Rozdział poprzedni

III. Dziedziny konsultacji i współpracy

W budowie swych stosunków NATO i Rosja skupią się na określonych dziedzinach, stanowiących obszar wzajemnego zainteresowania. Będą prowadzić konsultacje i dążyć do współpracy w możliwie najszerszym stopniu w następujących dziedzinach:
- zagadnienia będące przedmiotem wspólnego zainteresowania, związane z bezpieczeństwem i stabilnością w regionie euroatlantyckim lub też z określonymi kryzysami, łącznie z wkładem NATO i Rosji w bezpieczeństwo i stabilność tego regionu;
- zapobieganie konfliktom, łącznie z dyplomacją prewencyjną, rozładowywanie kryzysów i rozwiązywanie konfliktów, przy uwzględnieniu roli i odpowiedzialności ONZ i OBWE oraz działań tych organizacji w wymienionych dziedzinach;
- wspólne operacje, łącznie z operacjami pokojowymi, w konkretnych przypadkach, przeprowadzane z upoważnienia Rady Bezpieczeństwa ONZ lub na odpowiedzialność OBWE, a w razie wykorzystania w takich przypadkach Międzynarodowych Połączonych Sił do Zadań Specjalnych (CJTF), udział w nich od najwcześniejszego stadium;
- udział Rosji w Euroatlantyckiej Radzie Partnerstwa i w programie Partnerstwo dla Pokoju;
- wymiana informacji i konsultacje dotyczące strategii, polityki obronnej, doktryn wojskowych NATO i Rosji, oraz budżetów i programów rozwoju infrastruktury;
- problematyka kontroli zbrojeń;
- sprawy bezpieczeństwa nuklearnego, w ich pełnym zakresie;
- zapobieganie rozprzestrzenianiu broni jądrowej, biologicznej i chemicznej oraz środków ich przenoszenia, zwalczanie przemytu nuklearnego i utrwalanie współpracy w konkretnych obszarach kontroli zbrojeń, z uwzględnieniem politycznych i obronnych aspektów tego rozprzestrzeniania;
- ewentualna współpraca w zakresie taktycznej obrony przeciwrakietowej2;
- wzmocnienie regionalnego bezpieczeństwa ruchu powietrznego, zwiększenie potencjału ruchu powietrznego oraz obustronna wymiana, w zależności od potrzeb, w celu budowy zaufania poprzez zwiększone środki przejrzystości i wymianę informacji dotyczących obrony powietrznej i pokrewnych aspektów zarządzania/kontroli przestrzeni powietrznej. Obejmie to zbadanie możliwości współpracy w odpowiednich kwestiach z zakresu obrony powietrznej;
- zwiększenie przejrzystości, przewidywalności i wzajemnego zaufania w odniesieniu do rozmiarów i roli sił konwencjonalnych państw członkowskich NATO i Rosji;
- obustronna wymiana, w zależności od potrzeb, dotycząca zagadnień broni jądrowej, z uwzględnieniem doktryn i strategii NATO i Rosji;
- koordynacja programu rozszerzonej współpracy między odpowiednimi strukturami wojskowymi, wyszczególnionymi poniżej;
- rozwijanie możliwości współpracy w zakresie uzbrojenia poprzez stowarzyszenie Rosji z Konferencją Krajowych Dyrektorów do spraw Uzbrojenia NATO (CNAD);
- konwersja przemysłów zbrojeniowych;
- opracowywanie wzajemnie uzgodnionych projektów współpracy w zakresie związanych z obronnością zagadnień gospodarki, ochrony środowiska i nauk ścisłych;
- przeprowadzanie wspólnych inicjatyw i ćwiczeń w zakresie obrony cywilnej i usuwania skutków katastrof;
- zwalczanie terroryzmu i przemytu narkotyków;
- poprawa społecznego zrozumienia dla zmieniających się stosunków między NATO a Rosją, w tym utworzenie w Moskwie ośrodka dokumentacji lub biura informacyjnego NATO.
Inne dziedziny współpracy mogą być uwzględnione za obopólną zgodą.


Rozdział następny Powrót do początku