Rozdział VII
WŁADZA SĄDOWNICZA
Podrozdział I
SĄD KONSTYTUCYJNY REPUBLIKI SŁOWACKIEJ
Art. 124
Sąd Konstytucyjny Republiki Słowackiej jest niezawisłym
sądowym organem ochrony konstytucyjności.
Art. 125
1. Sąd Konstytucyjny orzeka o zgodności
a) ustaw z konstytucją, z ustawami konstytucyjnymi i z umowami międzynarodowymi,
na które wyraziła zgodę Rada Narodowa Republiki Słowackiej i które
zostały ratyfikowane i ogłoszone w sposób określony ustawą,
b) rozporządzeń rządu, powszechnie obowiązujących przepisów prawa
ministerstw i innych centralnych organów administracji państwowej
– z konstytucją, z ustawami konstytucyjnymi, z umowami międzynarodowymi,
na które wyraziła zgodę Rada Narodowa Republiki Słowackiej i które
zostały ratyfikowane i ogłoszone w sposób określony ustawą oraz z
ustawami,
c) powszechnie obowiązujących zarządzeń, o których
mowa w art. 68 – z konstytucją, z ustawami konstytucyjnymi, z umowami międzynarodowymi,
na które wyraziła zgodę Rada Narodowa Republiki Słowackiej i które
zostały ratyfikowane i ogłoszone w sposób określony ustawą oraz z
ustawami, o ile do orzekania o tym nie jest właściwy inny sąd,
d) powszechnie obowiązujących przepisów prawa terenowych
or-ga-nów administracji państwowej i powszechnie obowiązujących zarządzeń
organów samorządu terytorialnego, o których mowa w art. 71
ust. 2 – z konstytucją, z ustawami konstytucyjnymi, z umowami międzynarodowymi
ogłoszonymi w sposób określony ustawą, z ustawami, z rozporządzeniami
rządu i z powszechnie obowiązującymi przepisami prawa ministerstw i innych
centralnych organów administracji państwowej, o ile do orzekania o
tym nie jest właściwy inny sąd.
2. Jeżeli Sąd Konstytucyjny przyjmie wniosek w sprawie
postępowania, o którym mowa w ustępie 1, może zawiesić obowiązywanie
zakwestionowanych przepisów prawa, ich części, ewentualnie ich poszczególnych
postanowień, jeżeli ich dalsze obowiązywanie może zagrażać podstawowym prawom
i wolnościom, jeżeli istnieje niebezpieczeństwo znacznej szkody gospodarczej
albo inne ważne skutki nie do naprawienia.
3. Jeżeli Sąd Konstytucyjny w swoim orzeczeniu stwierdzi,
że między przepisami prawa wskazanymi w ustępie 1 zachodzi niezgodność, właściwe
przepisy, ich części, ewentualnie ich poszczególne postanowienia tracą
skuteczność. Organy, które wydały te przepisy prawa są zobowiązane
w ciągu sześciu miesięcy od ogłoszenia orzeczenia Sądu Konstytucyjnego doprowadzić
do ich zgodności z konstytucją, z ustawami konstytucyjnymi i z umowami międzynarodowymi
ogłoszonymi w sposób określony ustawą, a jeżeli idzie o przepisy wskazane
w ustępie 1 lit. b) i c) także z innymi ustawami, a jeżeli idzie o przepisy
wskazane w ustępie 1 lit. d), także z rozporządzeniami rządu i z powszechnie
obowiązującymi przepisami prawa ministerstw i innych centralnych organów
administracji państwowej. Jeżeli nie zostanie to dokonane, takie przepisy,
ich części albo postanowienia tracą ważność po sześciu miesiącach od ogłoszenia
orzeczenia.
4. Sąd Konstytucyjny nie orzeka o zgodności projektu ustawy
albo projektu innego powszechnie obowiązującego przepisu z konstytucją, z
umową międzynarodową, która została ogłoszona w sposób określony
ustawą, ani z ustawą konstytucyjną.
