Część trzecia
ORGANIZACJA I FUNKCJE PAŃSTWA

Dział C
O IZBIE DEPUTOWANYCH


Rozdział czwarty
ORGANIZACJA I FUNKCJONOWANIE IZBY DEPUTOWANYCH

Artykuł 64

1. Izba Deputowanych zbiera się, z mocy prawa, każdego roku na sesję zwyczajną, w pierwszy poniedziałek października, w celu przeprowadzenia przewidzianych na dany rok prac, o ile Prezydent Republiki nie zwoła jej wcześniej, zgodnie z postanowieniami art. 40.
2. Czas trwania sesji zwyczajnej nie powinien przekraczać 5 miesięcy, odliczają od tego okres zawieszenia obrad, zgodnie z postanowieniami art. 40.
Sesja zwyczajna może zostać obowiązkowo przedłużona aż do czasu przyjęcia budżetu, zgodnie z art. 79, lub do czasu przyjęcia odrębnej ustawy, przewidzianej tym samym artykułem.

Artykuł 65

1. Izba określa, w sposób wolny i demokratyczny, tryb swojego funkcjonowania przyjmując na posiedzeniu plenarnym regulamin, zgodnie z art. 76; na polecenie Przewodniczącego Izby regulamin publikowany jest w dzienniku urzędowym.
2. Izba wybiera ze swojego składu Przewodniczącego i pozostałych członków Prezydium, na warunkach określonych w regulaminie.
3. Przewodniczący i wiceprzewodniczący Izby są wybierani na początku każdej kadencji.
 Postanowienia tego nie stosuje się do Przewodniczącego i wiceprzewodniczących wybranych podczas I sesji Izby V kadencji zwołanej w celu rewizji konstytucyjnej.
Izba może, na wniosek 50 deputowanych, przyjąć wniosek o wotum nieufności wobec Przewodniczącego Izby lub członka Prezydium Izby, co pociąga za sobą wygaśnięcie ich mandatów.
4. Przewodniczący kieruje pracami Izby, dba, aby prace odbywały się bez przeszkód, i aby deputowanym była zagwarantowana swoboda opinii i wypowiedzi, jak również o wypełnianie porządku dziennego; wobec deputowanych, którzy nie podporządkowują się przyjętym ustaleniom, Przewodniczący może zastosować nawet środki dyscyplinarne przewidziane w regulaminie.
5. Regulamin może przewidywać utworzenie, na potrzeby Izby, obsługi naukowej, mającej na celu udzielenie pomocy w działalności legislacyjnej.
6. Regulamin określa organizację obsługi Izby, która znajduje się pod nadzorem Przewodniczącego Izby, jak również zawiera postanowienia dotyczące jej personelu. Decyzje Przewodniczącego dotyczące rekrutacji i zawodowego statusu personelu mogą być przedmiotem wniosku o uchylenie lub wniosku o unieważnienie, składanego do Rady Stanu.

Artykuł 66

1. Izba obraduje jawnie w sali posiedzeń w pałacu; jednakże może ona również na wniosek Rządu lub 15 deputowanych obradować przy drzwiach zamkniętych, jeżeli decyzja w tej sprawie zapadnie większością głosów deputowanych obecnych na zamkniętym posiedzeniu. Następnie Izba decyduje, czy dyskusja na ten sam temat zostanie wznowiona na posiedzeniu jawnym.
2. Ministrowie i sekretarze stanu mają wolny wstęp na posiedzenia Izby i na każde ich żądanie powinno się im udzielać głosu.
3. Izba i komisje parlamentarne mogą zażądać obecności ministra lub sekretarza stanu na obradach, które dotyczą spraw należących do ich kompetencji.
Komisje parlamentarne mają prawo, za pośrednictwem właściwego ministra, zaprosić każdego pracownika państwowego, którego uczestnictwo zostanie uznane za korzystne dla podejmowanych przez nie prac.

Artykuł 67

Izba Deputowanych może podejmować decyzje tylko bezwzględną większością głosów swych członków obecnych na posiedzeniu; większość ta w żadnym przypadku nie może być mniejsza niż jedna czwarta ogólnej liczby deputowanych.
W przypadku uzyskania równej liczby głosów przeprowadzone jest drugie głosowanie; jeżeli przyniesie ono taki sam rezultat, propozycja zostaje odrzucona.

Artykuł 68

 1. Na początku każdej sesji zwyczajnej Izba powołuje komisje parlamentarne, złożone z deputowanych, w celu przygotowania i rozpatrzenia projektów i propozycji ustaw należących do kompetencji Zgromadzenia Plenarnego Izby bądź Sekcji Izby.
2. Izba może powołać spośród swych członków komisje śledcze, na wniosek jednej piątej ogólnej liczby deputowanych, przyjęty większością co najmniej dwóch piątych ogólnej liczby deputowanych.
Powołanie komisji śledczych do rozpatrzenia spraw związanych z polityką zagraniczną i obroną narodową może nastąpić jedynie w przypadku opowiedzenia się za takim wnioskiem bezwzględnej większości ogólnej liczby deputowanych.
Skład i funkcjonowanie tych komisji określa regulamin Izby Deputowanych.
3. Komisje parlamentarne, komisje śledcze, jak również Sekcje Izby przewidziane w art. 70 i 71, są tworzone przy uwzględnieniu układu sił parlamentarnych, reprezentowanych przez partie, grupy i deputowanych niezależnych, zgodnie z postanowieniami regulaminu Izby.

