Dział D
O RZĄDZIE
Artykuł 84
1. Rząd powinien cieszyć się zaufaniem
Izby. W ciągu 15 dni od złożenia przysięgi przez Premiera, Rząd zobowiązany
jest zwrócić się do Izby o wyrażenie wotum zaufania i może to także uczynić
w każdym momencie. Jeżeli w czasie tworzenia Rządu ma miejsce przerwa w
pracach Izby, to Izba jest zwoływana w ciągu 15 dni, aby wyrazić opinię
w kwestii wotum zaufania dla Rządu.
2. Izba może, w wyniku podjętej przez
nią decyzji, cofnąć zaufanie wobec Rządu lub jednego z jego ministrów.
Wniosek o udzielenie wotum nieufności Rządowi może zostać złożony nie wcześniej,
niż w 6 miesięcy po odrzuceniu przez Izbę poprzedniego wniosku o wotum
nieufności.
Wniosek nieufności dla Rządu powinien
zostać podpisany prze co najmniej jedną szóstą deputowanych i określić
precyzyjnie problemy, które będą przedmiotem debaty.
3, Wyjątkowo, wniosek o wotum nieufności
może zostać złożony przed upływem 6 miesięcy pod warunkiem, że zostanie
podpisany przez bezwzględną większość ogólnej liczby deputowanych.
4. Debata nad wnioskiem zaufania dla
Rządu lub wnioskiem nieufności rozpoczyna się w 2 dni po złożeniu wniosku,
o ile Rząd w przypadku wniosku o wotum nieufności nie zażąda natychmiastowego
otwarcia debaty. Debata ta nie może trwać dłużej niż 3 dni od chwili otwarcia.
5. Głosowanie wniosku o wotum zaufania
lub wotum nieufności ma miejsce bezpośrednio po zakończeniu debaty, może
ono jednak na wniosek Rządu zostać odłożone o 24 godziny.
6. Żaden wniosek o wotum zaufania nie
może zostać przyjęty, jeżeli nie zostanie przegłosowany bezwzględną większością
deputowanych obecnych na głosowaniu; większość ta nie może być jednak mniejsza
od dwóch piątych ogólnej liczby deputowanych. Wniosek w wotum nieufności
może zostać przyjęty tylko wówczas, jeżeli jest przegłosowany bezwzględną
większością głosów ogólnej liczby deputowanych.
7. Ministrowie i sekretarze stanu będący
członkami Izby mogą brać udział w głosowaniach na wotum zaufania i wotum
nieufności.
Artykuł 85
Członkowie Rady Ministrów, jak również sekretarze stanu, są kolegialnie odpowiedzialni za ogólną politykę Rządu; każdy z nich jest także odpowiedzialny za działania i zaniechania popełnione podczas wykonywania swoich kompetencji, stosownie do przepisów ustawy o odpowiedzialności ministrów. Żaden pisemny lub ustny rozkaz Prezydenta Republiki nie może zwolnić ministrów i sekretarzy stanu od odpowiedzialności.
Artykuł 86
1. Izba ma prawo, stosownie do ustawy
o odpowiedzialności ministrów, postawić w stan oskarżenia przed sądem specjalnym26)
obecnych i byłych członków Rządu i sekretarzy stanu. Zgodnie z postanowieniami
ustawy, są ten obraduje pod przewodnictwem przewodniczącego Sądu Kasacyjnego27)
i składa się z 12 sędziów, wybranych drogą losowania przez Przewodniczącego
Izby Deputowanych na posiedzeniu jawnym, spośród sędziów Sądu Kasacyjnego
i przewodniczących Sądu Apelacyjnego, mianowanych na stanowiska przed wniesieniem
rozpatrywanego oskarżenia.
2. Żadne ściganie, śledztwo ani dochodzenie
wstępne przeciwko osobom, o których mowa w ust. 1, w związku z działaniami
lub zaniechaniami dokonanymi podczas wypełniania przez nich funkcji, nie
jest dopuszczalne bez uprzedniej decyzji ad hoc podjętej przez Izbę.
Jeżeli w toku postępowania administracyjnego
zostaną stwierdzone fakty wystarczające do ustalenia odpowiedzialności
członka Rządu lub sekretarza stanu, stosownie do postanowień ustawy o odpowiedzialności
ministrów, osoby, które prowadzą postępowanie powinny po jego zakończeniu
przekazać dowody Izbie , za pośrednictwem właściwego prokuratora.
Tylko Izba ma prawo wstrzymać ściganie
karne.
3. Jeżeli procedura oskarżenia wobec
ministra lub sekretarza stanu z jakichkolwiek powodów nie została doprowadzona
do końca łącznie z przedawnieniem, Izba może, na prośbę oskarżonego, podjąć
decyzję o powołaniu specjalnej komisji, złożonej z deputowanych i wyższych
urzędników sądowych w celu zbadania oskarżenia, jak to przewiduje regulamin.