Sąd Konstytucyjny orzeka w sprawie:
-- zgodności ustaw z konstytucją;
-- zgodności ustaw i innych aktów normatywnych z ratyfikowanymi
umowami międzynarodowymi i powszechnie uznanymi zasadami prawa
międzynarodowego;
-- zgodności aktów normatywnych niższego rzędu
niż ustawa z konstytucją i ustawami;
-- zgodności aktów normatywnych wspólnot lokalnych
z konstytucją i ustawami;
-- zgodności aktów o charakterze ogólnym, wydanych
w celu wykonywania władzy publicznej, z konstytucją, ustawami
i aktami normatywnymi niższego rzędu niż ustawa;
-- skarg konstytucyjnych dotyczących naruszenia aktami indywidualnymi
praw człowieka i podstawowych wolności;
-- sporów kompetencyjnych między państwem a wspólnotami
lokalnymi oraz między wspólnotami lokalnymi;
-- sporów kompetencyjnych między sądami i innymi
organami państwa;
-- sporów kompetencyjnych między Zgromadzeniem Państwowym,
Prezydentem Republiki i Rządem;
-- sprzeczności z konstytucją działalności partii
politycznych;
-- w innych sprawach, które zostały mu powierzone na
mocy niniejszej konstytucji lub ustaw.
Sąd Konstytucyjny, na wniosek Prezydenta Republiki, Rządu lub jednej trzeciej posłów do Zgromadzenia Państwowego wyraża, w czasie postępowania ratyfikacyjnego, opinię o zgodności z konstytucją umów międzynarodowych. Opinia Sądu Konstytucyjnego wiąże Zgromadzenie Państwowe.
Jeśli ustawa nie stanowi inaczej, Sąd Konstytucyjny orzeka o skargach konstytucyjnych dopiero po wyczerpaniu innych środków ochrony prawnej. O dopuszczalności skargi konstytucyjnej Sąd Konstytucyjny rozstrzyga uwzględniając kryteria i zasady postępowania określone ustawą.
Jeśli Sąd Konstytucyjny uzna, że ustawa jest niezgodna z konstytucją, unieważnia ją w całości lub części. Unieważnienie ustawy następuje ze skutkiem natychmiastowym lub w terminie określonym przez Sąd Konstytucyjny. Sąd Konstytucyjny uchyla lub unieważnia inne niezgodne z konstytucją lub z ustawą akty normatywne lub akty o charakterze ogólnym. Sąd Konstytucyjny, na warunkach określonych ustawą, do czasu wydania ostatecznego orzeczenia może w całości lub w części wstrzymać stosowanie aktu normatywnego, którego zgodność z konstytucją lub ustawą została zakwestionowana.
Jeśli orzekając w sprawie skargi konstytucyjnej, Sąd Konstytucyjny uznał również, że akt normatywny lub akt o charakterze ogólnym jest niezgodny z konstytucją może, na zasadach określonych w ustępie pierwszym, uchylić ten akt lub uznać go za nieważny.
Skutki prawne orzeczenia Sądu Konstytucyjnego określa ustawa.
Postępowanie przed Sądem Konstytucyjnym określa ustawa.
Ustawa określa podmioty uprawnione do składania wniosków o wszczęcie postępowania przed Sądem Konstytucyjnym. Każdy, kto wykaże, iż ma w tym interes prawny może zażądać wszczęcia postępowania przed Sądem Konstytucyjnym.
Sąd Konstytucyjny podejmuje decyzje większością głosów wszystkich sędziów, chyba że konstytucja lub ustawa stanowi inaczej. O podjęciu postępowania w sprawie skargi konstytucyjnej Sąd Konstytucyjny może zadecydować w zmniejszonym składzie, który określa ustawa.
Sąd Konstytucyjny składa się z dziewięciu sędziów wybranych, na wniosek Prezydenta Republiki, przez Zgromadzenie Państwowe w sposób określony ustawą.
Sędziów Sądu Konstytucyjnego wybiera się spośród zawodowych prawników.
Przewodniczącego Sądu Konstytucyjnego wybierają na okres trzech lat sędziowie spośród swego składu.
Urząd sędziego Sądu Konstytucyjnego może ulec przedterminowemu
opróżnieniu w sposób określony ustawą jedynie
w razie:
-- zrzeczenia się;
-- uznanania sędziego za winnego popełnienia przestępstwa
karanego pozbawieniem wolności, lub
-- trwałej niezdolności sędziego do pełnienia urzędu.
Sędziowie Sądu Konstytucyjnego wybierani są na okres dziewięciu lat. Ponowny wybór jest niedopuszczalny.
Po upływie kadencji sędziowie Sądu Konstytucyjnego pełnią swój urząd do czasu wyboru następców.
Urzędu sędziego Sądu Konstytucyjnego nie można łączyć z funkcjami w organach państwa, w organach samorządu lokalnego i w organach partii politycznych, a także z innymi funkcjami i działalnością, które ustawa uzna za niepołączalne z urzędem sędziego Sądu Konstytucyjnego.
Sędziom Sądu Konstytucyjnego przysługuje taki sam immunitet jak posłom do Zgromadzenia Państwowego. Decyzje w sprawach immunitetu podejmuje Zgromadzenie Państwowe.