Artykuł 38
Urząd
Prezydenta Państwa nie może być łączony z innym urzędem. Jeżeli osoba wybrana
na Prezydenta Państwa jest członkiem Sejmu, powinna ona złożyć mandat członka
Sejmu.
Artykuł 39
Jedna i ta sama osoba nie może pełnić urzędu Prezydenta Państwa dłużej
niż przez osiem lat z rzędu
.
Artykuł 40
Po wyborze
Prezydenta Państwa na najbliższym posiedzeniu Sejmu składa on, obejmując
urząd, następującą uroczystą przysięgę:
"Przysięgam,
że cały mój wysiłek poświęcony będzie dobru narodu łotewskiego. Uczynię
wszystko, co będzie w mojej mocy, by sprzyjać dobrobytowi Państwa Łotewskiego
i jego mieszkańców. Będę uznawał za świętość i przestrzegał Konstytucji
Łotwy i ustaw państwowych. W stosunku do wszystkich będę sprawiedliwy, a
obowiązki będę wypełniał zgodnie z sumieniem".
Artykuł 41
Prezydent
Państwa reprezentuje państwo w stosunkach międzynarodowych, mianuje przedstawicieli
dyplomatycznych Łotwy za granicą oraz przyjmuje przedstawicieli dyplomatycznych
innych państw. Wykonuje uchwały Sejmu o ratyfikacji umów międzynarodowych.
Artykuł 42
Prezydent
Państwa jest zwierzchnikiem sił zbrojnych. Na czas wojny mianuje naczelnego
dowódcę.
Artykuł 43
Prezydent
Państwa na podstawie uchwały Sejmu ogłasza stan wojny.
Artykuł 44
Prezydent
Państwa ma prawo do podjęcia niezbędnych kroków obrony wojskowej, jeżeli
inne państwo wypowie wojnę Łotwie lub nieprzyjaciel naruszy granice Łotwy.
Jednocześnie Prezydent Państwa niezwłocznie zwołuje Sejm, który decyduje
o ogłoszeniu i rozpoczęciu stanu wojny.
Artykuł 45
Prezydent
Państwa ma prawo ułaskawienia przestępców, skazanych prawomocnym wyrokiem
sądowym. Zakres i tryb wykorzystania tego uprawnienia określa odrębna
ustawa
. O amnestii postanawia Sejm.
Artykuł 46
Prezydent
Państwa ma prawo zwoływania i prowadzenia nadzwyczajnych posiedzeń Gabinetu
Ministrów oraz określania porządku dziennego tych posiedzeń.
Artykuł 47
Prezydent
Państwa ma prawo inicjatywy ustawodawczej.
Artykuł 48
Prezydent
Państwa ma prawo zgłaszać wniosek o rozwiązanie Sejmu. Następnie przeprowadza
się referendum w tej sprawie. Jeśli w referendum ponad połowa wyborców
opowie się za rozwiązaniem Sejmu, uznaje się, że Sejm został rozwiązany
i zarządzane są nowe wybory, które powinny odbyć się nie później niż w
ciągu dwóch miesięcy po rozwiązaniu Sejmu.
Artykuł 49
W razie
rozwiązania Sejmu, pełnomocnictwa jego członków pozostają w mocy do chwili
otwarcia nowego Sejmu, ale dotychczasowy Sejm może zbierać się na posiedzenia
tylko w razie zwołania go przez Prezydenta Państwa. Porządek dzienny takich
posiedzeń ustala Prezydent Państwa.
Artykuł 50
Jeżeli
w referendum ponad połowę głosów oddano przeciwko rozwiązaniu Sejmu, uważa
się, że Prezydent Państwa został odwołany i Sejm wybiera nowego Prezydenta
Państwa na pozostały okres pełnomocnictw odwołanego prezydenta.
Artykuł 51
Na wniosek
co najmniej połowy wszystkich członków Sejmu, Sejm na tajnym posiedzeniu
większością nie mniejszą niż dwóch trzecich swoich członków może postanowić
o odwołaniu Prezydenta Państwa. Po powzięciu takiej uchwały Sejm niezwłocznie
wybiera nowego Prezydenta Państwa.
Artykuł 52
Jeżeli
Prezydent Państwa składa rezygnację ze stanowiska, umiera lub zostaje odwołany
przed upływem jego kadencji, obowiązki Prezydenta Państwa pełni przewodniczący
Sejmu, dopóki Sejm nie wybierze nowego Prezydenta. Przewodniczący Sejmu
pełni także obowiązki Prezydenta Państwa, jeżeli znajduje się on poza granicami
państwa lub gdy zachodzą inne przeszkody dla sprawowania jego obowiązków.
Artykuł 53
Prezydent
Państwa nie ponosi politycznej odpowiedzialności za swoje działania. Wszystkie
zarządzenia Prezydenta Państwa powinny być również podpisane przez premiera
lub właściwego ministra, którzy przejmują pełną odpowiedzialność za te
zarządzenia, z wyjątkiem przypadków przewidzianych w artykułach 48 i 56.
Artykuł 54
Prezydent
Państwa może być pociągnięty do odpowiedzialności karnej, jeżeli Sejm wyraża
na to zgodę większością co najmniej dwóch trzecich głosów.