Konstytucja Finlandii Rozdział 8
Rozdział 8
Stosunki międzynarodowe
§ 93
Uprawnienia w zakresie spraw międzynarodowych
Polityka zagraniczna Finlandii prowadzona jest przez Prezydenta Republiki
we współpracy z Radą Państwa. Parlament akceptuje przyjmowanie i wypowiadanie
zobowiązań międzynarodowych Finlandii oraz decyduje o wejściu w życie zobowiązań
międzynarodowych Finlandii w zakresie przewidzianym w niniejszej Konstytucji.
O sprawach wojny i pokoju rozstrzyga prezydent za zgodą parlamentu.
Rada Państwa ponosi odpowiedzialność za przygotowanie na szczeblu krajowym
decyzji, które są podejmowane w Unii Europejskiej i decyduje o towarzyszących
im poczynaniach Finlandii, chyba że wymagają one zgody parlamentu. Parlament
uczestniczy w przygotowaniu na szczeblu krajowym decyzji podejmowanych w
Unii Europejskiej, zgodnie z przepisami niniejszej Konstytucji
Informowanie innych państw i organizacji międzynarodowych o stanowisku w
ważnych sprawach polityki zagranicznej należy do ministra odpowiedzialnego
za stosunki międzynarodowe.
§ 94
Przyjęcie i wypowiedzenie zobowiązań międzynarodowych
Zgoda parlamentu wymagana jest dla umów i innych zobowiązań międzynarodowych,
które zawierają postanowienia należące do zakresu ustawodawstwa lub mają ważne
znaczenie z innego powodu bądź zgodnie z Konstytucją wymagają zgody parlamentu.
Zgoda parlamentu wymagana jest także dla wypowiedzenia takiego zobowiązania.
Uchwała o przyjęciu lub wypowiedzeniu zobowiązania międzynarodowego podejmowana
jest zwykłą większością głosów. Jeżeli propozycja decyzji o przyjęciu zobowiązania
dotyczy Konstytucji lub zmiany granic terytorium państwa, wymaga zatwierdzenia
większością przynajmniej dwóch trzecich oddanych głosów.
Zobowiązanie międzynarodowe nie może być sprzeczne z demokratycznymi podstawami
Konstytucji.
§ 95
Wprowadzenie w życie zobowiązań międzynarodowych
Postanowienia zawarte w umowach i innych zobowiązaniach międzynarodowych
należące do zakresu ustawodawstwa zostają wprowadzone w życie na mocy ustawy.
Pozostałe zobowiązania międzynarodowe zostają wprowadzone w życie na mocy
dekretu wydanego przez Prezydenta Republiki.
Projekt ustawy o wprowadzeniu w życie zobowiązań międzynarodowych rozpatrywany
jest w zwykłym trybie ustawodawczym. Jeżeli projekt dotyczy Konstytucji
lub zmiany granic terytorium państwa, powinien zostać uchwalony przez parlament
bez pozostawienia w zawieszeniu, na mocy decyzji podjętej większością przynajmniej
dwóch trzecich oddanych głosów.
Ustawa o wprowadzeniu w życie zobowiązania międzynarodowego może stanowić,
że przepisy dotyczące jego wejścia w życie zostaną określone na mocy dekretu.
Ogólne przepisy dotyczące publikacji umów i innych zobowiązań międzynarodowych
określone są w ustawie.
§ 96
Uczestnictwo parlamentu w przygotowaniu na szczeblu krajowym
spraw dotyczących Unii Europejskiej
Parlament rozpatruje projekty aktów prawnych, umów lub innych przedsięwzięć,
w których odnośnie do spraw w nich zawartych decyzje podejmuje Unia Europejska,
a które zgodnie z Konstytucją należą do kompetencji parlamentu.
Rada Państwa w celu uzyskania stanowiska parlamentu w sprawie projektów,
o których mowa w ust. 1, przesyła niezwłocznie parlamentowi projekt na piśmie
dla zajęcia stanowiska. Projekt rozpatrywany jest w Wielkiej Komisji i zwykle
w jednej lub kilku komisjach stałych, które przedstawiają sprawozdania Wielkiej
Komisji. Projekt dotyczący wspólnej polityki zagranicznej i polityki bezpieczeństwa
rozpatrywany jest także przez Komisję Spraw Zagranicznych. Wielka Komisja
lub Komisja Spraw Zagranicznych mogą, jeżeli to konieczne, przekazać Radzie
Państwa swoje stanowisko w sprawie projektu. Rada Przewodniczących może zdecydować
również o przeprowadzeniu w danej sprawie debaty plenarnej, jednakże wówczas
parlament nie podejmuje uchwały w sprawie. Rada Państwa powinna przekazywać
właściwej w sprawie stałej komisji informacje o sprawach rozpatrywanych w
Unii Europejskiej. Wielka Komisja lub Komisja Spraw Zagranicznych powinny
być także informowane o stanowisku Rady Państwa w sprawie.
§ 97
Prawo parlamentu do dostępu do informacji w sprawach międzynarodowych
Komisja Spraw Zagranicznych parlamentu powinna otrzymywać, na żądanie i
zawsze, kiedy jest to niezbędne, raport od Rady Państwa w sprawach dotyczących
wspólnej polityki zagranicznej i polityki bezpieczeństwa. Odpowiednio, Wielka
Komisja parlamentu powinna otrzymywać raport o rozpatrzeniu innych spraw
w Unii Europejskiej. Rada Przewodniczących może zdecydować, że raport zostanie
poddany debacie plenarnej, jednakże wówczas parlament nie podejmuje uchwały
w sprawie.
Premier powinien zawczasu i bez zwłoki przekazywać parlamentowi lub właściwej
komisji informacje o sprawach rozpatrywanych na posiedzeniach Rady Europejskiej.
Odnosi się to także do rozpatrywania poprawek do traktatów o utworzeniu Unii
Europejskiej.
Właściwa komisja stała parlamentu może przedstawiać Radzie Państwa swoje
stanowisko na podstawie raportu lub informacji, o których mowa powyżej.