5. Ważność orzeczenia o zawieszeniu skuteczności zakwestionowanych
przepisów, ich części, ewentualnie ich poszczególnych postanowień
wygasa z chwilą ogłoszenia orzeczenia Sądu Konstytucyjnego w samej sprawie,
chyba że Sąd Konstytucyjny już wcześniej uchylił orzeczenie o zawieszeniu
skuteczności zakwestionowanego przepisu prawa wobec wygaśnięcia powodów
będących podstawą jego wydania.
6. Orzeczenia Sądu Konstytucyjnego wydane zgodnie z ustępami
1, 2 i 5 są ogłaszane w sposób określony dla ogłaszania ustaw. Uprawomocnione
orzeczenie Sądu Konstytucyjnego ma moc powszechnie obowiązującą.
Art. 125a
1. Sąd Konstytucyjny orzeka o zgodności zawartych umów międzynarodowych,
na które potrzebna jest zgoda Rady Narodowej Republiki Słowackiej,
z konstytucją albo z ustawami konstytucyjnymi.
2. Wniosek w sprawie orzeczenia, o którym mowa w ustępie 1, może złożyć
do Sądu Konstytucyjnego prezydent Republiki Słowackiej albo rząd przed przedłożeniem
zawartej umowy międzynarodowej do rozpatrzenia Radzie Narodowej Republiki
Słowackiej.
3. Sąd Konstytucyjny orzeka o wniosku wskazanym w ustępie 2 w terminie określonym
ustawą; jeżeli Sąd Konstytucyjny w swoim orzeczeniu stwierdzi, że umowa międzynarodowa
nie jest zgodna z konstytucją albo z ustawą konstytucyjną, takiej umowy międzynarodowej
nie można ratyfikować.
Art. 125b
1. Sąd Konstytucyjny orzeka o zgodności z konstytucją
albo z ustawą konstytucyjną przedmiotu referendum, które ma zostać
zarządzone na podstawie wniosku obywateli albo uchwały Rady Narodowej Republiki
Słowackiej, o której mowa w art. 95 ust. 1.
2. Wniosek w sprawie wydania orzeczenia wskazanego w ustępie
1 może złożyć do Sądu Konstytucyjnego prezydent Republiki Słowackiej przed
zarządzeniem referendum, jeżeli ma wątpliwości, czy przedmiot referendum,
które ma zarządzić na podstawie wniosku obywateli albo uchwały Rady
Narodowej Republiki Słowackiej, o której mowa w art. 95 ust. 1, jest
zgodne z konstytucją albo z ustawą konstytucyjną.
3. Sąd Konstytucyjny orzeka o wniosku wskazanym w ustępie
2 w ciągu 60 dni od dnia jego doręczenia; jeżeli Sąd Konstytucyjny w swoim
orzeczeniu stwierdzi, że przedmiot referendum, które ma zostać zarządzone
na podstawie wniosku obywateli albo uchwały Rady Narodowej Republiki Słowackiej,
o której mowa w art. 95 ust. 1, nie jest zgodne z konstytucją albo
z ustawą konstytucyjną, referendum nie można zarządzić.
Art. 126
Sąd Konstytucyjny orzeka w sprawie sporów kompetencyjnych
między centralnymi organami administracji państwowej, jeżeli ustawa nie stanowi,
że spory te rozstrzyga inny organ państwowy.
Art. 127
1. Sąd Konstytucyjny orzeka o skargach osób fizycznych
albo osób prawnych, jeżeli zarzucają naruszenie swoich podstawowych
praw albo wolności, albo praw człowieka i podstawowych wolności wynikających
z umowy międzynarodowej, którą Republika Słowacka ratyfikowała i ogłosiła
w sposób określony ustawą, jeżeli o ochronie tych praw i wolności
nie rozstrzyga inny sąd.
2. Jeżeli Sąd Konstytucyjny uzna zasadność skargi, stwierdza w swoim orzeczeniu,
że prawomocnym rozstrzygnięciem, postanowieniem albo innym działaniem zostały
naruszone prawa albo wolności wskazane w ustępie 1, i uchyla takie rozstrzygnięcie,
postanowienie albo inne działanie. Jeżeli naruszenie praw albo wolności wskazanych
w ustępie 1 powstało w wyniku zaniechania, Sąd Konstytucyjny może nakazać,
aby ten, kto to prawo albo wolność naruszył, podjął działanie w sprawie.
