Konstytucja Łotwy
Rozdział II
SEJM
Artykuł 5
Sejm składa się ze stu
przedstawicieli narodu.
Artykuł 6
Sejm wybierany jest w
drodze powszechnego, równego, bezpośredniego, tajnego i proporcjonalnego
głosowania.
Artykuł 7
Łotwa podzielona jest
na okręgi wyborcze, a liczbę deputowanych wybieranych w każdym okręgu wyborczym
ustala się proporcjonalnie do liczby wyborców w tym okręgu.
Artykuł 8
Prawo wyborcze mają obywatele
Republiki Łotewskiej korzystający z pełni praw, którzy w dniu wyborów osiągnęli
wiek 18 lat
.
Artykuł 9
Do Sejmu może być wybrany
każdy obywatel Łotwy korzystający z pełni praw, który w pierwszym dniu
wyborów ma ukończone 21 lat.
Artykuł 10
Sejm wybierany jest na
4 lata
.
Artykuł 11
Wybory do Sejmu odbywają
się w pierwszą sobotę października
.
Artykuł 12
Nowo wybrany Sejm zbiera
się na pierwsze posiedzenie w pierwszy wtorek listopada, w tym dniu upływa
kadencja poprzedniego Sejmu.
Artykuł 13
Jeżeli w razie rozwiązania
Sejmu, wybory do Sejmu odbywają się w innej porze roku, nowy Sejm zbiera
się nie później niż miesiąc po jego wybraniu, a jego pełnomocnictwa upływają
po trzech latach, w pierwszy wtorek najbliższego listopada, jednocześnie
z otwarciem nowo wybranego Sejmu
.
Artykuł 14
Wyborcy nie mogą odwoływać
poszczególnych członków Sejmu.
Artykuł 15
Posiedzenia Sejmu odbywają
się w Rydze i tylko w sytuacjach wyjątkowych mogą odbyć się w innym miejscu.
Artykuł 16
Sejm wybiera swoje Prezydium
składające się z Przewodniczącego, dwóch jego zastępców i sekretarzy. Prezydium
Sejmu działa nieprzerwanie przez cały okres kadencji Sejmu.
Artykuł 17
Pierwsze posiedzenie
nowo wybranego Sejmu otwiera Przewodniczący poprzedniego Sejmu lub inny członek
Prezydium przez nie wyznaczony.
Artykuł 18
Sejm sam sprawdza pełnomocnictwa
swoich członków.
Artykuł 19
Prezydium Sejmu zwołuje
sesje i zarządza zwyczajne lub nadzwyczajne posiedzenia Sejmu.
Artykuł 20
Prezydium Sejmu zarządza
zwołanie posiedzenia Sejmu, jeżeli zażąda tego Prezydent Państwa, premier
lub nie mniej niż jedna trzecia członków Sejmu.
Artykuł 21
Sejm opracowuje regulamin
działalności wewnętrznej i porządek swoich obrad.
Artykuł 22
Posiedzenia Sejmu są
jawne. Na wniosek dziesięciu członków Sejmu, Prezydenta Państwa, premiera
lub jednego z ministrów, Sejm może postanowić większością głosów przy obecności
co najmniej dwóch trzecich jego członków o przeprowadzeniu posiedzenia
tajnego.
Artykuł 23
Posiedzenia Sejmu mogą
odbywać się, jeśli bierze w nich udział co najmniej połowa członków Sejmu.
Artykuł 24
Sejm podejmuje uchwały
bezwzględną większością głosów obecnych członków Sejmu, z wyjątkiem szczególnych
przypadków przewidzianych w Konstytucji.
Artykuł 25
Sejm wybiera komisje,
określając liczbę ich członków i zadania. Komisje mają prawo żądać niezbędnych
do ich pracy danych i wyjaśnień od poszczególnych ministrów i władz samorządowych
oraz wzywać na swoje posiedzenia w celu złożenia wyjaśnień wyznaczonych
przedstawicieli odpowiednich ministerstw i władz samorządowych. Komisje
mogą działać również w przerwach między sesjami.
Artykuł 26
Sejm powołuje parlamentarne
komisje śledcze dla określonych spraw, jeśli zażąda tego co najmniej
jedna trzecia jego członków.
Artykuł 27
Sejm ma prawo zwracać
się do premiera lub poszczególnych ministrów z interpelacjami i pytaniami,
na które odpowiedzi powinni udzielać zapytani lub też pełnomocne osoby
urzędowe przez nich wyznaczone. Premier lub ministrowie na żądanie Sejmu
lub jego komisji powinni przedstawić odpowiednie dokumenty lub akta.
Artykuł 28
Członka Sejmu nie można
pociągnąć do odpowiedzialności sądowej, administracyjnej, ani dyscyplinarnej
za głosowanie lub za poglądy wyrażone podczas pełnienia funkcji. Członka
Sejmu można pociągnąć do odpowiedzialności sądowej, nawet podczas pełnienia
swej funkcji, jeżeli rozpowszechnia:
1) informacje zniesławiające,
wiedząc o ich fałszywości,
2) zniesławiające informacje
o życiu prywatnym lub rodzinnym.
Artykuł 29
Członka Sejmu nie można
aresztować, przeprowadzić u niego rewizji ani też w inny sposób ograniczyć
jego wolności osobistej bez zgody Sejmu. Członek Sejmu może zostać aresztowany
w razie schwytania go na gorącym uczynku przestępstwa. O aresztowaniu
członka Sejmu należy w ciągu 24 godzin powiadomić Prezydium Sejmu, które
na najbliższym posiedzeniu Sejmu przedstawia do rozpatrzenia sprawę zatrzymania
członka Sejmu w areszcie lub jego zwolnienia. W okresie między sesjami
o dalszym zatrzymaniu członka Sejmu w areszcie decyduje Prezydium Sejmu.
Artykuł 30
Przeciwko członkowi Sejmu
nie można wszcząć bez zgody Sejmu postępowania karnego lub nałożyć na
niego kary administracyjnej
.
Artykuł 31
Członek Sejmu ma prawo
do odmowy złożenia zeznań:
- o osobach,
które jemu jako przedstawicielowi narodu powierzyły jakiekolwiek
fakty lub informacje;
- o osobach,
którym pełniąc funkcje przedstawiciela narodu powierzyły jakiekolwiek
fakty lub informacje;
- o samych
tych faktach lub informacjach.
Artykuł 32
Członek Sejmu nie może
ani na swoje imię, ani na imię innej osoby otrzymywać od państwa zamówień
i koncesji. Postanowienia niniejszego artykułu stosują się również do
ministrów, nawet jeśli nie są członkami Sejmu.
Artykuł 33
Członkowie Sejmu otrzymują
wynagrodzenie z kasy państwowej.
Artykuł 34
Nikt nie może być pociągnięty
do odpowiedzialności za rozpowszechnianie sprawozdań z posiedzeń Sejmu
i komisji, jeżeli są one zgodne z rzeczywistością. Informacje na temat
tajnych posiedzeń Sejmu i komisji mogą być udzielone wyłącznie za zgodą
Prezydium Sejmu lub prezydium komisji.