odrzucona. Decyzja podejmowana jest na posiedzeniu plenarnym w jednym czytaniu większością głosów.

§ 79
Opublikowanie i wejście w życie

Jeżeli ustawa zostaje uchwalona w trybie przewidzianym dla ustaw konstytucyjnych, wymaga to określenia w tej ustawie.
Zarówno ustawa zatwierdzona, jak i ustawa, która wchodzi w życie bez zatwierdzenia, podpisywane są przez Prezydenta Republiki i kontrasygnowane przez właściwego ministra. Następnie Rada Państwa niezwłocznie publikuje ustawę w Finlands Författningssamling.
Ustawa powinna określać datę swego wejścia w życie. W szczególnym przypadku ustawa może stanowić, iż data jej wejścia w życie określona zostanie w zarządzeniu. Jeżeli ustawa nie zostanie opublikowana do daty określającej jej wejście w życie, wchodzi w życie z dniem opublikowania.
Ustawy są uchwalane i publikowane w językach fińskim i szwedzkim.

§ 80
Wydawanie dekretów i delegowanie uprawnień ustawodawczych

Prezydent Republiki, Rada Państwa i minister mogą wydawać dekrety na podstawie upoważnienia zawartego w niniejszej Konstytucji lub innej ustawie. Jednakże tylko w ustawie określa się zasady dotyczące praw i obowiązków osób indywidualnych, jak również inne sprawy należące zgodnie z niniejszą Konstytucją do materii ustawowej. Jeżeli brak jest szczegółowego przepisu określającego, kto wydaje dekret, jest on wydawany przez Radę Państwa.
Ponadto, inne organy mogą z upoważnienia ustawy stanowić przepisy prawa w określonych sprawach, jeżeli zachodzi szczególna przyczyna odnosząca się do przedmiotu regulacji i jeżeli znaczenie materii sprawy nie wymaga uregulowania przez ustawę lub dekret. Zakres takiego upoważnienia powinien być dokładnie określony.
Ogólne przepisy dotyczące publikowania i wejścia w życie dekretów i innych przepisów prawnych określa ustawa.