Sąd Konstytucyjny może również zwrócić sprawę do dalszego postępowania,
zabronić kontynuacji naruszania podstawowych praw i wolności albo praw człowieka
i podstawowych wolności wynikających z umowy międzynarodowej, którą
Republika Słowacka ratyfikowała i ogłosiła w sposób określony ustawą,
albo jeżeli jest to możliwe nakazać, aby ten, kto naruszył prawa albo wolności
wskazane w ustępie 1, przywrócił stan sprzed naruszenia.
3. Sąd Konstytucyjny może w swoim orzeczeniu uznającym zasadność skargi,
przyznać temu, czyje prawa wskazane w ustępie 1 zostały naruszone, stosowne
zadośćuczynienie finansowe.
4. Odpowiedzialność tego, kto naruszył prawa albo wolności wskazane w ustępie
1, za szkodę albo inną stratę, nie jest objęta orzeczeniem Sądu Konstytucyjnego.
Art. 127a
1. Sąd Konstytucyjny orzeka o skargach organów
samorządu te-ry-to-rial-nego przeciwko niekonstytucyjnemu albo niezgodnemu
z ustawą rozstrzygnięciu albo innej niekonstytucyjnej albo niezgodnej z ustawą
ingerencji w sprawy samorządu terytorialnego, jeżeli w sprawie nie jest właściwy
inny sąd.
2. Jeżeli Sąd Konstytucyjny uzna zasadność skargi organu
samorządu terytorialnego, wskazuje na czym polegało niekonstytucyjne albo
niezgodne z ustawą rozstrzygnięcie albo niekonstytucyjna lub niezgodna z
ustawą ingerencja w sprawy samorządu terytorialnego, jaka ustawa konstytucyjna
albo ustawa została naruszona i jakim rozstrzygnięciem albo ingerencją to
naruszenie nastąpiło. Sąd Konstytucyjny uchyla zaskarżone rozstrzygnięcie,
a jeżeli naruszenie prawa polegało na innej ingerencji, niż rozstrzygnięcie,
zakazuje kontynuacji naruszania prawa i nakazuje, jeżeli jest to możliwe,
aby został przywrócony stan sprzed naruszenia.
Art. 128
Sąd Konstytucyjny dokonuje wykładni konstytucji lub ustawy
konstytucyjnej w spornych kwestiach. Orzeczenie Sądu Konstytucyjnego o wykładni
konstytucji albo ustawy konstytucyjnej ogłasza się w sposób określony
dla ogłaszania ustaw. Wykładnia jest powszechnie obowiązująca od dnia jej
ogłoszenia.
Art. 129
1. Sąd Konstytucyjny orzeka w sprawie skargi przeciwko
rozstrzygnięciu o uznaniu lub nieuznaniu mandatu posła do Rady Narodowej
Republiki Słowackiej.
2. Sąd Konstytucyjny orzeka o konstytucyjności i legalności
wyborów prezydenta Republiki Słowackiej, wyborów do Rady Narodowej
Republiki Słowackiej i wyborów do organów samorządu terytorialnego.
3. Sąd Konstytucyjny orzeka w sprawie skarg przeciwko
wynikowi referendum i o skargach przeciwko wynikowi głosowania ludowego w
sprawie odwołania prezydenta Republiki Słowackiej.
4. Sąd Konstytucyjny orzeka, czy rozstrzygnięcie o rozwiązaniu
albo zawieszeniu działalności partii politycznej albo ruchu politycznego
jest zgodne z ustawami konstytucyjnymi i z innymi ustawami.
5. Sąd Konstytucyjny orzeka w sprawie skargi Rady Narodowej
Republiki Słowackiej przeciwko prezydentowi Republiki Słowackiej w sprawie
umyślnego naruszenia konstytucji albo zdrady Ojczyzny.
