Dział C
O IZBIE DEPUTOWANYCH
Rozdział czwarty
ORGANIZACJA I FUNKCJONOWANIE IZBY
DEPUTOWANYCH
Artykuł 64
1. Izba Deputowanych zbiera się, z mocy
prawa, każdego roku na sesję zwyczajną, w pierwszy poniedziałek października,
w celu przeprowadzenia przewidzianych na dany rok prac, o ile Prezydent
Republiki nie zwoła jej wcześniej, zgodnie z postanowieniami art. 40.
2. Czas trwania sesji zwyczajnej nie
powinien przekraczać 5 miesięcy, odliczają od tego okres zawieszenia obrad,
zgodnie z postanowieniami art. 40.
Sesja zwyczajna może zostać obowiązkowo
przedłużona aż do czasu przyjęcia budżetu, zgodnie z art. 79, lub do czasu
przyjęcia odrębnej ustawy, przewidzianej tym samym artykułem.
Artykuł 65
1. Izba określa, w sposób wolny i demokratyczny,
tryb swojego funkcjonowania przyjmując na posiedzeniu plenarnym regulamin,
zgodnie z art. 76; na polecenie Przewodniczącego Izby regulamin publikowany
jest w dzienniku urzędowym.
2. Izba wybiera ze swojego składu Przewodniczącego
i pozostałych członków Prezydium, na warunkach określonych w regulaminie.
3. Przewodniczący i wiceprzewodniczący
Izby są wybierani na początku każdej kadencji.
Postanowienia tego nie stosuje
się do Przewodniczącego i wiceprzewodniczących wybranych podczas I sesji
Izby V kadencji zwołanej w celu rewizji konstytucyjnej.
Izba może, na wniosek 50 deputowanych,
przyjąć wniosek o wotum nieufności wobec Przewodniczącego Izby lub członka
Prezydium Izby, co pociąga za sobą wygaśnięcie ich mandatów.
4. Przewodniczący kieruje pracami Izby,
dba, aby prace odbywały się bez przeszkód, i aby deputowanym była zagwarantowana
swoboda opinii i wypowiedzi, jak również o wypełnianie porządku dziennego;
wobec deputowanych, którzy nie podporządkowują się przyjętym ustaleniom,
Przewodniczący może zastosować nawet środki dyscyplinarne przewidziane
w regulaminie.
5. Regulamin może przewidywać utworzenie,
na potrzeby Izby, obsługi naukowej, mającej na celu udzielenie pomocy w
działalności legislacyjnej.
6. Regulamin określa organizację obsługi
Izby, która znajduje się pod nadzorem Przewodniczącego Izby, jak również
zawiera postanowienia dotyczące jej personelu. Decyzje Przewodniczącego
dotyczące rekrutacji i zawodowego statusu personelu mogą być przedmiotem
wniosku o uchylenie lub wniosku o unieważnienie, składanego do Rady Stanu.
Artykuł 66
1. Izba obraduje jawnie w sali posiedzeń
w pałacu; jednakże może ona również na wniosek Rządu lub 15 deputowanych
obradować przy drzwiach zamkniętych, jeżeli decyzja w tej sprawie zapadnie
większością głosów deputowanych obecnych na zamkniętym posiedzeniu. Następnie
Izba decyduje, czy dyskusja na ten sam temat zostanie wznowiona na posiedzeniu
jawnym.
2. Ministrowie i sekretarze stanu mają
wolny wstęp na posiedzenia Izby i na każde ich żądanie powinno się im udzielać
głosu.
3. Izba i komisje parlamentarne mogą
zażądać obecności ministra lub sekretarza stanu na obradach, które dotyczą
spraw należących do ich kompetencji.
Komisje parlamentarne mają prawo, za
pośrednictwem właściwego ministra, zaprosić każdego pracownika państwowego,
którego uczestnictwo zostanie uznane za korzystne dla podejmowanych przez
nie prac.
Artykuł 67
Izba Deputowanych może podejmować decyzje
tylko bezwzględną większością głosów swych członków obecnych na posiedzeniu;
większość ta w żadnym przypadku nie może być mniejsza niż jedna czwarta
ogólnej liczby deputowanych.
W przypadku uzyskania równej liczby
głosów przeprowadzone jest drugie głosowanie; jeżeli przyniesie ono taki
sam rezultat, propozycja zostaje odrzucona.
Artykuł 68
1. Na początku każdej sesji zwyczajnej
Izba powołuje komisje parlamentarne, złożone z deputowanych, w celu przygotowania
i rozpatrzenia projektów i propozycji ustaw należących do kompetencji Zgromadzenia
Plenarnego Izby bądź Sekcji Izby.
2. Izba może powołać spośród swych
członków komisje śledcze, na wniosek jednej piątej ogólnej liczby deputowanych,
przyjęty większością co najmniej dwóch piątych ogólnej liczby deputowanych.
Powołanie komisji śledczych do rozpatrzenia
spraw związanych z polityką zagraniczną i obroną narodową może nastąpić
jedynie w przypadku opowiedzenia się za takim wnioskiem bezwzględnej większości
ogólnej liczby deputowanych.