Artykuł 69

Nikt, kto nie został wezwany, nie może występować w Izbie, aby złożyć petycję ustną lub pisemną. Petycje są przedstawiane za pośrednictwem deputowanego lub są przekazywane Przewodniczącemu Izby. Izba ma prawo przesłać skierowaną do niej petycję ministrom lub sekretarzom stanu, którzy są zobowiązani złożyć wyjaśnienia w każdym przypadku, gdy się tego zażąda.

Artykuł 70

1. Izba wypełnia swe funkcje ustawodawcze na Zgromadzeniu Plenarnym.
2. Regulamin Izby przewiduje, że część prac ustawodawczych w nim określonych realizują Sekcje, których liczba nie może przekroczyć dwóch, przy uwzględnieniu ograniczeń przewidzianych w art. 72. Tworzenie i funkcjonowanie Sekcji uzależnione jest od decyzji podejmowanej przez Izbę na początku każdej sesji bezwzględną większością głosów ogólnej liczby deputowanych.
3. Regulamin określa kompetencje ustawodawcze Sekcji Izby uwzględniając podział na ministerstwa.
4. Z wyjątkiem sytuacji, w których obowiązują inne postanowienia, przepisy Konstytucji dotyczące Izby Deputowanych są stosowane zarówno do jej funkcjonowania na Zgromadzeniu Plenarnym, jak i w Sekcjach.
5. Większość wymagana do przyjęcia decyzji przez Sekcje nie może być mniejsza niż dwie piąte ogólnej liczby jej członków.
Kontrola parlamentarna jest wykonywana przez Izbę zebraną na Zgromadzeniu Plenarnym co najmniej dwa razy w tygodniu, zgodnie z postanowieniami regulaminu Izby.

Artykuł 71

W okresie między sesjami prace ustawodawcze Izby, z wyjątkiem należących do kompetencji Zgromadzenia Plenarnego, zgodnie z  art. 72, są wykonywane przez Sekcję, której skład i funkcjonowanie określają postanowienia art. 68 ust. 3 i art. 70.
Regulamin może powierzyć przygotowanie projektów lub propozycji ustaw komisji parlamentarnej składającej się z członków tej Sekcji.

Artykuł 72

1. Zgromadzenie Plenarne Izby rozpatruje i uchwala: regulamin Izby, projekty i propozycje ustaw dotyczące wyborów deputowanych, materie określone artykułami 3, 13, 27, 28 i 36 ust. 1, dotyczące realizacji i ochrony praw indywidualnych, funkcjonowania partii politycznych, delegacji ustawodawczej zgodnie z art. 43 ust. 4, odpowiedzialności ministrów, stanu wyjątkowego, listy cywilnej Prezydenta Republiki oraz autentycznej21)  wykładni ustaw zgodnie z art. 77, a także dotyczące każdej innej sfery, która, zgodnie z odrębnymi przepisami Konstytucji, znajduje się w kompetencji Zgromadzenia Plenarnego Izby lub  dla regulacji której jest wymagana kwalifikowana większość głosów.
Zgromadzenie Plenarne Izby uchwala także budżet państwa i ustawę dotyczącą jego realizacji oraz budżet Izby Deputowanych.
2. Rozpatrywanie i głosowanie nad istotą, według artykułów lub jako całości, każdego innego projektu lub propozycji ustawy może zostać przekazane do Sekcji Izby, zgodnie z postanowieniami art. 70.
3. Sekcja, poddając pod głosowanie projekt lub propozycję ustawy wypowiada się w ramach swoich kompetencji w sposób ostateczny; ma ona prawo zdecydować bezwzględną większością głosów ogólnej liczby swych członków, czy przekazać problem sporny do rozstrzygnięcia Zgromadzeniu Plenarnemu Izby. Decyzja Izby przyjęta na sesji plenarnej jest obowiązująca dla Sekcji.
4. Rząd może wnieść projekt ustawy o szczególnym znaczeniu celem jego rozpatrzenia i uchwalenia przez Zgromadzenie Plenarne Izby, a nie przez Sekcję.
5. Zgromadzenie Plenarne Izby może zażądać, decyzją przyjętą większością ogólnej liczby deputowanych, aby projekt lub propozycja ustawy będące przedmiotem prac jednej z Sekcji, były rozpatrywane i głosowane co do zasady, artykuł po artykule lub jako całość, na posiedzeniu plenarnym.



21)  W tekście franc. stanowiącym podstawę przekładu: „a l’interpretation des lois par voie d’autorité”,  w cytowanych tłumaczeniach ang.: „the authentic interpretation of the laws”,  w tekście niem.: „die authentische Auslegung der Gesetze”.