6. Sąd Konstytucyjny orzeka, czy decyzja o zarządzeniu
stanu nadzwyczajnego albo stanu klęski i nawiązujące do tej decyzji inne
decyzje zostały wydane zgodnie z konstytucją albo z ustawą konstytucyjną.
7. Orzeczenia Sądu Konstytucyjnego wskazane w poprzedzających
ustępach są wiążące dla wszystkich organów władzy publicznej, osób
fizycznych albo osób prawnych, których dotyczą. Właściwy organ
władzy publicznej jest zobowiązany bez zbytecznej zwłoki zapewnić ich wykonanie.
Szczegóły określi ustawa.
Art. 130
1. Sąd Konstytucyjny wszczyna postępowanie, jeżeli z wnioskiem
wystąpi:
a) co najmniej jedna piąta posłów Rady Narodowej Republiki Słowackiej,
b) prezydent Republiki Słowackiej,
c) rząd Republiki Słowackiej,
d) sąd,
e) prokurator generalny,
f) każdy, którego praw dotyczy postępowanie w przypadkach określonych
w art. 127 i 127a.
2. Ustawa określi, kto ma prawo wystąpić z wnioskiem o rozpoczęcie postępowania
zgodnie z art. 129.
[3. Skreślony]
Art. 131
1. Sąd Konstytucyjny orzeka w pełnym składzie w sprawach
wymienionych w art. 105 ust. 2, art. 107, art. 125 ust. 1 lit. a) i b), art.
125a ust. 1, art. 125b ust. 1, art. 128, art. 129 ust. 2 do 6, art. 136 ust.
2 i 3, art. 138 ust. 2 lit. b) i c), o ujednolicaniu prawnych poglądów
senatów, zarządzaniu swoimi sprawami wewnętrznymi i przyjmowaniu projektu
budżetu Sądu Konstytucyjnego. Pełny skład Sądu Konstytucyjnego podejmuje
uchwały większością ponad połowy głosów wszystkich sędziów.
Jeżeli taka większość nie zostanie osiągnięta, projekt uznaje się za odrzucony.
2. W innych sprawach Sąd Konstytucyjny orzeka w trójosobowych
senatach. Senat podejmuje uchwały większością ponad połowy głosów
swoich członków.
[Art. 132 - Skreślony]
Art. 133
Od rozstrzygnięć Sądu Konstytucyjnego nie przysługuje
środek odwoławczy.
Art. 134
1. Sąd Konstytucyjny składa się z trzynastu sędziów.
2. Sędziów Sądu Konstytucyjnego mianuje na wniosek Rady Narodowej
Republiki Słowackiej na dwanaście lat prezydent Republiki Słowackiej. Rada
Narodowa Republiki Słowackiej wnioskuje podwójną liczbę kandydatów
na sędziów, których ma mianować prezydent Republiki Słowackiej.
3. Sędzią Sądu Konstytucyjnego Republiki Słowackiej może zostać mianowany
obywatel Republiki Słowackiej, który ma prawo wybieralności do Rady
Narodowej Republiki Słowackiej, osiągnął wiek 40 lat, ma wyższe wykształcenie
prawnicze i jest co najmniej od 15 lat czynny w zawodzie prawniczym. Ta sama
osoba nie może być ponownie mianowana sędzią Sądu Konstytucyjnego.
4. Sędzia Sądu Konstytucyjnego składa na ręce prezydenta Republiki Słowackiej
następujące ślubowanie:
„Ślubuję na swoją cześć i sumienie, że będę chronić nienaruszalność naturalnych
praw człowieka i praw obywatela, chronić zasady państwa prawnego, kierować
się Konstytucją, ustawami konstytucyjnymi i umowami międzynarodowymi, które
ratyfikowała Republika Słowacka i które zostały ogłoszone w sposób
określony w ustawie, i orzekać według swojego najlepszego przeświadczenia,
niezawiśle i bezstronnie.”
5. Sędzia Sądu Konstytucyjnego obejmuje swoje funkcje przez złożenie ślubowania.
Art. 135
Na czele Sądu Konstytucyjnego stoi jego przewodniczący,
którego zastępuje wiceprzewodniczący. Przewodniczącego i wiceprzewodniczącego
mianuje prezydent Republiki Słowackiej spośród sędziów Sądu
Konstytucyjnego.