Skład i funkcjonowanie tych komisji
określa regulamin Izby Deputowanych.
3. Komisje parlamentarne, komisje śledcze,
jak również Sekcje Izby przewidziane w art. 70 i 71, są tworzone przy uwzględnieniu
układu sił parlamentarnych, reprezentowanych przez partie, grupy i deputowanych
niezależnych, zgodnie z postanowieniami regulaminu Izby.
Artykuł 69
Nikt, kto nie został wezwany, nie może występować w Izbie, aby złożyć petycję ustną lub pisemną. Petycje są przedstawiane za pośrednictwem deputowanego lub są przekazywane Przewodniczącemu Izby. Izba ma prawo przesłać skierowaną do niej petycję ministrom lub sekretarzom stanu, którzy są zobowiązani złożyć wyjaśnienia w każdym przypadku, gdy się tego zażąda.
Artykuł 70
1. Izba wypełnia swe funkcje ustawodawcze
na Zgromadzeniu Plenarnym.
2. Regulamin Izby przewiduje, że część
prac ustawodawczych w nim określonych realizują Sekcje, których liczba
nie może przekroczyć dwóch, przy uwzględnieniu ograniczeń przewidzianych
w art. 72. Tworzenie i funkcjonowanie Sekcji uzależnione jest od decyzji
podejmowanej przez Izbę na początku każdej sesji bezwzględną większością
głosów ogólnej liczby deputowanych.
3. Regulamin określa kompetencje ustawodawcze
Sekcji Izby uwzględniając podział na ministerstwa.
4. Z wyjątkiem sytuacji, w których
obowiązują inne postanowienia, przepisy Konstytucji dotyczące Izby Deputowanych
są stosowane zarówno do jej funkcjonowania na Zgromadzeniu Plenarnym, jak
i w Sekcjach.
5. Większość wymagana do przyjęcia
decyzji przez Sekcje nie może być mniejsza niż dwie piąte ogólnej liczby
jej członków.
Kontrola parlamentarna jest wykonywana
przez Izbę zebraną na Zgromadzeniu Plenarnym co najmniej dwa razy w tygodniu,
zgodnie z postanowieniami regulaminu Izby.
Artykuł 71
W okresie między sesjami prace ustawodawcze
Izby, z wyjątkiem należących do kompetencji Zgromadzenia Plenarnego, zgodnie
z art. 72, są wykonywane przez Sekcję, której skład i funkcjonowanie
określają postanowienia art. 68 ust. 3 i art. 70.
Regulamin może powierzyć przygotowanie
projektów lub propozycji ustaw komisji parlamentarnej składającej się z
członków tej Sekcji.
Artykuł 72
1. Zgromadzenie Plenarne Izby rozpatruje
i uchwala: regulamin Izby, projekty i propozycje ustaw dotyczące wyborów
deputowanych, materie określone artykułami 3, 13, 27, 28 i 36 ust. 1, dotyczące
realizacji i ochrony praw indywidualnych, funkcjonowania partii politycznych,
delegacji ustawodawczej zgodnie z art. 43 ust. 4, odpowiedzialności ministrów,
stanu wyjątkowego, listy cywilnej Prezydenta Republiki oraz autentycznej21)
wykładni ustaw zgodnie z art. 77, a także dotyczące każdej innej sfery,
która, zgodnie z odrębnymi przepisami Konstytucji, znajduje się w kompetencji
Zgromadzenia Plenarnego Izby lub dla regulacji której jest wymagana
kwalifikowana większość głosów.
Zgromadzenie Plenarne Izby uchwala
także budżet państwa i ustawę dotyczącą jego realizacji oraz budżet Izby
Deputowanych.
2. Rozpatrywanie i głosowanie nad istotą,
według artykułów lub jako całości, każdego innego projektu lub propozycji
ustawy może zostać przekazane do Sekcji Izby, zgodnie z postanowieniami
art. 70.
3. Sekcja, poddając pod głosowanie
projekt lub propozycję ustawy wypowiada się w ramach swoich kompetencji
w sposób ostateczny; ma ona prawo zdecydować bezwzględną większością głosów
ogólnej liczby swych członków, czy przekazać problem sporny do rozstrzygnięcia
Zgromadzeniu Plenarnemu Izby. Decyzja Izby przyjęta na sesji plenarnej
jest obowiązująca dla Sekcji.
4. Rząd może wnieść projekt ustawy
o szczególnym znaczeniu celem jego rozpatrzenia i uchwalenia przez Zgromadzenie
Plenarne Izby, a nie przez Sekcję.
5. Zgromadzenie Plenarne Izby może
zażądać, decyzją przyjętą większością ogólnej liczby deputowanych, aby
projekt lub propozycja ustawy będące przedmiotem prac jednej z Sekcji,
były rozpatrywane i głosowane co do zasady, artykuł po artykule lub jako
całość, na posiedzeniu plenarnym.