Część trzecia
ORGANIZACJA I FUNKCJE PAŃSTWA

Dział C
O IZBIE DEPUTOWANYCH


Rozdział szósty
PODATKI I ADMINISTRACJA FINANSOWA

Artykuł 78

1. Żaden podatek nie może zostać wprowadzony ani pobierany bez istnienia formalnej ustawy określającej kategorie osób objętych podatkiem, wysokość dochodów, rodzaj własności, kosztów i transakcji bądź ich określonych kategorii, do których odnosi się opodatkowanie.
2. Żaden podatek ani żadne inne obciążenie finansowe nie mogą zostać wprowadzone przez ustawę z mocą wsteczną, odnoszącą się do roku finansowego, poprzedzającego rok wydania ustawy.
3. Wyjątkowo, w przypadku wprowadzenia lub zwiększenia opłaty celnej przywozowej lub wywozowej bądź podatku od konsumpcji, ich pobieranie jest dozwolone od daty, z którą propozycja odpowiedniej ustawy została złożona w Izbie, pod warunkiem, że ustawa zostanie ogłoszona w terminie określonym w art. 42 ust. 1, i w każdym przypadku nie później, niż w ciągu 10 dni od dnia zamknięcia sesji parlamentu.
4. Przedmiot podatku, stawka podatkowa, zwolnienie od podatku lub jego obniżenie jego wymiaru, a także przyznawanie ulg w opłatach nie mogą być przedmiotem delegacji ustawowej.
Zakaz ten nie wyklucza możliwości ustawowego określenia sposobu ustalania udziału państwa i organów publicznych, w ogóle, w zysku uzyskanym w rezultacie korzystania z prywatnej własności nieruchomej, znajdującej się na terenach przyległych do terenów robót publicznych.
5. Wyjątkowo, i na podstawie delegacji udzielonej przez ustawę ramową, dozwolone jest nałożenie podatków i opłat antydumpingowych bądź wyrównawczych, jak również podjęcie środków ekonomicznych w ramach stosunków z międzynarodowymi organizacjami gospodarczymi lub środków mających na celu ochronę sytuacji kraju z punktu widzenia obrotu dewizowego.

Artykuł 79

1. Podczas corocznej sesji zwyczajnej Izba przyjmuje budżet państwa, określający dochody i wydatki państwa w następnym roku.
2. Wszystkie dochody i wydatki państwa muszą być umieszczone w budżecie na dany rok i w ustawie o wykonaniu budżetu.
3. Budżet jest przedstawiany Izbie przez ministra finansów co najmniej na miesiąc przed rozpoczęciem roku finansowego i jest uchwalany zgodnie z postanowieniami regulaminu Izby, który zapewnia prawo wypowiedzi wszystkich frakcjom politycznym istniejącym w Izbie.
4. Jeżeli z jakichkolwiek przyczyn realizacja dochodów i wydatków na podstawie przyjętego budżetu okaże się niemożliwa, to każdorazowo powinna ona odbywać się na podstawie odrębnej ustawy, wydanej w celu uregulowania tych kwestii.
5. Jeżeli budżet lub odrębna ustawa, o której jest mowa w poprzednim ustępie, nie mogą zostać przyjęte do końca trwania sesji Izby, to budżet na rok finansowy, który zakończył się lub roku, który się kończy, zostaje zgodnie z dekretem wydanym na wniosek Rady Ministrów, uznany za obowiązujący w ciągu dalszych  4 miesięcy.
6. Ustawa może ustanowić budżet dwuletni.
7. Sprawozdanie z wykonania budżetu, i ogólny bilans finansowy państwa są składane Izbie najpóźniej w terminie 1 roku od zakończenia roku finansowego; są one sprawdzane przez specjalną komisję parlamentarną i przyjmowane przez Izbę zgodnie z postanowieniami regulaminu.
8. Programy rozwoju ekonomicznego i społecznego są przyjmowane na plenarnym posiedzeniu Izby Deputowanych, zgodnie z postanowieniami ustawy.

Artykuł 80

1. Wszelki wypłaty, świadczenia, zasiłki i wynagrodzenia mogą być włączone do budżetu państwa i przyznane tylko na podstawie ustawy organizującej25)  lub innej odrębnej ustawy.
2. Ustawa określa zasady bicia i emisji pieniądza.



25)W tekście franc. stanowiącym podstawę przekładu: „loi organique”, w cytowanych tłumaczeniach ang.: „organizational... law”, w tekście niem.: „Organizationsgesetz”.