Art. 136
1. Sędziom Sądu Konstytucyjnego przysługuje immunitet
taki sam jak posłom Rady Narodowej Republiki Słowackiej.
2. Zgodę na pociągnięcie do odpowiedzialności karnej sędziego
Sądu Konstytucyjnego albo na jego aresztowanie wyraża Sąd Konstytucyjny.
3. Sąd Konstytucyjny wyraża zgodę na pociągnięcie do odpowiedzialności
karnej albo aresztowanie sędziego i prokuratora generalnego. Sąd Konstytucyjny
działa jako sąd dyscyplinarny w stosunku do przewodniczącego Sądu Najwyższego
Republiki Słowackiej, wiceprzewodniczącego Sądu Najwyższego Republiki Słowackiej
i prokuratora generalnego.
4. Jeżeli Sąd Konstytucyjny odmówi zgody, pociągnięcie
do odpowiedzialności karnej albo aresztowanie podczas trwania funkcji sędziego
Sądu Konstytucyjnego, funkcji sędziego albo funkcji prokuratora generalnego
jest niedopuszczalne.
Art. 137
1. Jeżeli sędzią Sądu Konstytucyjnego zostaje mianowany
członek partii politycznej lub ruchu politycznego, jest on zobowiązany zrzec
się członkostwa jeszcze przed złożeniem ślubowania.
2. Sędziowie Sądu Konstytucyjnego sprawują swą funkcję
zawodowo. Sprawowanie tej funkcji jest niepołączalne z funkcją w innym organie
władzy publicznej, urzędnika państwowego, ze stosunkiem pracy lub stosunkiem
o analogicznym charakterze, z działalnością gospodarczą, z członkostwem w
kierowniczym lub kontrolnym organie osoby prawnej, która wykonuje
działalność gospodarczą, ani z inną działalnością gospodarczą albo zarobkową
z wyjątkiem administrowania własnym majątkiem i działalnością naukową, pedagogiczną,
literacką albo artystyczną.
3. Z dniem, w którym sędzia obejmuje swoją funkcję,
wygasa jego mandat poselski i członkostwo w rządzie Republiki Słowackiej.
Art. 138
1. Sędzia Sądu Konstytucyjnego może zrzec się swojej funkcji,
składając pisemne oświadczenie przewodniczącemu Sądu Konstytucyjnego. W takim
przypadku jego funkcja wygasa z końcem miesiąca kalendarzowego, w którym
zostało doręczone pisemne oświadczenie o zrzeczeniu się funkcji.
2. Prezydent Republiki Słowackiej odwołuje sędziego Sądu
Konstytucyjnego
a) na podstawie prawomocnego wyroku skazującego za umyślny
czyn karalny albo jeżeli został prawomocnie skazany za czyn karalny, a sąd
nie orzekł w jego przypadku o warunkowym zawieszeniu wykonania kary pozbawienia
wolności,
b) na podstawie dyscyplinarnego orzeczenia Sądu Konstytucyjnego
za czyn, który jest nie do pogodzenia z wykonywaniem funkcji sędziego
Sądu Konstytucyjnego,
c) jeżeli Sąd Konstytucyjny stwierdzi, że sędzia nie uczestniczy w pracach
Sądu Konstytucyjnego dłużej niż przez jeden rok albo
d) jeżeli utraci on prawo wybieralności do Rady Narodowej
Republiki Słowackiej.
Art. 139
Jeżeli sędzia Sądu Konstytucyjnego zrzeknie się funkcji
sędziego Sądu Konstytucyjnego albo gdy zostanie odwołany, prezydent Republiki
Słowackiej mianuje innego sędziego na nową kadencję spośród dwóch
osób zgłoszonych przez Radę Narodową Republiki Słowackiej.
Art. 140
Szczegóły organizacji Sądu Konstytucyjnego, trybu
postępowania przed nim i statusie jego członków określi ustawa.