Konstytucja Łotwy
Rozdział V
USTAWODAWSTWO
Artykuł 64
Władza ustawodawcza należy
do Sejmu oraz do narodu w trybie i zakresie przewidzianym w niniejszej Konstytucji.
Artykuł 65
Projekty ustaw do Sejmu
mogą wnosić: Prezydent Państwa, Gabinet Ministrów, komisje sejmowe, nie
mniej niż pięciu deputowanych oraz, w przypadkach i trybie przewidzianym
w niniejszej Konstytucji, nie mniej niż jedna dziesiąta wyborców.
Artykuł 66
Corocznie przed rozpoczęciem
roku finansowego Sejm uchwala budżet dochodów i wydatków państwa, którego
projekt wnosi Gabinet Ministrów.
Jeżeli Sejm podejmuje
rozstrzygnięcie, z którym związane są nieprzewidziane wydatki, to musi wskazać
także środki dla pokrycia tych wydatków.
Po zakończeniu roku budżetowego
Gabinet Ministrów przedstawia sprawozdanie z wykonania budżetu do zaaprobowania
przez Sejm.
Artykuł 67
Sejm określa liczebność
sił zbrojnych państwa w czasie pokoju.
Artykuł 68
Wszystkie umowy międzynarodowe
dotyczące spraw, których uregulowanie wymaga ustawy wymagają ratyfikacji
przez Sejm.
Artykuł 69
Prezydent Państwa podpisuje
ustawy uchwalone przez Sejm nie wcześniej niż siódmego dnia i nie później
niż dwudziestego pierwszego dnia po ich uchwaleniu. Ustawa wchodzi w życie
czternaście dni po jej podpisaniu, jeśli w ustawie nie jest przewidziany
inny termin.
Artykuł 70
Prezydent Państwa podpisuje
ustawy według następującej formuły: "Sejm (lub naród ) uchwalił, a Prezydent
Państwa podpisuje następującą ustawę: ( tekst ustawy )".
Artykuł 71
W ciągu siedmiu dni, licząc
od dnia uchwalenia ustawy przez Sejm, Prezydent Państwa może skierować do
Przewodniczącego Sejmu żądanie powtórnego rozpatrzenia ustawy przez Sejm.
Jeżeli Sejm nie wprowadzi zmian do ustawy, Prezydent Państwa nie może sprzeciwić
się po raz drugi.
Artykuł 72
Prezydent Państwa ma prawo
odroczyć podpisanie ustawy na dwa miesiące. Odracza on podpisanie ustawy,
jeżeli zażąda tego nie mniej niż jedna trzecia członków Sejmu. Uprawnienie
to Prezydent Państwa lub jedna trzecia członków Sejmu mogą wykorzystać
w ciągu siedmiu dni, licząc od dnia uchwalenia ustawy przez Sejm. W takim
wypadku ustawa zostaje poddana referendum narodowemu, jeżeli takie żądanie
złoży nie mniej niż jedna dziesiąta wyborców. Jeżeli w ciągu dwóch wyżej
wymienionych miesięcy takie żądanie nie wpłynęło, ustawa podlega podpisaniu.
Nie przeprowadza się jednak referendum, jeżeli Sejm ponownie podda ustawę
pod głosowanie, a za jej uchwaleniem opowie się nie mniej niż trzy czwarte
członków Sejmu.
Artykuł 73
Pod referendum nie można
poddawać następujących spraw: budżetu, pożyczek, podatków, ceł, taryf kolejowych,
służby wojskowej, ogłoszenia i rozpoczęcia wojny, zawarcia pokoju, ogłoszenia
stanu wyjątkowego i jego zakończenia, mobilizacji i demobilizacji oraz umów
z państwami obcymi.
Artykuł 74
Ustawę uchwaloną przez Sejm i odroczoną w trybie przewidzianym w art.
72 uznaje się za anulowaną, jeśli liczba osób, które wzięły udział w referendum
stanowi co najmniej połowę liczby wyborców, którzy wzięli udział w ostatnich
wyborach do Sejmu i jeżeli większość głosowała za anulowaniem ustawy
.
Artykuł 75
Jeżeli Sejm większością
nie mniejszą niż dwóch trzecich głosów uchwala ustawę w trybie pilnym,
Prezydent Państwa nie może zażądać powtórnego jej rozpatrzenia, nie może
zostać ona poddana referendum i musi zostać podpisana przez Prezydenta Państwa
nie później niż w trzecim dniu po jej otrzymaniu.
Artykuł 76
Sejm może zmienić Konstytucję
na posiedzeniu, w którym uczestniczy co najmniej dwie trzecie członków Sejmu.
Zmiany uchwalane są w trzech czytaniach większością nie mniejszą niż dwóch
trzecich głosów obecnych deputowanych.
Artykuł 77
Dokonane przez Sejm zmiany art. 1, art. 2, art. 3, art. 4, art. 6 lub
art. 77 Konstytucji wymagają, dla nabrania mocy obowiązującej, uchwalenia
ich w referendum
.
Artykuł 78
Nie mniej niż jedna dziesiąta
część wyborców ma prawo złożyć Prezydentowi Państwa całkowicie opracowany
projekt zmian Konstytucji lub projekt ustawy, którą Prezydent przekazuje
do Sejmu. Jeżeli Sejm uchwala projekt z istotnymi zmianami, przeprowadza
się referendum.
Artykuł 79
Zmianę Konstytucji przekazaną
do rozpatrzenia w referendum uznaje się za uchwaloną, jeżeli za zmianą
głosowała co najmniej połowa wyborców, którzy mają prawo głosu.
Projekt ustawy przekazany do rozpatrzenia w referendum uznaje się za
przyjęty, jeżeli liczba głosujących stanowi co najmniej połowę liczby wyborców,
którzy wzięli udział w ostatnich wyborach do Sejmu, a większość głosowała
za projektem ustawy
.
Artykuł 80
W referendum mogą uczestniczyć
wszyscy obywatele Łotwy, uprawnieni do głosowania w wyborach do Sejmu.
Artykuł 81
Między sesjami Sejmu,
jeśli wymaga tego pilna potrzeba, Gabinet Ministrów może wydawać rozporządzenia
z mocą ustawy. Rozporządzenia takie nie mogą zmieniać ordynacji wyborczej
do Sejmu, ustawy o ustroju sądów i procedurze sądowej, ustawy o budżecie
i prawie budżetowym, ani też ustaw uchwalonych przez Sejm bieżącej kadencji,
nie mogą one dotyczyć amnestii, podatków państwowych, ceł i pożyczek i
tracą moc prawną, jeśli nie zostaną przedłożone Sejmowi najpóźniej w ciągu
trzech dni po otwarciu następnej sesji Sejmu
.